Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Interfrigo

Gestart door PeterVG, 06 november 2016, 08:48:10 AM

PeterVG

LS Models heeft beloftes gemaakt om tegen het einde van het jaar koelwagens van Interfrigo uit te leveren in HO.

http://lsmodelc.etch2.nikozen.net/lsmodeld/Mailings/pdf/Folder%20Rail%20Expo%202016%20pour%20mailling.pdf

Dus ben ik op zoek gegaan naar beeldmateriaal in het archief van Fernand Maes om de levensloop van deze wagens wat beter te leren kennen.



Deze wagens waren eigendom van Interfrigo. De wagens waren verdeeld over de deelnemende spoormaatschapijen. De Belgische wagens waren ingeschreven als privé wagen. Vandaar de P achter de nummer en het 500.000 reeks nummer. De wagens hebben voor zover ik het kon terugvinden nooit een 7 cijferig nummer gekregen. Zoals wel meer gebeurde met privéwagens behielden deze de oude 500.000 nummering tot 1964. De nummering ging dus rechtstreeks over van 500.000 naar UIC nummering midden jaren zestig.
Een juiste bouwdatum voor deze wagens heb ik niet kunnen terugvinden. Afgaande op de fotos die ik terug vond vermoed ik dat het de eerste wagenreeks betreft voor Interfrigo gebouwd. Hun bouwdatum zal dus in de eerste helft van de jaren 50 van de vorige eeuw liggen.
Interfrigo werd opgestart op 1 november 1951.

Bovenstaande foto toont de wagen in originele kleurstelling zoals geleverd.
In deze kleurstelling reed de wagen tijdens de jaren 50 rond.

loebaske


Belangrijke info Peter.

PeterVG

#2

Foto: Collectie Fernand Maes, beheer MSC De Kempen

Eind jaren 50 werden de opschriften van de wagens aangepast. De vermelding "Interfrigo" werd groter aangebracht. Wellicht om het verschil met normale koelwagens duidelijker te maken. Het was belangrijk dat het personeel Interfrigo wagens snel op hun bestemming bracht. Dit zowel voor gevulde als lege wagens. Een duidelijke vermelding was in dit opzicht wellicht geen luxe.
Bovenstaande foto werd gemaakt in de jaren 60 van de vorige eeuw in de Antwerpse haven.
Opmerkelijk is dat het van oorsprong witte dak opgelapt werd en na de behandeling zwart was. Een aanpassing die bij de LS wagens zelf uitgevoerd moet worden.
Interfrigo wagens konden in tegenstelling tot veel andere goederenwagens aan 100 Km/U rijden. Dat dit ook effectief veel gebeurde was duidelijk aan de vervuiling van de wagens. Goederenwagens in tijdperk III droegen niet veel sporen van remstof. Het chassis was meestal vrij proper. Bij deze wagen is dat totaal anders. Door de hoge snelheid en het vele remstof kreeg de wagen een bruin kleurtje.


Info over de wagen van de foto:

Reeks 521600 - 521704, NMBS
Private wagen van INTERFRIGO
geldig voor deze reeks:
Max snelheid 100Km/U
Engels Profiel
16,8 ton eigen gewicht
Laadvermogen: 13.7 ook onder S regime (100Km/U)
17m² oppervlakte
31m³ volume
2 IJsbakken met inhoud van 5m³
Met ventilatoren
Zonder vleeshaken
Mag alles vervoeren uitgezonderd vis

PeterVG


Foto Collectie Fernand Maes, beheer MSC De Kempen

Een foto gedateerd 1967
Antwerpse Haven

Als de datering correct is dan is het opmerkelijk dat de wagen in 1967 nog steeds een 500.000 nummering draagt.
Vanaf 1964 werd overgeschakeld op UIC computernummering. In tegenstelling tot de hernummering van 1956 welke uitgesmeerd werd over 7 jaar ging de overgang in 1964 sneller. Blijkbaar toch minder snel dan gedacht wanneer in 1967 nog steeds een 500.000 nummer op de baan stond.
Reden kan zijn dat deze wagen reeds in onbruik geraakt was.

Deze foto toont overigens een wagen uit de tweede reeks, voorgaande foto was een wagen uit de eerste reeks.
Het verschil is dat deze reeks vleeshaken heeft

Wagen uit de reeks:
521830 tot 521899,
private wagens van Interfrigo ingeschreven bij de NMBS
geldig voor deze reeks:
Max snelheid 100Km/U
Engels Profiel
17,0 ton eigen gewicht
Laadvermogen: 13.7 ook onder S regime (100Km/U)
17m² oppervlakte
31m³ volume
2 IJsbakken met inhoud van 5m³
Met ventilatoren
Met vleeshaken
Mag alles vervoeren uitgezonderd vis

PeterVG

#4


Deze eerste reeks Interfrigo wagens werden niet lang ingezet. In 1975 lagen ze al massaal op de schroothoop. Bijgevoegde foto werd gemaakt in Antwerpen, schrootbedrijf Heuvelmans.
Een nieuwe verbeterde reeks Interfrigo wagens nam de dienst over.
Merk op dat naast NMBS wagens ook SBB wagens massaal in deze berg verwerkt zijn.
De inzet van wagens was gemengd. Er was wel een voorkeur om wagens zoveel mogelijk terug te sturen naar hun thuisland maar in de praktijk hingen diverse wagens naast mekaar in Interfrigo verkeer. Dat maakt de LS setjes net zo boeiend. Een paar setjes van diverse spooruitbaters vormen samen een mooie homogene Interfrigo trein die aan 100 Km/U op de baan ingezet kan worden.

PeterVG


Foto Collectie Fernand Maes, beheer MSC De Kempen

NMBS wagens welke niet standaard tot Interfrigo behoren maar wel voor Interfrigo in aanmerking komen droegen haken voor een koersbord. Een normaal koersbord maar met de vermelding Interfrigo. Rode letters op een roomkleurige ondergrond. Langs de andere zijde staat er niets. Dezelfde koersborden als deze voor reizigerstreinen.
Het vertrekstation hangt de platen met de zijde van Interfrigo leesbaar of niet afhankelijk van internationaal verkeer of binnenverkeer. De koersborden werden met looddraad verzegeld.

De foto toont een koelwagen voor verkeer op Engeland.
Type 5030
NMBS 209644
Uit de reeks 209600 - 209659
vanaf 1956: 1055000 - 1055059
vanaf 1964: 11 88 804 3 000 - 11 88 804 3 099
Icfmos
Max Selheid : 100 Km/U
Engels Profiel, Ferrywagen
Eigen gewicht: 14,9 ton
Laadvermogen: 11,5 ton (ook in S regime 100 Km/U)
Laadoppervlak: 17m²
Laadvolume: 31m³
2 ijsbakken 5m³
Geen ventilatoren
Geen vleeshaken
Alle waren behalve vis
Voorkeur voor vervoer op Engeland
Voorkeur voor vervoer van vers vlees

Gerolf

Ferme informatie, Peter  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG


Foto: Collectie Fernand Maes, beheer MSC De Kempen

Een wat meer gekende koelwagen voor de modelspoorder.
Ook deze kon in Interfrigo verkeer ingezet worden. Rechts ziet U de haken in driehoekige vorm waaraan een Interfrigo koersbord bevestigd kon worden.

NMBS 1043108
Type 2000C
Zeebrugge
196x

Koelwagens voor Vis
Oude nummering NMBS: 250001 - 250149
nummering 1956: 1043100 - 1043209
nummring 1964 UIC: 11 88 811 1 000 - 11 88 811 1 099
Idls

Toegestaan voor Interfrigo verkeer

Max snelheid 100 Km/U
Continentaal profiel
eigen gewicht: 11 - 12 ton
Laadvermogen 17.5 - 15 ton
Laadvermogen regime S: 12 ton (100 Km/U)
Laadoppervlakte: 20.1m²
Laadvolume: 41m²
Geen ijsbakken
Geen ventilatie
Enkel voor visvervoer

modelbaanHO

Reuze interessante info.
Ik heb die koelwagens altijd wel "koel" gevonden om er een stammetje van samen te stellen.

Ik heb volgende modelletjes
ACME 45049 - set van 3 wagens 2x Ibbes 1 x Igs - ingeschreven bij de FS
BRAWA 2043 - set van 3 wagens 3x Ibces - ingeschreven bij de NS
LILIPUT 221 93 / 221-94 - 2x Ibces - ingeschreven bij de NMBS

Ik veronderstel dat de FS en NS wagens wel in België zullen gereden hebben.

Wanneer LS een set uitbrengt ben ik wel geïnteresseerd.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Herwig

aan PeterVG,
Interessante   "coole"    info & foto's,
Dank voor de moeite.

marc goovaerts

Deze pagina is het absoluut waard om gebookmarked te orden !

Guy Van Meroye

De collectie van Fernand Maes is een ware schat, blijkbaar één van de weinige spoorwegfotografen die ook aandacht voor de nederige goederenwagens had.
Bedankt Peter voor het delen van deze info.
 

Wim66

Citaat van: PeterVG op 06 november 2016, 09:27:29 AM


Deze eerste reeks Interfrigo wagens werden niet lang ingezet. In 1975 lagen ze al massaal op de schroothoop. Bijgevoegde foto werd gemaakt in Antwerpen, schrootbedrijf Heuvelmans.
Een nieuwe verbeterde reeks Interfrigo wagens nam de dienst over.
Merk op dat naast NMBS wagens ook SBB wagens massaal in deze berg verwerkt zijn.
De inzet van wagens was gemengd. Er was wel een voorkeur om wagens zoveel mogelijk terug te sturen naar hun thuisland maar in de praktijk hingen diverse wagens naast mekaar in Interfrigo verkeer. Dat maakt de LS setjes net zo boeiend. Een paar setjes van diverse spooruitbaters vormen samen een mooie homogene Interfrigo trein die aan 100 Km/U op de baan ingezet kan worden.

Bij het zien van deze beelden werd bij mij een hele nare herinnering opgeroepen. Mijn werkgever had destijds diverse Frigo wagons gekocht om te slopen. Maar dit nooit gedaan en ze door verkocht. Plots stond de FIOD op de stoep waar de asbest was gebleven die er in zaten. Het heft een heleboel ellende en kosten gegeven om ze te overtuigen dat deze niet ons bedrijf waren gesloopt maar elders en wij na de verkoop niet meer verantwoordelijk waren.

Letterlijk zaten ze stik vol met asbest waar wij geen heil meer in zagen

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

rixke rail

Inderdaad : zeer koel !  8)
Mag ik bijkomend nog meer lectuur over koelwagens aan bieden ?

Onder het stelsel van de geleide temperatuur (I)

Onder het stelsel van de geleide temperatuur (II)

Onder het stelsel van de geleide temperatuur (III)

Veel leesplezier !
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

PeterVG

Dank voor de links Eric

I en III had ik al gevonden maar om één of andere duistere reden bleef deel II voor mij verborgen.
Gelukkig heb je de links geplaatst en wat blijkt, deel II is ook weer zeer informatief.
Hierdoor is de Interfrigo puzzel alweer wat duidelijker.