Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fine scale

Gestart door Peter, 23 juli 2006, 13:53:29 PM

Peter

Heb net de WLAB 30 van LSM gekocht (bij Tufken).
Heeft iemand ervaring met het gebruik van Fine scale wielen op Roco-line rails en wissels?
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Wat bedoel je precies met fine scale? Dat kan nl. van alles betekenen.

janjozef

fine scale is een bepaalde engelse manier van rijden de flensen van de wielen zijn zo klein dat je ze bijna niet meer ziet ook de dikte van de wielen is veel fijner, al deze maten zijn vast gelegd in normen. moet ik ook opzoeken want ik heb ze niet hier. Als ge met fine scale wielen rijd moet ge zorgen dat uw sporen veel nauwkeuriger liggen, anders rijd hij er in elke overgang, bocht en wissel af.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Volgens het artikel in MSM-49 wordt het rijtuig standaard geleverd met Finescale wielen, en zitten er extra NEM wielen bij. Meer info heb ik dus ook niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Mits een beetje redelijk gelegd,zijn er geen grote problemen te verwachten op ROCO code 83.
Dit is een praktijk ervaring.

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Zoals ik al zei, fine scale kan van alles betekenen. Het kan slaan op RP-25 wielen, maar het kan b.v. ook over P-87 gaan. Alleen de term fine scale zegt mij niet genoeg.

argilla

fine scale zijn proto/87 wielen die, rijden of kunnen rijden op code 70. Vooral in de US komt dit nogal eens voor. Ook Peco heeft Fine-scale rails in zijn gamma, code 75
Shinorra ( of hoe heet dat dinges) maakt hier gebruik van.
Zelf heb ik van dat merk wissels die super slank zijn. Hierdoor gebruik ik dus code 75 en code 70 door elkaar( een heeeel klein verschil dat je makkelijk opvangt door karton tekenpapier onder de rails te schuiven, nadien is er toch ballast). Vandaar dat bv de wielen van viertjes van Lima ( zie eerdere forum) niet kan afdraaien, en dus PR-25 wielen of proto-87 wielen nodig heb. Leg maar eens rails of wielen van code 87 of 70 en PR's naast de code 100. Het verschil is heel opvallend.
Het is gewoon een keuze van bij de aanvang van uw railplanning.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15