Raar verschijnsel

Gestart door gardevil, 24 maart 2016, 20:56:40 PM

gardevil

Voor de techneuten onder ons:

Locsound V4 ingebouwd in lok.

In de Lok Programmer adres aangepast naar 80.
Lok rijdt perfect en luistert correct naar de bevelen.

Eens op de baan begint het verdomde ding te rijden wanneer de centrale wordt aangezet, ZONDER dat er enig adres wordt aangestuurd.

Opnieuw aan de Lok Programmer en idd. gelijk welk adres geselecteerd wordt, de lok is te bedienen.

Opnieuw geprogrammeerd, ander adres.
Lok reageert perfect op de lok programmer.

Reageert niet op andere adressen.

Probleem van de baan ! Of toch niet :(

Voor alle zekerheid een nieuwe test op de lokl Programmer en ...... opnieuw kan ik de lok aanspreken via gelijk welk adres.
Ook resetten naar fabrieksinstellingen helpt niet.

Wat nu? Ik ben alvast aan het eind van mijn opties.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

PietB

Wat is de waarde van analog modus CV?
Ik ben er helemaal niet zeker van dat CV50 ook bij de Loksound de analog modus is, bij de Lokpilot wel.
Maar de handleiding kan je daar verder mee helpen.

grt Piet.

D_Loc

Al eens de decoder uitgelezen nadat deze op de baan is geweest, het lijkt erop dat de centrale CV's in de decoder wijzigt.
Als controle zou je vooraf een CV export kunnen maken (via menu tools -> export CV list ...) vervolgens de loc op de baan zetten en de centrale aanzetten, daarna de decoder uitlezen en wederom een CV export maken.
Als laatste de twee bestanden vergelijken en kijken of er verschillen zijn en zo ja, waar.
Dit vergelijken kan bijvoorbeeld met DiffChecker (https://www.diffchecker.com/) als je geen software op de computer hebt staan die dit kan.

Misschien in het onderdeel DCC-settings bij RailCom settings de vinkjes eens uitzetten?
Lijkt erop dat deze standaard aangevinkt zijn en een signaal sturen naar de centrale, misschien interpreteert de centrale deze verkeerd en stuurt een signaal terug naar de decoder die volgens CV's wijzigt.

Bovenstaande zijn maar suggesties om het probleem verder te analyseren, ik heb zelf nog niet eerder van dit probleem gehoord.

@Piet
Ik heb de Lokprogrammer openstaan en even een Loksound V4 project geopend en zie dat voor analoog modus CV29 en CV50 gebruikt worden, de waarden zijn als volgt (even de vinkjes aan en uitgezet en gekeken welke waarden de CV's krijgen):
AC + DC : CV29=30 en CV50=3,
AC: CV29=30 en CV50=1
DC: CV29=30 en CV50=2
Geheel uitgeschakeld: CV29=26 en CV50=0
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

gardevil

Alvast bedankt voor het medenken, zal het dit weekend proberen en laten weten of het lukt.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

anne w

Er zal wel heel even een analoog signaal op de baan komen waardoor de decoder in de analoog modus schiet en blijft, een "mechanische" oplossing: zet een schakelaar in de voeding van de baan, dan eerst centrale inschakelen en daarna de voeding op de baan inschakelen.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

gardevil

Citaat van: anne w op 25 maart 2016, 09:56:00 AM
Er zal wel heel even een analoog signaal op de baan komen waardoor de decoder in de analoog modus schiet en blijft, een "mechanische" oplossing: zet een schakelaar in de voeding van de baan, dan eerst centrale inschakelen en daarna de voeding op de baan inschakelen.

Groet, Anne W

Weet niet of dat zal helpen, heb het niet alleen op de baan, maar ook op de Lok Programmer en met een kleine booster waar enkel een rollentestbank aanhangt.

Overal dus.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

probeer eens om bvb de decoder te programmeren vanop een ECOS,  MS,  CS of andere centrale ?

Of schrijf eens waarde 8 in CV 8
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Citaat van: D_Loc op 24 maart 2016, 22:09:04 PM
Al eens de decoder uitgelezen nadat deze op de baan is geweest, het lijkt erop dat de centrale CV's in de decoder wijzigt.
Als controle zou je vooraf een CV export kunnen maken (via menu tools -> export CV list ...) vervolgens de loc op de baan zetten en de centrale aanzetten, daarna de decoder uitlezen en wederom een CV export maken.
Als laatste de twee bestanden vergelijken en kijken of er verschillen zijn en zo ja, waar.
Dit vergelijken kan bijvoorbeeld met DiffChecker (https://www.diffchecker.com/) als je geen software op de computer hebt staan die dit kan.

Misschien in het onderdeel DCC-settings bij RailCom settings de vinkjes eens uitzetten?
Lijkt erop dat deze standaard aangevinkt zijn en een signaal sturen naar de centrale, misschien interpreteert de centrale deze verkeerd en stuurt een signaal terug naar de decoder die volgens CV's wijzigt.

Bovenstaande zijn maar suggesties om het probleem verder te analyseren, ik heb zelf nog niet eerder van dit probleem gehoord.

@Piet
Ik heb de Lokprogrammer openstaan en even een Loksound V4 project geopend en zie dat voor analoog modus CV29 en CV50 gebruikt worden, de waarden zijn als volgt (even de vinkjes aan en uitgezet en gekeken welke waarden de CV's krijgen):
AC + DC : CV29=30 en CV50=3,
AC: CV29=30 en CV50=1
DC: CV29=30 en CV50=2
Geheel uitgeschakeld: CV29=26 en CV50=0


Geen resultaat.
Wanneer ik CV 8 uitlees krijg ik waarde 151
Wanneer ik waarde 8 schrijf in CV 8 en ik lees daarna de decoderwaarde CV 8 uit, dan blijft deze op waarde 151 staan. Ik denk aan een defecte decoder.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

AtMoPo

Waarde 151 is het nummer van de fabrikant, ESU in dit geval. Kijk eens wat cv 1 geeft. Dat zal terug 3 zijn.

http://www.dccdecoderservice.nl/fabrikantenlijst.html
AtMoPo

dani

Dat is normaal dat die vast op 151 blijft
Maar het reset wel je decoder
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Adres gaat niet terug naar 3 bij een reset.  :-X
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

Schrijf dan eens 1 in cv 8
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dani, wat zou dat voor nut hebben? Bij CV8 moet je de waarde 8 invoeren om de decoder naar de fabrieksinstellingen te resetten. Invoeren van waarde 1 zal geen effect hebben.

dani

Juist ja dat is de theorie
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

D_Loc

Misschien is het nog een idee om de firmware opnieuw naar de decoder te schrijven, via tools -> update decoder firmware
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk