Een paar graden vorst en.....

Gestart door Peter, 30 december 2016, 13:35:29 PM

Peter

Een paar graden vorst (-2 of -3 ??) en de TGV en Eurostar trein stonden al stil in de buurt van Halle en een van beide moest door een diesel terug naar Brussel zuid gesleept worden.
Wat gaat dat worden als het "echt" winter wordt ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

railtravelmanager

met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

AFB

Hallo,

Ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak van de problemen was. Maar ik wil daar graag op aansluiten.

Het hoeft niet zo zeer de temperatuur te zijn die de problemen geeft maar eerder een combinatie van verschillende weertypes. Bij nevel in combinatie met de temperaturen onder nul kan er een rijp-laag op de bovenleiding vormen die het modernere materieel stil kan doen staan. De oude weerstandgeschakelde machines hadden er minder last van als er even geen spanning voor handen was en bolden rustig voort. De modernere elektronica kan er bij ongunstige situaties wat minder mee overweg. Om problemen met deze rijp-laag voor te zijn kan er tijdens de rustige uurtjes gekozen worden om met losse locomotieven en treinstellen leeg te blijven rijden. Ik weet echter niet of dergelijke ijzeldiensten bij Infrabel bestaan.

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Dreha

Hier deze morgen in Berlijn ook even bollen zonder spanning in die Desiro achtige treinstellen. Waren onderweg naar luchthaven, dacht even oh nee. Maar na 30 seconden terug tractie. Er was inderdaad heel wat eizel op de rijksraad (heel wat vuurwerk  :)).

Gerolf

Ik heb gisteravond ook heel wat vuurwerk gezien: een AM75 (varkensneus) werd even opzij gezet op lijn 12 in Essen.
Die had er zelf geen last van, maar 't was wel ferm geknetter en spektakel voor de uitgestapte reizigers  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nmbssncb

Citaat van: AFB op 30 december 2016, 15:52:04 PM
Hallo,

Ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak van de problemen was. Maar ik wil daar graag op aansluiten.

Het hoeft niet zo zeer de temperatuur te zijn die de problemen geeft maar eerder een combinatie van verschillende weertypes. Bij nevel in combinatie met de temperaturen onder nul kan er een rijp-laag op de bovenleiding vormen die het modernere materieel stil kan doen staan. De oude weerstandgeschakelde machines hadden er minder last van als er even geen spanning voor handen was en bolden rustig voort. De modernere elektronica kan er bij ongunstige situaties wat minder mee overweg. Om problemen met deze rijp-laag voor te zijn kan er tijdens de rustige uurtjes gekozen worden om met losse locomotieven en treinstellen leeg te blijven rijden. Ik weet echter niet of dergelijke ijzeldiensten bij Infrabel bestaan.

Vriendelijke groeten,

Arno

Uit nieuwsberichten heb ik begrepen dat er wel degelijk treinen hebben gereden met als bedoeling de bovenleiding te ontijzelen.
Onderbrekingen in stroomvoorziening bij moderne grootspoor locomotieven doen mij denken aan de stroomonderbrekingen bij moderne modelspoor (digitale) locomotieven: tegelijkertijd vooruitgang en achtergang in bedrijfszekerheid.

Willy
Willy

Dreha


rgp

Hallo,

Er zijn twee factoren: temperatuur en luchtvochtigheid.  Het is vooral hier In België de luchtvochtigheid die de grote boosdoener is.  We hebben hier een eerder zeeklimaat.
In Oostenrijk en Zwitserlnad bv gaan de temperature veel lager, maar is de luchtvochtigheid veel kleiner, waardoor ijzelvorming minder kans krijgt.
Hetzelfde met dat koudegevoel: ik heb in Oostenrijk, zelfs bij -15°C geen koude, daarentegen als het hier rond het vriespunt is.

Roland

2012

Inderdaad, er hangt meer ijs aan de rijdraad bij mistig weer dan bij droger weer. Als de ijslaag te dik is, is er geen deftig stroomverloop ni meer en krijg je uitschakelingen. Met een éénspanningsloc zette je dan je tweede panto ook tegen den draad, dan heb je op 2 plaatsen stroomafname en da helpte vaak, eerste kraste deel van ijs al af en de tweede had al beter draadcontact dan de eerste. Maar tegenwoordig heb je geen 2 pantos om op zelfde spanning te rijden he ... stellen hebben er zowizo al maar ene en de 2de panto op een 18/19 kan je ni gebruiken op de 3kV ....
regelmatig een trein laten rijden bij nachte kan wa soelaas bieden, maar na zijn doortocht vriest die mist er opnieuw weer aan he

Havoc

Combinatie van vocht en vries, samen met moderne electronica die niet tegen een resem korte onderbrekingen kan. Allemaal waar.

Maar wat ik niet begrijp is dat dit allemaal zaken zijn die reeds zo lang gekend zijn voor men ook maar de eerste ontwerpen van een nieuwe loc begint en dat daar dan geen rekening mee gehouden wordt. Dat gaat er bij mij echt niet in. Bij mijn weten ligt dit apeland toch al enkele eeuwen in dit klimaat. Dit is geen 100-jarige storm of een tornado of zoiets dat maar eenmaal in een mensenleven voorkomt.

Ik kan me perfect inbeelden dat als je belgische loc zonder aanpassingen in de woestijn laat rijden je problemen met warmtehuishouding krijgt. Net zoals je problemen gaat krijgen als je die in siberië laat rijden. (even abstractie van spanningen en spoorbreedtes maken) Iedereen die je dat gaat vertellen die gaat dat normaal vinden.

Maar als ze een loc ontwerpen die van Brussel naar Londen moet rijden, dan valt die stil als het eens vochtig is en vriest. Dat mag toch niet. Dit zijn toch geen uitzonderlijke, niet te voorspellen weersomstandigheden?

Als je dan de commentaren eens herleest die men had over de Fyra toen die last had van sneeuw. Dit is geen haar beter hé.

Beeld je in dat ze zo vliegtuigen zouden ontwerpen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Doornroosje

De goedkoopste aanbieder krijgt de opdracht. Meer niet.

stoomlokje

probemen ?, hoe kan het anders , typisch de Belgique. :o :o
Je verwacht in dit apenland toch niets anders zeker. >:(
Jongens , DAT IS HIER NORMAAL  :( :(

Havoc

Citaat van: Doornroosje op 03 januari 2017, 09:16:57 AM
De goedkoopste aanbieder krijgt de opdracht. Meer niet.
De goedkoopste conform de specificaties, dus als de specificaties op niets trekken heb je jezelf buitenspel gezet. Maar zelfs dan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

AFB

Het is puur een afweging die inderdaad ook over geld gaat. Hadden we eerder twee locomotieven nodig om een trein weg te slepen dan is het er nu maar 1 die hetzelfde gewicht weg krijgt. Daarnaast stoken we minder op in weerstanden en zijn ze dus veel energiezuiniger geworden.

@HAVOC: Wat betreft het weer. We leven inderdaad in een klimaat dat al lang bekend is. Waarom hebben we dan elk jaar zo veel problemen op de snelwegen bij de eerste gladheid / sneeuw? Dat is precies hetzelfde.

vrgr,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Havoc

Niet echt hetzelfde hé. Ik denk dat de problemen bij ijzel op de weg eerder aan de chauffeurs te danken (?) zijn dan aan het materiaal. Terwijl treinen toch voor een levensduur van 20-30 jaar gebouwd worden, met een relatief strak onderhoudsschema, heel reguliere planning etc. En daar is het een 100% falen van het materiaal, de chauffeur heeft daar bijna geen invloed op.
Met vakantie voor onbepaalde duur.