Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

NMBS-Glms <> DB AG-Gbs

Gestart door Herwig, 04 april 2016, 21:47:53 PM

Herwig

Liliput heeft een H0-wagentje dat erg lijkt op de Belgische metalen H0-Glms van VBV.  (of van LiliputBachmann...)
De Liliput is een Duitse witte, glad-metalen twee-asser, genoemd GBS, tevens met  "gegolfde"  kopkanten en zijschuifdeur.
De twee wagens zijn op 't eerste gezicht verwant, maar de metalen Belgische Glms (A°1948) was officiëel een Belgische constructie.

Is er toch een verwantschap tussen die Duitse en Belgische wagens ?
Liliput art.Nr. L222799   ~   DB AG-rent  tijdperk 5 (!)  GBS 1551 851

PeterVG

Lijkt mij een fantasiewagen.
Als ik "DB Leasing Rent A Wagon" google kom ik enkel uit bij de HO Liliput wagen. Dat toont al aan dat het grote voorbeeld wellicht niet bestaat.
Een verkoopsucces is het wagentje ook niet. Google afbeeldingen toont meerdere versies als reclameopdruk om oude stock aan de man te brengen.
Wel grappig, normaal is het altijd een Duitse wagen met een B logo dat de koper moet verleiden. Een Belgische wagen met een DB erop bestaat dus ook. Toch maar eens kopen want hilarisch om op de kast te zetten.
Goed gevonden Herwig.

Metpetergaathetbeter

heb altijd gedacht dat een fantasiewagentje was, waarschijnlijk nog en lot gevonden dat op deze manier van de hand gedaan werd !  ;)

Herwig

#3
Een verduitste Belgische fantasiewagen ?  Dat is iets zeldzaams .
Voor de liefhebbers:  zie  bijvoorbeeld:     bij MSLippe:   Liliput Gedeckte Güterwagen DB AG Rent Gbs    à 21.25E .

Is idd de    BachmannLiliput nr. L222707    NMBS-Glms    die nog in  A°2001 werd uitgebracht
in 't groen met 7-cijferig wagennummer 4427888 .  Deze beschrifting klopt niet maar het waren zeker géén H0-misbaksels .

Toch wel merkwaardig dat Liliput deze fantasiewagen niet gewoon als NMBS uitbrengt, ondanks de concurrentie van de VBV-modelletjes.


Metpetergaathetbeter

#4
er moet nog ergens een werkwagonneke ook zijn waarvan ik zeker ben dat het ook niet Belgisch is (zat in een set van 2 of 3 wagons ; ik dacht met een platte 2assigewagon en een kraantje m.a.w korte werktrein

PeterVG

#5
Citaat van: Herwig op 05 april 2016, 09:16:13 AM
Toch wel merkwaardig dat Liliput deze wagen niet gewoon als NMBS uitbrengt, ondanks de concurrentie van de VBV-modelletjes.

Een nieuwe oplage zou zeker van pas komen. Want tot op heden heeft enkel Liliput voor tijdperk III redelijk correcte wagentjes uitgebracht. De exemplaren van Bachmann en VBV gaan vreemd genoeg serieus in de fout. De beschrifting is op zijn minst merkwaardig. De NMBS plaatste de beschrifting tijdens tijdperk III op het meest linkse paneel. Dit zowel tijdens de groene als tijdens de roodbruine periode. Waarom brengen de producenten dan enkel wagens uit met alle belangrijke beschrifting op het tweede paneel. Helaas maken ook beiden nog meer elementaire fouten zoals witte letters op groene wagen en 7 cijferige gele wagennummers. Doodjammer want de meerkost voor een correcte beschrifting is nihil.
Hoog tijd voor correcte wagens, ik zal er dan maar zelf aan beginnen zeker;-)

Een Foto met roodbruine variant uit de collectie van Fernand Maes.


Metpetergaathetbeter

persoonlijk vind ik die liliput de meest lijkende, ondanks verwoede pogingen van anderen ! ;) Zowel dit als de NMBS-COLLI wagens

PeterVG

Peter kan zich volledig vinden in de mening van Peter ;)
Liever een Bachmann omspuiten dan een VBV. In een gemengde trein oogt een Liliput/Bachmann mooier dan de ietwat lompe VBV. Ik stoor mij aan de buffers die bij VBV ruw weergegeven zijn en te hoog zitten ten opzichte van andere wagens. Daarbij komt dat de VBV wagens iets te hoog zijn. Op zich niet zo erg maar ik geef toch de voorkeur aan het iets kleinere Liliput wagentje.

Herwig

#8
aan Peter1   &   Peter2,
                                                           
>  Colli-wagens  =  type 2211xx
type 2211xx:     de colli-wagens waren een versie van de eerste "houten" reeks  Glms A°1947 .
Met de planken en later multiplex houten wanden & metalen versterkingsprofielen. 
( zie ook de gistwagens Konings van MSM-VBV )

>  type 2212xx:     in dit rubriekje gaat het over de gans metalen  Glms A°1948  met de gegolfde kopkanten
( zie ook ABC-wagens van Amsac/VBV ...)

>  Het klopt dat de versies van de houten GLMS A°1947 door respectievelijk Liliput, HobbyTrade, VBV op een àndere hoogte staan vanaf
BS (bovenkant spoor) .
Het heeft misschien (ook) iets te maken met een àndere wieldiameter. 
Van die rare buffertjes klopt ook ...
Heeft PB correcte Belgische buffers (eventueel geveerde) (messing)  ? 

Maar dit hoort dus eigenlijk thuis in de rubriek over de  "MSM-VBV  HLD 201 met de houten Glms-gistwagentjes" ..... of in een MSM-artikel... .

OlivierV

Zo'n liliput/Bachmann versie heb ik hier ook, eentje voor visvervoer en een gewoon groentje. Qua afwerking vind ik het zeer mooie wagentjes die zelfs verende buffers hebben. Klein nadeel is dat de koppelingen niet ver genoeg naar binnen zitten, maar dit is eenvoudig bij te werken door de nem-schacht in te korten zodat je toch buffer aan buffer kan rijden (bij mij lever het geen problemen op, maar heb dan ook geen krappe bogen op mijn baan).

De beschrifting zou dan bij deze wagentjes ook verkeerd zijn als ik Peter's woorden lees, want ze staan op het tweede vlak ipv het eerste. De wagentjes hebben een 7-cijferig nummer, kleur van de beschrifting zou wel juist moeten zijn.



Wat betreft het te hoog staan van wagens van B-models klopt wel, vooral bij hun Rils en Res wagens heb ik die indruk. Het is ook een fenomeen dat je bij veel Marklin wagens ziet. De reden bij Marklin is omwille van hun kortkoppeling die onder de buffers moet kunnen passeren, bij het te laag staan gaat dit niet. Ik vermoed dat het dan bij B-models ook zo is omwille van dezelfde reden.
Als je daar niet mee zit geen probleem want die wagens zijn tot nu toe aantrekkelijk geprijsd dat je het verlagen ervan toch maar voor lief neemt en als je met Roco/Fleischmann kortkoppelingen of normale beugelkoppelingen rijdt dan is er geen probleem.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Herwig

#10
Beschrifting:   

> Groene Liliput/Dacker:     houten GLMS A°1947:       
in linkse eerste paneel:                    witte tekens:   "Europ  B  4423309"    (klopt dus niet van kleur en aantal cijfers ...)
in meest rechtse paneel:                 "type 2211"                                          met fijne buffer(platen)(niet verend)

> Groene HobbyTrade:          idem
in eerste paneel van links:              witte tekens:   "Europ  B  4423286"     met minder fijne buffer(platen)(stompjes)(niet verend)


> Groene Bachman/Liliput:   metalen Glms A°1948: 
in tweede paneel van links:              gele  tekens     "  B           4422782"     met de fijne buffer(platen) ( + verend)




Herwig

#11
aan OlivierV,                                                                     05 apr. 2016,
Onze berichten hebben elkaar gekruist.    ( info is deels gelijklopend...)

>  In een MSM-artikel over de (VBV) Glms-VISwagentjes was er reeds sprake van rare aspecten aangaande de zwarte en/of rode beschrifting.

PeterVG

#12
Wat een viswagen Type 2212B0 betreft heb ik geen foto teruggevonden met 6 of 7 cijferig wagennummer. Enkel deze van een net gereviseerde wagen in de werkplaats van Gentbrugge met UIC nummer.

Foto Col F Maes
21 88 143 0 005 - 7, Glms



Zeker ben ik niet maar ik vermoed dat ook voor de viswagens het wagennummer steeds op het meest linkse paneel werd geplaatst.
Dus denk ik dat het getoonde wagentje van Bachmann hier in de fout gaat.

PeterVG


Een Type 2212A1 voor postvervoer
21 88 143 0 523 - 9
Col F Maes




OlivierV

Citaat van: PeterVG op 05 april 2016, 16:11:02 PM
Wat een viswagen Type 2212B0 betreft heb ik geen foto teruggevonden met 6 of 7 cijferig wagennummer. Enkel deze van een net gereviseerde wagen in de werkplaats van Gentbrugge met UIC nummer.

Foto Col F Maes
21 88 143 0 005 - 7, Glms

foto knip

Zeker ben ik niet maar ik vermoed dat ook voor de viswagens het wagennummer steeds op het meest linkse paneel werd geplaatst.
Dus denk ik dat het getoonde wagentje van Bachmann hier in de fout gaat.


Aangaande de beschrifting doet liliput/bachmann het tegenovergestelde van de foto. Wagennummer op het tweede paneel, extra info van tonnages etc. op het eerste paneel. Foto van Fernand Maes zal het wel bij het rechte eind hebben voor de 2 manieren van beschrifting (6/7 cijfers en UIC)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan