Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

Decapod

Ik durf het niet met stelligheid te beweren, Sven, maar als ik me niet vergis, dan werden de modellen van de 24 van Jocadis indertijd ook altijd met een omloopplaat met rode zijde afgeleverd. Voor de rest ... kleurenfoto's van de 24 lijken me onbestaande. Wie zal 't uiteindelijke zeggen? Misschien het best naar analogie van je andere locs werken, zodat het een beetje homogeen overkomt?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Als mijn gedacht mag meetellen, ik zou hem ook doortrekken tot achteraan...

;)

Decapod

Even gaan zoeken: zie hier. Voor zover een model mag tellen als referentie.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Er staat wel een klein foutje in,
De aanvankelijke verkoopprijs 8450€uro
Dat zal wel Bef geweest zijn,
We zullen eens aan Peter zijn oren moeten trekken, alhoewel....wij voetballen van achter den draad...! ;D ;D

;)

Alberke

Ik heb maar één foto van een 24 gezien, monochroom, maar daar krijg je toch de indruk dat de band doorloopt.
en op alle kleurfoto's van andere types loopt de band op het chassis naar achter.
Ik zag maar één uitzondering, maar daar was geen chassis om te schilderen. :)
Kijk gerust op mijn Flickr account met foto's uit de jaren 80
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

loco

Het lijkt alsof de waterbak en het chassis in elkaar overlopen. Het is alsof de waterbak over het chassis hangt. In dit geval zou ik de rode rand niet doortrekken. Maar als je naar de foto's kijkt van zowel de NB als enkele van de NMBS, dan zie je wel een duidelijke scheiding tussen de waterbak en het chassis. In dit geval zou ik de rode band doortrekken zoals op de foto's van het model van Jocadis.

DFS

Bedankt voor de reacties, ik heb ook nog eens rondgevraagd bij een specialist (die niet op het forum zit) en daar is het motto, beter een detail te weinig dan 1 te veel waar je niet zeker van bent.

De standaard was idd een rode band rondom maar anderzijds was de HLV24 maar relatief kort in dienst bij de NMBS. (Tot ong '53) daarom twijfel ik erover om het gewoon zwart & groen te laten...

loco

Citaat van: DFS op 12 januari 2021, 10:17:41 AM
De standaard was idd een rode band rondom maar anderzijds was de HLV24 maar relatief kort in dienst bij de NMBS. (Tot ong '53) daarom twijfel ik erover om het gewoon zwart & groen te laten...

Hij was dan toch zo'n acht jaar met een groene schildering in dienst (als je ervan uitgaat dat ze tijden WOII de locs niet hebben herschilderd, alleen hernummerd). Als ze de moeite hebben gedaan om de NB opschriften te verwijderen en er een NMBS nummer op te plaatsen (inclusief zwart ovaal) naast de groene schildering, waarom zouden ze dan geen moeite gedaan hebben om de rode band correct te schilderen. Ik zou de volledige rode band weergeven. Acht jaar is een lange periode. En misschien wilden ze hem aanvankelijk veel langer in dienst houden. De 24.012 heeft nog in 1950 immers nog een grote revisie gekregen (zie interessant artikel in Spoorwegjournaal nr 41 uit 1990).

Alberke

Citaat van: DFS op 12 januari 2021, 10:17:41 AM
Bedankt voor de reacties, ik heb ook nog eens rondgevraagd bij een specialist (die niet op het forum zit) en daar is het motto, beter een detail te weinig dan 1 te veel waar je niet zeker van bent.

De standaard was idd een rode band rondom maar anderzijds was de HLV24 maar relatief kort in dienst bij de NMBS. (Tot ong '53) daarom twijfel ik erover om het gewoon zwart & groen te laten...
Waarom zou deze loc een afwijkende schildering hebben van alle andere; alle stomers hadden de rode band rondom, vooropgesteld dat het chassis duidelijk afsteekt tegen de rest van de constructie, en dat is hier wel degelijk het geval. Dat is duidelijk op zowat alle foto's die ik kan vinden. Als het fout is zal geen geest van een overleden machinist u  s'nachts  komen kwellen.
Je vraagt onze mening maar legt die naast je neer. Voor mijn part schilder je de hele bak appelblauwzeegoen!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ACFI

Op TMM is er naar aanleiding van de Marklin Type 1 ook gediscuteerd over de al dan niet rode bies.

Een aantal foto's van begin jaren vijftig toont de type 1 met een vermoedelijk zwarte (of anders heel heel vuile) bies. Naar het einde van de jaren vijftig is de bies terug rood.

Nu - toeval of niet - de kleurenopnames zijn ook eerder van het einde van de jaren vijftig.

ACFI

Metpetergaathetbeter

misschien moest men in de jaren(einde 40/50) na de oorlog wat zuinig omgaan met verf

Alberke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 januari 2021, 12:14:00 PM
misschien moest men in de jaren(einde 40/50) na de oorlog wat zuinig omgaan met verf
Er was anders waarschijnlijk nog heel wat rode over  :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

Als ik zo naar deze foto kijk (zover je conclusies kan trekken van een zwartwitfoto, wat altijd erg gevaarlijk is) zou ik zelf de gok nemen en de hele rand van de voetplaat rood maken. Heb wel echt de indruk dat die hele rand lichter is.
http://xact4u.homestead.com/ijzerenweg/HLV_24.018.htm
Tis sowieso wel een heerlijk locje! hoe langer je kijkt hoe meer zonderlinge details er opvallen, een electrische en een olielantaarn voorop, wel remmen op de voorste loopwielen maar niet op de achterste, die bak kolen (of misschien eerder briketten?) bovenop t dak... Het is een rijdend diorama op zich!

DFS

Citaat van: Alberke op 12 januari 2021, 11:40:22 AM

Je vraagt onze mening maar legt die naast je neer. Voor mijn part schilder je de hele bak appelblauwzeegoen!

Ik heb nog niets naast mij neer gelegd, en het potje appelblauwzeegroen is nog dicht  :P Jullie argumentatie begint mij terug over (de rode) streep te trekken :-) en dan de boel goed vuil te maken (dan is idereen blij)

Citaat van: Floris op 12 januari 2021, 12:17:03 PM

Tis sowieso wel een heerlijk locje! hoe langer je kijkt hoe meer zonderlinge details er opvallen, een electrische en een olielantaarn voorop, wel remmen op de voorste loopwielen maar niet op de achterste, die bak kolen (of misschien eerder briketten?) bovenop t dak... Het is een rijdend diorama op zich!


Inderdaad, ik was deze in een fotoboek tegengekomen en was op slag verkocht, ook die typische nord buffers... Gelukkig redelijk snel deze kit gevonden  8)

Alberke

Ik denk dat er hier een paar eens dringend moeten investeren in foto-boeken. Er is keuze genoeg.
Een goede documentatie is de helft van het werk.
Dan zal je ook merken dat die schattige rijdende diorama's gewoon standaard waren.
Maar ja, blowing in the wind zeker.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D