Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

De NMBS autorail type 600

Gestart door Michiel, 09 november 2016, 16:06:28 PM

Michiel

@Koen, natuurlijk heb ik interesse in die foto van 1931! Het duursturen regelen we dan per mail. Alvast bedankt.

@Steven, ik ben niet helemaal thuis in de VT-stellen van de Reichsbahn, maar je hebt gelijk: het lijkt eerder een VT857 (wat goed zou zijn, want dichter bij de VT853, waarvan onze type 600 een copij zou zijn... had ik begrepen.)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Citaat van: Michiel op 11 november 2016, 17:42:49 PM
@Koen, natuurlijk heb ik interesse in die foto van 1931! Het duursturen regelen we dan per mail. Alvast bedankt.


Wij hebben ook interesse  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

59erke

Citaat van: vyncky op 11 november 2016, 19:23:15 PM
Citaat van: Michiel op 11 november 2016, 17:42:49 PM
@Koen, natuurlijk heb ik interesse in die foto van 1931! Het duursturen regelen we dan per mail. Alvast bedankt.


Wij hebben ook interesse  ;)

Yannick

stuur mij een pm met uw e-mail en het komt in orde
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

stevend

Hey Michiel , ik was enkel aan het opzoeken op het net in verband met je vraag .
Ikzelf ben helemaal niet op de hoogte van enige duits spoorse materieel . ;D


rixke rail

Citaat van: Michiel op 10 november 2016, 10:11:50 AM

- Blauw/beige is onwaarschijnlijk omdat de NMBS deze kleurcombinatie nog niet had bepaald in 1930
Wat zou de meest logische keuze zijn?


Michiel, wat heb ik ontdekt ?

De EVA 100 deed in mei 1929 proefritten in de omgeving van Pepinster en de Entre-Sambre-et-Meuse, vooraleer een duurzaamheidsparcours te beginnen tussen Mechelen en Leuven en ...
tussen Brussel en Tervuren : maar liefst 32 ritten van 14,2 km = 454 km.
En wat was de kleurstelling van de B.T. ?
crème - donkerblauw (donker dan het latere blauw door de NMBS)

Zou het treinstel misschien in die kleurstelling gezet zijn ?
En gebleven tot de lichtgroen/donkergroen periode ?

Modelspoorse groeten,
Eric 

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

#20
Hallo Eric,

bedankt voor het uitzoeken, en het bevestigd de informatie dat ik vond betreffende de testritten. Ik vrees echter dat de EVA 100 voor enkel testritten geen BT-kleur zal hebben gekregen. Ik vermoed dat de NMBS ze besteld heeft in het toen nieuwe egaal Braunschweiger groen, of mogelijk in fabriekslivrei heeft ontvangen, indien dat nog gebruikelijk was in 1930.

Er bestaat een foto van de stoombus Sentinel type 500 van de LNER dat voor de NMBS op de veerboot in Harwich wordt gereden. Dat gebeurde in het zelfde jaar. Het is een zwartwit foto maar de livrei lijkt een egaal-donkere uitvoering. De LNER had toen een creme-olijfgroene livrei, dus het was niet de LNER livrei. Daarom denk ik dat ook de EVAs in een egaal donkere livrei werden geleverd. Dat "donker" verdenk ik Braunschweiger groen te zijn. Maar meer informatie heb ik niet. Dus het blijft bij een hoop speculeren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)