De NMBS autorail type 600

Gestart door Michiel, 09 november 2016, 16:06:28 PM

Michiel

Wie weet waar ik informatie kan vinden over de Belgische uitvoering bij levering in 1930 van de type 600 treinstellen. Was dat in de (rode) Reichsbahn kleur, in NMBS blauw-creme of in twee-kleuren groen (indien al toegepast)? Waren deze stellen identiek aan de Duitse VT62 of werden er al meteen bij levering in 1930 aanpassing doorgevoerd (vb frontseinen, dakarmatuur,...). Is hier literatuur over, illustraties, documentatie?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Staat er in MSM 147 niets?
(bij het liliput-model?)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

OlivierV

Citaat van: vyncky op 09 november 2016, 16:21:51 PM
Staat er in MSM 147 niets?
(bij het liliput-model?)

Yannick
Staat niks bij over de kleuren, wel over de levensloop, net eventjes gecontroleerd.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Citaat van: OlivierV op 09 november 2016, 17:57:47 PM
Citaat van: vyncky op 09 november 2016, 16:21:51 PM
Staat er in MSM 147 niets?
(bij het liliput-model?)

Yannick
Staat niks bij over de kleuren, wel over de levensloop, net eventjes gecontroleerd.
Je bril opzetten hé.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Citaat van: doomslu op 09 november 2016, 18:00:38 PM
Citaat van: OlivierV op 09 november 2016, 17:57:47 PM
Citaat van: vyncky op 09 november 2016, 16:21:51 PM
Staat er in MSM 147 niets?
(bij het liliput-model?)

Yannick
Staat niks bij over de kleuren, wel over de levensloop, net eventjes gecontroleerd.
Je bril opzetten hé.  ;D
Zal nog eens kijken, kwam juist uit mijn bed van mijn middagdutje.

Blauw-beige van 1935-1948 zegt het artikel.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om het MSM 147 erbij te nemen, maar in elk geval bedankt voor die tip.

In het geval er zou staan dat ze tussen 1935 en 1948 in blauw-beige waren, blijft de vraag hoe ze in 1930 geleverd werden?

Speculeren mag!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#6
Mijn speculaas voor wat het waard is:

Even een paar datums:
1926: NMBS, net opgericht voert de nieuwe kleur in voor rijtuigen: Braunschweiger groen
1930: NMBS bepaald de donkergroen livrei voor stoomlocomotieven (zwarte en oranje biezen, .... etc)
1932: invoering twee-kleuren groen met wit dak op I1 rijtuigen
1934: vervanging wit dak door zwart
1934: invoering blauw/beige kleur voor motorstellen

De levering van de rallbussen type 600 door Wigmar (Berlijn) was in 1930:

- Blauw/beige is onwaarschijnlijk omdat de NMBS deze kleurcombinatie nog niet had bepaald in 1930
- Twee-kleuren groen met wit dak is maar pas twee jaar na levering bepaald, dus ook niet waarschijnlijk.
- Braunschweiger groen lijkt de meest logische kleur want al bepaald door de NMBS bij de bestelling van de autorails
- Of, werden de stellen in "Fabrieksuitvoering" geleverd, en pas in 1935 blauw/beige geschilderd? Maar wat was dan de fabrieksuitvoering?

Wat zou de meest logische keuze zijn?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

chef garde

Foto genomen in Gent-Sint-Pieters als ik het goed voorheb.  Sorry om af te wijken van het onderwerp, maar vind de foto best mooi eigenlijk.

Iemand een idee waar die schouw op de achtergrond toe behoorde???

Herwig

#8
zie ook:

Auteur Topic:      Belgische Modellen    Die beige-blauwe kleur!  (gelezen 1156 keer)
Huugooke
Die beige-blauwe kleur!
« Gepost op: 16 maart 2015, 12:52:25 pm »

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22365.0.html

Michiel

#9
Herwig, ik vermoed dat je refereert naar het Liliput model in groene livrei. Dus Liliput speculeerde op de "Brunschweiger groene" theorie, of zouden ze harde bewijzen hebben? Of wordt er de twee-kleuren groen bedoeld?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb het artikel in MSM 147 gelezen over het type 600, maar ik vind er geen melding over de kleurstelling tussen 1930 en 1935, dus vóór de blauw-beige periode. Of ik moet er over gelezen hebben.  :(
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds

spoorse zolder levert ook niet veel op;

59erke

#12
Michiel, heb ook eens gekeken in mijn kleine boekencollectie.

Het artikel uit uw eerste post is eigenlijk het meest betrouwbare artikel dat ik kan vinden, ik heb nog een andere vergelijkbare foto gevonden uit 1931 (indien interesse post ik ze wel), de foto uit uw artikel geeft geen exact jaartal weer.

Als ik goed naar de foto kijk lijkt me de bovenzijde redelijk bleek -> beige of lichtgroen
Evenals het dak lijkt me eerder grijs te zijn. De onderzijde is redelijk donker dus donkergroen of blauw.

Mijn mening gaat dus eerder uit naar groen- lichtgroen  of blauw- lichtgroen.

De combinatie blauw/groen heb ik nog geen foto's van gevonden, maar ik vermoed wel dat ze bestaan heeft aangezien ik vroeger eens een motorwagen heb gehad in deze kleurstelling.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

stevend

#13
zoek eens onder vt 858 , Michiel .

Mijns inziens is dit de eerste aanduiding en later pas vt 62 .
Vt 858 was eerst uitgekomen in groen en pas in 1932 de 2 tinten wijn-rood / beige .

http://shop.zugkraft-stucki.ch/8303/esu-dieseltriebwagen-drg-vt-858-rot-beige-mit-esu-loksound-m4-v4-0-decoder

zie :

http://www.reichsbahntriebwagen.de/vt%20853%20-.htm














stevend

Aan het dak te bespeuren eerder  de vt 857 .

Als je minitrix mag geloven in de volgende link , zou hij er zo hebben uitgezien in het groen .
http://lorkaest.de/Modellbahn/Moba_06_05.html