Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Spoorlijn 54 Mechelen - Terneuzen

Gestart door Peter, 13 februari 2017, 10:57:17 AM

Peter

Gisteren samen met de echtgenote in de voormiddag even gaan shoppen in Hulst (NL) en daarna even een "bakkie" halen bij familie in Axel (NL)
Alleen...daar zijn geen modelspoorwinkels (kijk graag etalages) en al sinds vele jaren ook geen spoorlijn (en stations meer) Dacht dat zelfs de verbinding van Sint Niklaas naar Terneuzen helemaal weg is, of is dat stuk tussen Wondelgem en Terneuzen nog in gebruik?. Enkel het bedrijventerrein Axelse vlakte en Sluiskil wordt vanuit Terneuzen nog bediend.
Zou kunnen dat die lijn dan verder doorgaat via de Scheldetunnel, maar zeker ben ik daar niet van. Weet iemand er meer over??
Wat ik wel weet (van mijn familie in Axel) is dat er opnieuw een reizigerslijn te openen tussen Gent en Terneuzen. Iemand meer Info ??
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Toevallig een bericht van eergisteren over een mogelijke spoorverbinding tussen Gent-Terneuzen: https://www.ovmagazine.nl/2017/02/15993-1952/
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jlvjlv

#2
Peter

Spoorlijn 54 is vanaf Sint-Niklaas tot de Nederlandse grens volledig opgebroken. Er ligt nu een fietsroute. Vanaf de Nederlandse grens tot Terneuzen ligt de lijn er nog wel.

Spoorlijn 55 van Wondelgem naar Terneuzen ligt er nog wel en is nog als goederenlijn in gebruik. De verbinding tussen Wondelgem en Gent-Sint-Pieters (de zgn. Westerring) is opgebroken. Het is via die lijn 55 dat sommigen er van dromen om opnieuw personenverkeer mogelijk te maken (werd reeds in 1950 opgeheven). Een hindernis bij dat idee zou wel eens het feit kunnen zijn dat de spoorlijn vanaf Terneuzen in Nederland wel nog die twee industrieterreinen bedient, zoals je aangeeft, maar verder enkel verbonden is met het Belgisch net via lijn 55. Er is geen verbinding met het net van NS. Ook niet via de Westerscheldetunnel (enkel wegvervoer).

Het artikel dat Michiel doorzond geeft inderdaad info over de plannen om het reizigersvervoer te heropenen.

Mvg

Johan

Snobby Crash

Peter,

als je nog eens in Hulst komt, moet je het oude station eens opzoeken,
dat staat er nog en is, denk ik, omgebouwd tot winkel, restaurant of cafe...
Is een mooi station, dat zeker na te bouwen is voor vb een minibaantjeswedstrijd....

Geert

Peter

De meeste van onze inkopen doen we in Hulst op het Stationsplein, waar de meeste grote winkelketens zijn (meestal ALLE dagen open.)
Heb er nog nooit erg in gehad daar naar het stationsgebouw te zoeken/kijken.
Een van mijn familieleden (niet in Axel helaas, maar in Hazerswoude) heeft een mooie baan naar Nederlands voorbeeld
Met vriendelijke groeten
Peter

chef garde

5 à 6 jaar geleden is er nog een symbolische rit geweest tussen Gent en Terneuzen.  Met deze rit wou men een mogelijke route tussen die twee stations aankaarten.  Een 51 met enkele M2'en heeft toen dienst verzekerd.  Helaas is alles daarna een stille dood gestorven ....

dieselfreak

Citaat van: Snobby Crash op 13 februari 2017, 12:25:35 PM
Peter,

als je nog eens in Hulst komt, moet je het oude station eens opzoeken,
dat staat er nog en is, denk ik, omgebouwd tot winkel, restaurant of cafe...
Is een mooi station, dat zeker na te bouwen is voor vb een minibaantjeswedstrijd....

Geert

Correctie: het gebouw wat er nu nog staat is de oude goederenloods, het stationsgebouw is in de jaren 60 afgebroken.
MC

bollen neus

Zo is dat MC.

Weet wel dat er een jaar of 2 geleden (?) in station van De Klinge een paar keer is samengekomen om zoveel mogelijk nog informatie te bekomen van mensen uit de streek die de lijn 54 nog hebben meegemaakt. Om welke rijtuigen, wagons en goederen er werden vervoerd op deze lijn. Ook soort van locomotieven.
Maar de bedding waar de lijn nog verder gelopen heeft zijn ze het spoor wel bijster vanaf de Nederlandse grens tot Hulst.

En naar mijn mening wordt er meer gebruik gemaakt van de fietsers op dit fietspad naar Nederland dan vroeger treinen reden.(lees dan wel in aantal hé)

Den Eric.

Floris

Het was wel een interessante lijn volgens mij, lekker marginale toestand, altijd geldgebrek en dus een lekker vaag zootje tweedehands materieel, als ik me niet vergis is er nog een en ander aan oude Rhijnspoor-locs opgereden daarzo. Veel meer dan dat weet ik er ook niet van helaas.

dieselfreak

#9
@ Eric: Het is dan ook een prachtige fietsroute tussen Sint-Niklaas en Hulst al had ik liever gezien dat de spoorlijn bewaard was gebleven. Als troostprijs voor spoorwegliefhebbers staan her en der wat kilometerpalen en andere spoorse overblijfselen die de herinnering aan deze ooit belangrijke goederenlijn levendig houden want reizigersverkeer was er slechts in beperkte mate. In De Klinge is ook een klein maar fijn openluchtmuseum over Spoorlijn 54:

http://www.klingspoor.be/hoe-het-spoort

Er staan ook nog enkele goederenwagens die wonder boven wonder (nog) niet volgeklad zijn door graffiti'kunsternaars'.

@ Floris: een absolute aanrader als je meer wil weten over de spoorlijn Gent-Terneuzen en Mechelen-Terneuzen is het boek van H.G. Hesselink waarin de geschiedenis van deze spoorlijnen uitvoerig beschreven wordt. Met een beetje geluk is het nog te vinden op een tweedehands boekenbeurs.
MC

knibbelknabbel

#10
Kaartje vanuit het bovenbeschreven boek  ;)... Ik heb het een aantal jaren geleden op de kop kunnen tikken op een rommelmarktje...


Peter

#11
Een van de dingen die ik steeds weer zie als we naar Hulst en/of Axel rijden is op de Expressweg, net voorbij de grote meubelzaak (Verberckmoes), moet je over een brug, die over de spoorweg ging.  Waar de toenmalige spoorweg liep is nog steeds redelijk goed zichtbaar, zeker als je even gaat kijken op Google Earth
Met vriendelijke groeten
Peter

bollen neus

Citaat van: Peter op 15 februari 2017, 14:07:30 PM
Een van de dingen die ik sreeds weer zie als we naar Hulst en/of Axel rijden is op de Expressweg, net voorbij de grote meubelzaak (Verberckmoes), moet je over een brug, die over de spoorweg ging.  Waar de toenmailge spoorweg liep is nog steeds redelijk goed zichtbaar, zeker als je even gaat kijken op Google Earth

Das dus het fietspad dat ge kunt zien, loopt inderdaad onder en viaduct van de E34 maar sporan ga je er zeker niet meer vinden hoor. Fiets daar zeer geregeld.
Den Eric.

knibbelknabbel

Citaat van: Gerolf op 15 februari 2017, 10:56:33 AM
Afbeelding is niet zichtbaar, Joeri  ;)

Aangepast, hopelijk nu zichtbaar?

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw