Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wat is men hier aan het doen?

Gestart door Wim66, 15 februari 2017, 08:35:00 AM

Wim66

Zoals bekend is men hard bezig met renovatie werken aan het spoor Lijn 42 in regio Gouvy. Ik was er gisterenmiddag en nam deze foto's en vraag mij af wat ze aan het doen zijn?











Ik hoor graag wat dit is

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

Klaas Zondervan

Spoorstaven aan elkaar lassen volgens het thermietproces.


boby

 

Wim66

Klaas en Brunel

dank voor jullie reactie. had al een vermoeden dat het iets met lassen was maar deze techniek kende ik dus (nog) niet
Weer wat geleerd dankzij jullie

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

Havoc

Techniek is al héél oud. Leuk boekje hierover is "gas torch & thermit welding" door Ethan Viall van 1921. Kan je gewoon downloaden als pdf op het net.
Met vakantie voor onbepaalde duur.


Gerolf

Citaat van: Havoc op 15 februari 2017, 21:07:52 PMTechniek is al héél oud. Leuk boekje hierover is "gas torch & thermit welding" door Ethan Viall van 1921. Kan je gewoon downloaden als pdf op het net.

Iets zegt me dat die (leuke) scène van Faller toch niet geschikt is voor TPIII - of ben ik mis ?
Gebruikte men die techniek al in pakweg 1960? Sinds wanneer zijn er lange rails in gebruik in België ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Het artikel "Lange spoorstaven" van Rixke Rail's Archives geeft antwoorden op al je vragen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 16 februari 2017, 10:40:35 AM
Het artikel "Lange spoorstaven" van Rixke Rail's Archives geeft antwoorden op al je vragen.  ;)

lange rails vanaf 1954, maar nog zonder ter plaatse thermiet te gebruiken, begrijp ik hieruit.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik begrijp hieruit dat vanaf 1954 in de werkplaats van Mechelen railsecties van 216m met stomplas aan elkaar werd gezet, en dan terplaatse vervoerd. Ter plaatse werden de secties van 216 verder aan elkaar gelast of aan een uitzetstuk gelast. Dat plaatselijk lassen veronderstel ik dat dit gebeurde met het thermiet-procedee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Omstreeks 1965 heb ik foto's gemaakt van het thermietlassen van spoorstaven in station Haarlem. Toen was het in NL al algemeen in gebruik.

Waterman

#12
Ik heb op de website van Infrabel al gelezen/een filmpje gezien over het gebruik van de langere rails, omdat die meer rijcomfort opleveren. Maar wordt de kans op spoorspatting dan niet groter??  ???

eve

Citaat : "Thermit wird seit etwa 1920 zum aluminothermischen Schweißen und damit Fügen von Schienen an den Stößen angewendet."

Vertaling in verstaanbaar Zuid-nederlands : "Thermiet wordt sedert 1920 gebruikt voor het kops lassen van spoorstaven..."

Erik

Klaas Zondervan

Citaat van: Waterman op 16 februari 2017, 11:01:43 AM
Ik heb op de website van Infrabel al gelezen/een filmpje gezien over het gebruik van de langere rails, omdat die meer rijcomfort opleveren. Maar wordt de kans op spoorbarsten dan niet groter??  ???
Langgelaste rails worden gelegd bij ongeveer 15 graden. Als het warmer is willen ze uitzetten, maar omdat daar geen ruimte voor is ontstaan er drukkrachten in de spoorstaaf. In de winter andersom, de spoorstaven willen krimpen en dat levert trekkrachten. De trek- of drukkrachten kunnen oplopen tot 100 ton per spoorstaaf.
In de zomer is er daarom kans op spoorspatten en om dat te vermijden wordt er extra ballast tegen de buitenkant van de dwarsliggers gelegd.
Als in de winter een spoorstaafbreuk optreedt zal er door de trekkracht een vrij grote opening ontstaan. Dat gebeurt zelden, maar het kan wel. Gelukkig vallen dan de seinen op rood omdat de spoorstroomloop wordt onderbroken.