Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Diesellok Reeks 66/71

Gestart door Peter, 24 februari 2017, 14:28:24 PM

Peter

Wat is uiterlijk eigenlijk het verschil (als er is) tussen de reeks 66 en de 71 (buiten de front en sluitverlichting.)
Met vriendelijke groeten
Peter

stevend

Ik vermoed dat die in 1977 enkel vernummerd zijn van reeks 66 naar 71 .
Dit maak ik uit van volgende publicatie :
http://www.lijn58.be/Rollend%20materiaal/HLM/Reeks%2066_71/Type%20222,%20Reeks%2071.html

Peter

Ik vraag me dit af omdat ze toen ook een andere motor hebben gekregen en daardoor mogelijks de roosters e.d. aangepast zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

GDE

#3
ik heb de indruk dat bovenop de lange motorkap bij de 71 een hogere bult is dan bij de 66 . Bij de 71 staat er ook nog iets ( geen idee wat het is ) op de kop van de korte motorkap . Naar mijn inziens is de kap die goover aanbied  een 222of 66 versie wat niet wegneemt dat een handige modelbouwer er wel een 71 van zou kunnen maken

Thommy

Citaat van: geert desc op 24 februari 2017, 15:18:15 PM
ik heb de indruk dat bovenop de lange motorkap bij de 71 een hogere bult is dan bij de 66 . Bij de 71 staat er ook nog iets ( geen idee wat het is ) op de kop van de korte motorkap . Naar mijn inziens is de kap die goover aanbied  een 222of 66 versie wat niet wegneemt dat een handige modelbouwer er wel een 71 van zou kunnen maken

Niet op alle 3. Boek van delie spreekt dat de 1 dat niet heeft. De versie dat ik aan het uittekenen ben heb ik de 2 versies gedaan...
Greetz

Thommy

GDE

#5
Citaat van: Thommy op 24 februari 2017, 21:22:19 PM
Citaat van: geert desc op 24 februari 2017, 15:18:15 PM
ik heb de indruk dat bovenop de lange motorkap bij de 71 een hogere bult is dan bij de 66 . Bij de 71 staat er ook nog iets ( geen idee wat het is ) op de kop van de korte motorkap . Naar mijn inziens is de kap die goover aanbied  een 222of 66 versie wat niet wegneemt dat een handige modelbouwer er wel een 71 van zou kunnen maken

Niet op alle 3. Boek van delie spreekt dat de 1 dat niet heeft. De versie dat ik aan het uittekenen ben heb ik de 2 versies gedaan...
geen idee Thomas wat ze in het boek van max delie bedoelen ? In het boek van Nicolas collection is duidelijk te zien dat de 7101,7102,7103 voorzien zijn van een verhoogde motorkap aan de lange zijde . Bij de 6601 en 6603 is er een kleinere bult te zien . Foto's van de 6602 zijn niet duidelijk wat betreft die bovenkant .

Thommy

Citaat van: geert desc op 24 februari 2017, 23:24:33 PM
Citaat van: Thommy op 24 februari 2017, 21:22:19 PM
Citaat van: geert desc op 24 februari 2017, 15:18:15 PM
ik heb de indruk dat bovenop de lange motorkap bij de 71 een hogere bult is dan bij de 66 . Bij de 71 staat er ook nog iets ( geen idee wat het is ) op de kop van de korte motorkap . Naar mijn inziens is de kap die goover aanbied  een 222of 66 versie wat niet wegneemt dat een handige modelbouwer er wel een 71 van zou kunnen maken

Niet op alle 3. Boek van delie spreekt dat de 1 dat niet heeft. De versie dat ik aan het uittekenen ben heb ik de 2 versies gedaan...
geen idee Thomas wat ze in het boek van max delie bedoelen ? In het boek van Nicolas collection is duidelijk te zien dat de 7701,7702,7703 voorzien zijn van een verhoogde motorkap aan de lange zijde . Bij de 6601 en 6603 is er een kleinere bult te zien . Foto's van de 6602 zijn niet duidelijk wat betreft die bovenkant .

max delie spreekt over de korte zijde een verschil...
Greetz

Thommy

GDE

#7
Bij de 6602 en 6603 staat er een klein kapje ( soort van rechthoekig beschermkap ofzo ? ) op de kop van de korte motorkap .bij de 7102 is dit niet meer aanwezig maar wel  nog bij de 7103 zij het dan wel in gewijzigde vorm . Wat ik nu ook wel zie is dat de 7101 en 7103 toegansluiken heeft op de kop van de korte motorkap en bij de 7102 zijn deze niet aanwezig. Deze luiken waren niet aanwezig toen ze nog als 66ers genummerd waren .

Peter

Moest ik zo'n model bouwen zou mijn voorkeur toch naar de 222 versie gaan. In het boek "Diesel" van Max Delie, staan trouwens een paar prachtige foto's van deze lok, zowel in de 222 de 66 en de 71 versie.
Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

Ik kan niet goed volgen het gaat hier toch over reeks 66/71 en Geert desc heeft het over 7701,7702en 7703.  ::)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

GDE

Citaat van: Johnnytrein op 25 februari 2017, 15:11:49 PM
Ik kan niet goed volgen het gaat hier toch over reeks 66/71 en Geert desc heeft het over 7701,7702en 7703.  ::)
sorry foutje van mij , moest dus 7101 , 7102 , 7103 zijn . Fout heb ik aangepast in de vorige post  ;)

GDE

#11
Citaat van: Peter op 25 februari 2017, 12:36:41 PM
Moest ik zo'n model bouwen zou mijn voorkeur toch naar de 222 versie gaan. In het boek "Diesel" van Max Delie, staan trouwens een paar prachtige foto's van deze lok, zowel in de 222 de 66 en de 71 versie.
leuk project Peter . Zo'n loc heeft wel iets . Me dunkt dat er ergens in msm een artikel is verschenen over zelfbouw van deze loc . Misschien kan je daar nog tips uithalen  ;) ook nog leuke foto's in spoorwegjournaal  maart /april 2001 .