Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Overspuiten van een locomotief

Gestart door Val-Rikard, 14 juli 2016, 21:24:25 PM

Val-Rikard

Is het nodig de oude verflaag van de locomotief te verwijderen als je die gaat overspuiten ?

Alvast bedankt voor het advies.

3rail

Zou ik wel doen.

Het is mogelijk dat de nieuwe lak de oude aantast, of anders om.
Het devies is dus schoon maken.

Je kunt het natuurlijk ook proberen, en als het niet lukt als nog schoon maken.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

59erke

Ik heb het eens gedaan bij een oude Roco type 59.

Gewoon eerst gezorgd dat het stof eraf was en dan gespoten.
Nu een jaartje later hangt de nieuwe verflaag er nog op en dit zonder problemen.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Floris

Het ligt eraan wat voor verf je gebruikt, kans op geklier met vorige lagen is groter bij spuitbusverf omdat je die vrij nat spuit met veel oplosmiddel. Zelf ben ik altijd te lui om echt verf te gaan verwijderen maar bedrukkingen schuur ik meestal wel even af omdat je anders de oude opschriften nog door de verf heen ziet.

755philippe

Veel hoef je niet te doen om de verf te verwijderen. Gewoon de kap in een bakje leggen dat gevuld is met remolie. Je laat dit een dag of een nacht intrekken en de verf komt los. Een beetje afspoelen en laten drogen en klaar is kees. De dag erna primer erop en daarna spuiten maar. Zo moeilijk is dat en het vraagt eigenlijk geen moeite.

Mvg

755philippe

Thommy

Citaat van: 755philippe op 14 juli 2016, 23:23:09 PM
Veel hoef je niet te doen om de verf te verwijderen. Gewoon de kap in een bakje leggen dat gevuld is met remolie. Je laat dit een dag of een nacht intrekken en de verf komt los. Een beetje afspoelen en laten drogen en klaar is kees. De dag erna primer erop en daarna spuiten maar. Zo moeilijk is dat en het vraagt eigenlijk geen moeite.

Mvg

755philippe

kunststof kappen in remVLOEISTOF (tis GEEN olie!!!!) heb je vrij veel kans dat uw kap ook dada is. Remvloeistof kan zelfs de kunststof ABS aantasten.

Trouwens, er is hier al ergens een topic over. Daarin had iemand gezegd dat z'n kap zacht was geworden door de remvloeistof. Dus ten zeerste af te raden

op metalen modellen doen, kun je dan zelfs een nachtje in een bak met aceton/cellulose thinner leggen.
Greetz

Thommy

Gerolf

Vaatwas-zeep is hier ooit eens als alternatief genoemd...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

of van die tabletten om een vals gebit te reinigen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske

Wouter (chef garde ) weet er ook wat van, eens navragen in de club

Martin Welberg

Ligt er een beetje aan wat je wilt, oude verflaag is al een prima primer..

Model ? Wat is de bedoeling verder?

Peter

De eenvoudigste methode is de kap bespuiten (spuitbus) met ovenreiniger. Daarna in plastiek zakje steken en 24 uur laten trekken, en daarna grondig afwassen met water en afwasmiddel. Daarna ontvetten
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Citaat van: Gerolf op 15 juli 2016, 08:30:50 AM
Vaatwas-zeep is hier ooit eens als alternatief genoemd...

inderdaad werkt prima! voor o.a. Lima. of verwijderen van slecht gespoten (acryl, enamel nog geen ervaring!) lagen.

een petfles de bovenkant er af snijden, vullen met WARM water en een vaatwasblokje.
wat laten weken en met de tandenborstel erover... terug wat laten weken,...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

chef garde

De meeste loks, wagens en rijtuigen zijn "gegoten" in hun eindkleur of een kleur dat het sterk benadert.  De oude laag kan perfect blijven zitten.  Enkel belettering/belijning haal je er best af (staalwol 000 of uiterst fijn schuurpapier), als je die laat staan zie je dat altijd in reliëf onder uw nieuwe laag. 

Goed ontvetten, vervolgens primer en kleur erover.