Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

verwijderd

Gestart door n/a, 11 juli 2006, 13:25:54 PM

Brunel

#15
citaat:
Geplaatst door doomslu

Heeft er al eens iemand uitgerekend hoeveel kilometers zijn locs rijden ? Ik krijg mijn Piko nooit versleten hoor. [;)]



Dat vraag ik me af.
Bij de test zijn ze doorgegaan totdat er fundamentele schade aan de aandrijving was ontstaan. Maar een lok met een minder duurzame aandrijving zal ook eerder kleine problemen krijgen en de rijeigenschappen zullen eerder minder worden. Als ik de aandrijvingen van Piko en Mehano zo eens inspecteer, dan ziet het er allemaal niet erg robuust uit.

janjozef

#16
De vraag is dan wat is robuust, teflon is veel minder robuust als metaal maar zal zonder smering langer mee kunnen gaan, terwijl het ook beter is dat eerst de overbrenging sneuvelt inplaats van dat de moter vastloopt,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

#17
Heeft wel eens iemand uitgerekend hoevel piko(roco)loks je kunt verslijten voor je aan de prijs van fleischman/marklin/trix bent???
zeker wat BR 215/216/218 betrefd.

wim ysbeer

janjozef

#18
Wim dat is inderdaad nog een punt dat niet is aangehaald.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

#19
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Heeft wel eens iemand uitgerekend hoevel piko(roco)loks je kunt verslijten voor je aan de prijs van fleischman/marklin/trix bent???
zeker wat BR 215/216/218 betrefd.

wim ysbeer



De Piko loc heeft twee aandrijvingen versleten en nog maar 500 zoveel km gehaald. De Fleischmann maar 1. Zelfs dan is de Fleischmann loc goedkoper.



ysbeer

#20
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ieder een zal het natuurlijk er mee eens zijn dat deze test zeer objectief is uitgevoerd.
of zou het feit dat fleischman met zijn erkende en beproefde techniek
n.l de rond motor.

Hoofd sponsor is van deze club.
toch iets hebben bij gedrage aan de uitslag

ogen open houden blijven denken en vooral niet denken dat een paar (of 1) merk heilig is.
Wiens brood men eet wiens woord men spreekt.
Indit geval dus het FLEISCHMAN woord.

wim ysbeer


Brunel

#21
Wat wil je daar nou mee zeggen?
Dat de uitkomst niet klopt of onlogisch is?
Ik vind hem volkomen logisch. Die oude en eenvoudige techniek van Fleischmann en M?rklin houden het het langste vol, maar de rijeigenschappen zijn wat minder.
Bij Piko wordt op van alles en nog wat bezuinigd, kennelijk ook op de duurzaamheid van de aandrijving en als ik een Piko-loc van binnen bekijk dat is dat goed zichtbaar.

Mijn conclusie uit deze test is dat Brawa en Roco het goede midden houden tussen duurzaamheid en soepele rijeigenschappen.

Steven86

#22
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Heeft wel eens iemand uitgerekend hoevel piko(roco)loks je kunt verslijten voor je aan de prijs van fleischman/marklin/trix bent???
zeker wat BR 215/216/218 betrefd.

wim ysbeer


1,5 loc (hou rekening met de kostprijs van de onderdelen die je moet vervangen)

Overigens vraag ik me nu af, wat nu het ergst is. Een aslager stuk zoals bij de Fleischman of de Brawa (ENDE) of een collector zoals bij de M?rklin (ENDE). Die collector kan je toch courant vervangen... Gaat dat met een aslager even vlot?

Steven

Brunel

#23
Het uitslijten van het motoraslager is een bekend fenomeen bij de Fleischman rondmotor. Die motorhuizen zijn dan ook als onderdeel leverbaar. Wel wat duurder dan een colletor, neem ik aan.

Steven86

#24
citaat:
Geplaatst door Brunel

Het uitslijten van het motoraslager is een bekend fenomeen bij de Fleischman rondmotor. Die motorhuizen zijn dan ook als onderdeel leverbaar. Wel wat duurder dan een colletor, neem ik aan.


Bedankt. Kan nog van pas komen, want ik heb zowel een BR218 van Fleischmann als van Brawa [:D]. Ik zit op rozen, want beide zijn zeer goed gedetailleerd en zullen nog lang rijplezier verschaffen.

Eigenlijk was de test voor doorsnee gebruikers meer relevant geweest als ze bv. als volgt hadden gewerkt: budget 250 EUR per merk, koop daarvoor 1 loc, laat rijden en vervang onderdelen tot je geen geld meer hebt. De test is ten einde als a) het geld onvoldoende is om het volgend onderdeel te kopen of b) als het onderdeel niet meer te verkrijgen is.

De 250 EUR is een schatting; het budget dient voldoende hoog te zijn om dezelfde test-set te kunnen hebben bij aanvang (deelnemers).

Steven

Havoc

#25
Een collector is geen borstel. Als de collector er aan is, dan is heel de rotor er aan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steven86

#26
citaat:
Geplaatst door Havoc

Een collector is geen borstel. Als de collector er aan is, dan is heel de rotor er aan.



Ja, en dus? Je kan dit alles toch vervangen. Bij de Piko en de Brawa uit de test hebben ze een keer de hele motor (kan niet anders gezien type constructie) vervangen. De criteria waarop ze 'ENDE' hebben besloten, lijken me een beetje flou.

Brunel

#27
Dat ben ik wel met je eens. Het vervangen van een motorhuis (Fleischmann) of een anker (M?rklin) is minder ingrijpend en goedkoper dan het vervangen van een hele motor. Als dat bij de locs van Fleischmann en M?rklin ook had gemogen, dan hadden ze nu nog rondgereden. Die rechte tandwielen slijten niet zo snel.

n/a

#28
Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken. De prijs zegt wel iets over de kwaliteit eigenlijk naar mijn idee. Ik heb diverse loks met hoge kilometrages en ik ga er zeer zorgvuldig mee om. Dus liever preventief een keer extra koolborsteltjes wisselen, drupje olie geregeld en alles wat zo nodig is. Verder waak ik er voor dat de loks niet te warm worden en geregeld afkoelen.
Mijn twee E03's en drie V200's hebben gegarandeerd al meer dan 3000 kilometers achter de rug en komen straks op mijn nieuwe baan zeker weer voor de meest belangrijke treinen te staan.