Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

M1 stuurstandrijtuig

Gestart door Peter, 16 december 2016, 09:52:20 AM

Peter

Vanaf wanneer werden de M-1  rijtuigen met stuurstand in gebruik genomen?

Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

vyncky

Een bijkomende vraag: Welke diesellocs (in combinatie met de M1) werden hiervoor gebruikt ?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

Hier op de lijn 52 Antwerpen-Boom werden meestal een reeks 62/63 gebruikt
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#4
Ik vind beelden van M1 rijtuigen met HLD 51, 55, 60/61, 62/63 en 59, maar ik twijfel of de HLD 59 wel uitgerust is om met een M1 stuurstand overweg te kunnen, en niet alleen M1 in getrokken dienst uitvoerde. Het document "Trekken en duwen" van M. Vanzavelberg." bevestigd ook reeksen 51,55,60/61 en 62/63, niet de 59 voor duwdiensten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

kno

Hallo,

Diesel stuurstandrijtuigen genereren electrische signalen die compatibel zijn met GM regulatoren.

Sommige rijtuigen hadden een conversie systeem om Cockerill motoren te kunnen aandrijven (pneumatisch bediening, dus extra leiding op locomotief kant). Gelijkaardige M2 rijtuigen hadden toen geel en rood streepjes geschilderd op de hoeken (zoals Marklin 43532), maar op M1 was het niet zo zichtbaar gemaakt