Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Probleem met Märklin K rail wissel

Gestart door bumper, 15 oktober 2016, 13:13:59 PM

bumper

Hallo,
Ik heb al een hele tijd problemen met een slecht werkende K rail wissel.
Alles gedemonteerd en uitgetest, bleek uiteindelijk het wisselspoel slecht te werken.
Af en toe schakelt het wisselspoel niet na het geven van een impuls.
Dat ding is dus onbetrouwbaar. Maar alvorens het in de schrootbak te gooien, wilde ik toch wel eens weten of er iemand ook al zoiets heeft voorgehad. En zo ja, dan de vraag, is daar iets aan te herstellen of te verhelpen, of is het toch schrootbak.
Groeten.
Ludo.
 

PietB

Ludo,
kijk eens naar dit artikel: http://www.floodland.nl/aim/info_verborgen_wisselspoel_1.htm
Je hebt kans dat bij jou ook één van de eindschakelaars problemen geeft.

Het beste is alle wissel aandrijvingen aanpakken.
En de schakelaars doorverbinden.

grt Piet.

755philippe

Ik heb dit probleem ook al gehad en af en toe durft er toch ergens eens haperen. Heb bij de meeste wissels (met hoekige spoelen) de eindaschakeling verwijderd. Blijf toch af en toe een wissel haperen. Ben nu testen aan het uitvoeren met de Digekeijs-wisseldekoders. De Marklin en Viessman-dekoders hebben geen afzonderlijke voeding buiten die van het digitaal systeem. Digikeijs wel waardoor ze misschien meer power zouden kunnen krijgen. De powermodule van Viessmann steekt onder de tafel desondanks nog af en toe wat problemen maar is wellicht beter dan voor de ombouw.
Mvg

755philippe

Olivier77

Beste Ludo,

Een goede oplossing, aandrijving met servo's.
Die Marklin aandrijvingen zijn en blijven onbetrouwbare ondingen.
Servo's zijn zeer betrouwbaar (al 6 jaar geen problemen op mijn baan, 34 servo's) en kosten veel, veel minder.
Ik had vandaag op de expo op de Forum stand een voorbeeld bij.
Mail mij anders voor foto's.

Mvg

Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

bumper

Piet,
Ik heb de aandrijving open gedaan, en inderdaad het is het afschakelcontact. Als ik het aandruk met een tandenstoker dan werkt het wel. Het is dus zoals gezegd in de link die U geplaatst hebt, de veerkracht gaat eruit en het werkt niet meer.
Maar die overbrugging realiseren zoals gezegd in de link, dat zie ik zo direct toch niet zitten.

Olivier,
Een aantal wissels zitten op plaatsen waar ik nog juist bij kan, om bijvoorbeeld zo een spoel te vervangen. Maar het spoel vervangen door een servo aandrijving dat zal moeilijk zijn denk ik.

Dank voor de reacties.
Ludo.
 

PietB

Citaat van: bumper op 15 oktober 2016, 22:29:58 PM
Maar die overbrugging realiseren zoals gezegd in de link, dat zie ik zo direct toch niet zitten.
Waarom niet Ludo?
Er zijn je tientalle, zo niet honderdtalle voor gegaan.

grt Piet.

bellejt

bumper , als je niet te ver woont wil ik dat gerust voor je doen.Is heel simpel met een soldeerboutje.

bumper

Johnny,

IK woon in Ranst, maar geef mij uw coördinaten door, en ik maak een afspraak om bij U langs te komen als U dat past.
Je mag ook bij mij langs komen, dan zet ik een flesje koud.
Laat maar weten wat U verkiest.

Groeten.
Ludo.
 

bellejt

ik woon te wichelen.Op een zaterdag zal dat wel eens lukken.Je kan mij bereiken via mijn website voor de gegevens.