Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Lok-programmer verliest verbinding

Gestart door jakke, 17 april 2016, 16:07:57 PM

jakke

Ik heb het msm model'15 laten inlopen op rollenbank .
Ik gebruik daarvoor een computer windows 7 geheel up to date .
Een verloopkabel van serieel naar usb en een lok-programmer .
Als software bij de lok-programmer gebruik ik Lokprogrammer 4 versie 4.4.20
Bij het nagaan van een nieuwere softwareversie komt de melding dat er een nieuwe template voor sound beschikbaar is . Ik vermoed dat deze update niet noodzakelijk een nieuwere versie van desoftwarebied , enkel een aanvulling .
Als de lok enige tijd bolt op de loc-programmer is de loc niet meer te bedienen .Het lijkt dat de verbinding weg valt.
Het loc-programmerprogramma is te sluiten met het 'rode kruisje ' te klikken , maar loc blijft lopen .
Bij de snelkoppeling op het bureaublad terug aanklikken opent het programma terug maar de loc is nog steeds niet te bedienen.
Op de knop 'continue' klikken heeft geen effect.
Er verschijnt dan ook een melding zoals hieronder :
https://www.flickr.com/photos/13543697@N08/shares/78128k

bijgevoegd ook de detail van de melding.
Door mijn onbestaande computerkennis kan ik aan de hand van de boodschap niet uitmaken waar er een fout zou zitten .
Heeft er iemand een suggestie ? Alvast dank .  Jan .



Exception Text **************
System.InvalidOperationException: Turnout control is not active.
   at System.ComponentModel.ReflectPropertyDescriptor.SetValue(Object component, Object value)
   at System.Windows.Forms.RadioButton.PerformAutoUpdates(Boolean tabbedInto)
   at System.Windows.Forms.RadioButton.set_Checked(Boolean value)
   at ESU.LokProgrammer.Controls.VirtualCmdStation.TurnoutControlPanel.(Object , EventArgs )
   at System.Windows.Forms.RadioButton.OnCheckedChanged(EventArgs e)
   at System.Windows.Forms.RadioButton.set_Checked(Boolean value)
   at System.Windows.Forms.RadioButton.OnClick(EventArgs e)
   at System.Windows.Forms.RadioButton.OnMouseUp(MouseEventArgs mevent)
   at System.Windows.Forms.Control.WmMouseUp(Message& m, MouseButtons button, Int32 clicks)
   at System.Windows.Forms.Control.WndProc(Message& m)
   at System.Windows.Forms.ButtonBase.WndProc(Message& m)
   at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
   at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m)
   at System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)


************** Loaded Assemblies **************
mscorlib
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.5485 (Win7SP1GDR.050727-5400)
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.NET/Framework/v2.0.50727/mscorlib.dll
----------------------------------------
LokProgrammer
    Assembly Version: 4.4.20.15260
    Win32 Version: 4.4.20.15260
    CodeBase: file:///C:/Program%20Files/LokProgrammer4/LokProgrammer.exe
----------------------------------------
System.Windows.Forms
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.5491 (Win7SP1GDR.050727-5400)
    CodeBase: file:///C:/Windows/assembly/GAC_MSIL/System.Windows.Forms/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Windows.Forms.dll
----------------------------------------
System
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.5485 (Win7SP1GDR.050727-5400)
    CodeBase: file:///C:/Windows/assembly/GAC_MSIL/System/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.dll
----------------------------------------
System.Drawing
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.5495 (Win7SP1GDR.050727-5400)
    CodeBase: file:///C:/Windows/assembly/GAC_MSIL/System.Drawing/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Drawing.dll
----------------------------------------
System.Xml
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.5494 (Win7SP1GDR.050727-5400)
    CodeBase: file:///C:/Windows/assembly/GAC_MSIL/System.Xml/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Xml.dll
----------------------------------------
mscorlib.resources
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.5485 (Win7SP1GDR.050727-5400)
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.NET/Framework/v2.0.50727/mscorlib.dll
----------------------------------------
ESU.Sound
    Assembly Version: 1.0.5738.15596
    Win32 Version: 4.4.9.0
    CodeBase: file:///C:/Program%20Files/LokProgrammer4/ESU.Sound.DLL
----------------------------------------
System.Core
    Assembly Version: 3.5.0.0
    Win32 Version: 3.5.30729.5420 built by: Win7SP1
    CodeBase: file:///C:/Windows/assembly/GAC_MSIL/System.Core/3.5.0.0__b77a5c561934e089/System.Core.dll
----------------------------------------
System.Configuration
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.5483 (Win7SP1GDR.050727-5400)
    CodeBase: file:///C:/Windows/assembly/GAC_MSIL/System.Configuration/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Configuration.dll
----------------------------------------
ESU.Core
    Assembly Version: 1.0.0.15251
    Win32 Version: 1.0.0.15251
    CodeBase: file:///C:/Program%20Files/LokProgrammer4/ESU.Core.DLL
----------------------------------------
System.Xml.Linq
    Assembly Version: 3.5.0.0
    Win32 Version: 3.5.30729.5420 built by: Win7SP1
    CodeBase: file:///C:/Windows/assembly/GAC_MSIL/System.Xml.Linq/3.5.0.0__b77a5c561934e089/System.Xml.Linq.dll
----------------------------------------
ESU.Controls
    Assembly Version: 1.0.5738.15596
    Win32 Version: 1.0.1.0
    CodeBase: file:///C:/Program%20Files/LokProgrammer4/ESU.Controls.DLL
----------------------------------------
Microsoft.WindowsAPICodePack.Shell
    Assembly Version: 1.1.0.0
    Win32 Version: 1.1.0.0
    CodeBase: file:///C:/Program%20Files/LokProgrammer4/Microsoft.WindowsAPICodePack.Shell.DLL
----------------------------------------
Accessibility
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.5483 (Win7SP1GDR.050727-5400)
    CodeBase: file:///C:/Windows/assembly/GAC_MSIL/Accessibility/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/Accessibility.dll
----------------------------------------
Microsoft.WindowsAPICodePack
    Assembly Version: 1.1.0.0
    Win32 Version: 1.1.0.0
    CodeBase: file:///C:/Program%20Files/LokProgrammer4/Microsoft.WindowsAPICodePack.DLL
----------------------------------------
System.Management
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.5483 (Win7SP1GDR.050727-5400)
    CodeBase: file:///C:/Windows/assembly/GAC_MSIL/System.Management/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Management.dll
----------------------------------------

************** JIT Debugging **************
To enable just-in-time (JIT) debugging, the .config file for this
application or computer (machine.config) must have the
jitDebugging value set in the system.windows.forms section.
The application must also be compiled with debugging
enabled.

For example:

<configuration>
    <system.windows.forms jitDebugging="true" />
</configuration>

When JIT debugging is enabled, any unhandled exception
will be sent to the JIT debugger registered on the computer
rather than be handled by this dialog box.



Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

D_Loc

Ik heb ook af en toe foutmeldingen met Lokprogrammer i.c.m. Lokprogrammerbox, ik heb het gevoel dat het probleem in de USB naar serieel zit. De enige remedie die bij mij werkt is de computer herstarten. Een herstart van Lokprogrammer alleen resulteert bij mij dat de Lokprogrammerbox niet meer wordt gevonden (COM-poort niet meer bekend). Ik gebruik Vista (wat overigens niet de meest betrouwbare Windows versie is...)
Ik heb de foutmelding overigens nooit zo in detail bekeken maar als ik het plaatje uit de link bekijk zie ik: ESU.IO.Devices.InvalidResponseException:OperationFailed, dus ik vermoed dat dit hetzelfde probleem is welke ik ook ondervind, namelijk de dat de USB naar serieel de weg kwijt is.
Ik denk dat het eigenlijke probleem in de driver (stuurprogramma) van de USB naar serieel zit, ik heb het bij mij nooit op kunnen lossen. Ik herstart gewoon de computer als het probleem optreedt (gebeurt gelukkig niet zo vaak).

Ik gebruik de Lokprogrammer hoofdzakelijk om de locs te programmeren (Loksound/CV wijzigen), rijden doe ik er niet mee hoogsten om even te checken of de sound het doet. Inmiddels heb ik hem al alweer een tijd niet gebruikt.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Olivier77

Beste Jan,

Welke kabel gebruik jij voor de verbinding ?
Het moet wel een kabel zijn met een FDTI chip. Dit zijn de enige die goed werken.

Mvg

Olivier  77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

jakke

Citaat van: Olivier77 op 17 april 2016, 21:17:00 PM

...

Welke kabel gebruik jij voor de verbinding ?
Het moet wel een kabel zijn met een FDTI chip. Dit zijn de enige die goed werken.

...

of dat er zo'n fdti-chip inzit zou ik je niet kunnen zeggen . Op de huidige kabel kan ik geen merk af lezen .
Ik heb hier nog een kabel van HAMA , ook op deze kabel kan ik niet afleiden of er zo'n chip inzit .Ik zal die eens aan de computer hangen en kijken of die de zelfde kuren heeft .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

PietB

Citaat van: jakke op 18 april 2016, 17:32:14 PM
Het moet wel een kabel zijn met een FDTI chip. Dit zijn de enige die goed werken.
Als je de originele kabel die door ESU wordt bijgeleverd gebruikt, dan heb je de goeie.
In de 4 jaar dat ik nu de programmer heb, hij heeft zeker al op 6 verschillende pc's aangesloten gezeten, heb ik nog nooit zulke gekke dingen meegemaakt.

grt Piet.

D_Loc

Citaat van: PietB op 18 april 2016, 17:37:20 PM
Als je de originele kabel die door ESU wordt bijgeleverd gebruikt, dan heb je de goeie.
In de 4 jaar dat ik nu de programmer heb, hij heeft zeker al op 6 verschillende pc's aangesloten gezeten, heb ik nog nooit zulke gekke dingen meegemaakt.

grt Piet.
Vroeger niet, toen ik mijn Lokprogrammer aanschafte (ca. 10 jaar geleden) kreeg je USB naar serieel convertor met Prolific chipset meegeleverd. Ik heb zelf een FTDI versie aan moeten schaffen toen de Prolific versie niet meer werd ondersteund...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

PietB

Citaat van: D_Loc op 18 april 2016, 21:17:21 PM
Ik heb zelf een FTDI versie aan moeten schaffen toen de Prolific versie niet meer werd ondersteund...
Net even deze kabel

http://www.ebay.com/itm/SABRENT-CB-FTDI-6-ft-USB-2-0-to-Serial-9-Pin-DB-9-RS-232-Adapter-Cable-/161444597145?hash=item2596d90d99:g:2HEAAOxyA4ZRTMH4
geprobeerd, die gebruik ik om mijn PC met de Intellibox te connecteren.
En die werkt ook prima met de Lokprogrammer Software en box.

grt Piet.

jakke

Toen ik de programmer aanschafte liet ik die nog draaien via een rs-232 poort op de computer en had ik een serieel- naar- usb kabel niet nodig .
Na het overgaan naar een nieuwere computer heb ik voor weet ik veel welke reden over het hoofd gezien bij esu te kijken naar een verloopkabel en er een gekocht bij een computeronderdelenwinkel .
Deze heeft altijd goed gewerkt .
Pas als ik nog maar eens overging naar een andere computer vertoonde de software de melding , zie begin van het draadje .
Blijven de moeilijkheidjes zich voordoen dan schaf ik mij een esu-kabel aan .

Allen dank voor het meedenken en de suggesties .

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

bellejt

mss ook nog eens de juiste driver in je PC zetten.De clou is dat het soms werkt met de verkeerde driver maar dan zoals je hebt wegvalt of fouten geeft.

Zofman

Kijk ook eens naar de energie instellingen van je usbpoort.
Wie weet valt ie in slaap als er even geen data doorheen loopt.
Jan
Stationschef van de SaA-Bahn

https://youtube.com/@Zofman_Marklin_modelbaan

D_Loc

Ik heb vandaag ook weer het probleem gehad waarbij de verbinding met de Lokprogrammer box was verdwenen. Ik heb 2 mogelijke oorzaken, 1 statische elektriciteit (ik voelde een vonk tussen mijn vingers en de rollenbank waar ik de locs op programmeer toen ik de loc er vanaf haalde) of 2 een ander apparaat wat in de stekkerdoos erbij is geprikt (in dit geval de trafo van de multimaus). Ik vermoed dat de laatste het daadwerkelijke probleem is. Ik meen mij te herinneren dat het de vorige keer ook het geval was toen ik de trafo aansloot. De Lokprogrammer box hangt bij mij aan de laptop en de adapter zit in dezelfde stekkerdoos als de adapter van de Lokprogrammer en daar heb ik dus later, na het programmeren van een loc, de trafo van de multimaus bij geprikt om de loc te testen. Toen ik de volgende loc wilde programmeren was de Lokprogrammer onbereikbaar geworden.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk