Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Vandaag is het precies 50 jaar geleden...

Gestart door dieselfreak, 20 december 2016, 13:35:06 PM

dieselfreak

...Dat er voor het laatst een reizigerstrein werd gesleept door een stoomlocomotief:

http://www.trainworld.be/nl/nieuws/detail/50-jaar-geleden-nam-belgie-afscheid-van-de-stoomtrein#

Vreemd dat jullie dat blijkbaar vergeten zijn.
MC

SuSke

Citaat van: dieselfreak op 20 december 2016, 13:35:06 PM
...
Vreemd dat jullie dat blijkbaar vergeten zijn.

Er zullen op veel modelbanen nog veel en lang stomers rondrijden  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Doornroosje

In de Metro vandaag ook al een artikel zien passeren. Ben persoonlijk niet geïntresseerd in NMBS of zelfs maar deze tijdsperiode, maar het is toch een wat trieste mijlpaal.

Klaas Zondervan

Wat is daar zo triest aan? Als de elektromotor 100 jaar eerder was uitgevonden hadden we nooit stoomlocomotieven gekend. 8)

Waterman

Triest? Eerder goed nieuws zou ik zeggen:

CiteerStoomlocomotief 29.013, die in 1966 ingezet werd voor de laatste stoomrit van Aat naar Denderleeuw, zal in de loop van 2017 weer een hoofdrol krijgen. De NMBS heeft namelijk beslist om opnieuw stoomtreinen te laten rijden vanuit Train World. Sommige weekends zullen de bezoekers van het museum de kans krijgen om terug te reizen in de tijd en de charme van de treinen van weleer te ontdekken.

SuSke

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 december 2016, 15:08:04 PM
Wat is daar zo triest aan? Als de elektromotor 100 jaar eerder was uitgevonden hadden we nooit stoomlocomotieven gekend. 8)

Die was 100jaar eerder al gekend, het probleem was alleen de stroomvoorziening over langere afstanden goed en veilig voor elkaar krijgen  ;) 8)

De verbrandingsmotor is van jaren later.

Citaat van: Waterman op 20 december 2016, 15:28:46 PM
Triest? Eerder goed nieuws zou ik zeggen:

CiteerStoomlocomotief 29.013, die in 1966 ingezet werd voor de laatste stoomrit van Aat naar Denderleeuw, zal in de loop van 2017 weer een hoofdrol krijgen. De NMBS heeft namelijk beslist om opnieuw stoomtreinen te laten rijden vanuit Train World. Sommige weekends zullen de bezoekers van het museum de kans krijgen om terug te reizen in de tijd en de charme van de treinen van weleer te ontdekken.

Dat is inderdaad leuk nieuws  ;)
Maar gelijk zullen de omwonenden dan weer gaan klagen over de reuk engeluidshinder  :-\ :'(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Doornroosje

Triest, omdat het de laatste echte commerciële rit was. Een stuk spoorgeschiedenis dat mensen met ontzag naar deze grote machines liet kijken bij doorrit. Van het huidig materiaal wordt ik niet bepaald warm van...

dieselfreak

Citaat van: Doornroosje op 20 december 2016, 16:34:59 PM
Triest, omdat het de laatste echte commerciële rit was. Een stuk spoorgeschiedenis dat mensen met ontzag naar deze grote machines liet kijken bij doorrit. Van het huidig materiaal wordt ik niet bepaald warm van...


Daar ben ik het helemaal mee eens, de jaren 60 zijn voor mij met stip de mooiste spoorwegperiode: zowel stoom, diesel en elektrische tractie waren nog in volle glorie aanwezig. Treinen waren toen nog grafittiloos, de meeste stations werden nog goed onderhouden en treinbegeleiders moesten nog geen kogelvrije vesten dragen om zich te beschermen tegen agressieve reizigers.
MC

Gerolf

Ik heb het gisteren ook gelezen, en ik was vooral content dat er terug werk wordt gemaakt van rijdende stomers  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: dieselfreak op 20 december 2016, 17:30:28 PM
Citaat van: Doornroosje op 20 december 2016, 16:34:59 PM
Triest, omdat het de laatste echte commerciële rit was. Een stuk spoorgeschiedenis dat mensen met ontzag naar deze grote machines liet kijken bij doorrit. Van het huidig materiaal wordt ik niet bepaald warm van...


Daar ben ik het helemaal mee eens, de jaren 60 zijn voor mij met stip de mooiste spoorwegperiode: zowel stoom, diesel en elektrische tractie waren nog in volle glorie aanwezig. Treinen waren toen nog grafittiloos, de meeste stations werden nog goed onderhouden en treinbegeleiders moesten nog geen kogelvrije vesten dragen om zich te beschermen tegen agressieve reizigers.


+1
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

loebaske


Probeer me de geur te herinneren van de rook & stoom en die mag gerust achter men deur voorbij rijden... yes yes

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 december 2016, 15:08:04 PM
Wat is daar zo triest aan? Als de elektromotor 100 jaar eerder was uitgevonden hadden we nooit stoomlocomotieven gekend. 8)
Klaas jij bent geen romanticus.
Stoom tractie is toch veel mooier om te zien en te horen.
Ik hoot liever een 'blaffende' stoom machine dan die gillende fase aansnijdende thyristoren, die een doedelzak na willen doen.

loebaske


Klaas Zondervan

Piet, ik heb niet zo veel met stoomlocs. Komt misschien omdat ik in mijn jeugd tussen Amsterdam en Haarlem woonde en op die lijn heb ik toen  nooit een stoomloc gezien. En ik ben inderdaad meer technicus dan romanticus. Die doedelzakkende thyristoren zijn veel efficiënter dan een stoomketel. ;)