Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

digitaliseren van de nmbs stomer 9089 (roco 43228)

Gestart door mnieuwlaet, 13 maart 2016, 21:59:42 PM

mnieuwlaet

Digitalisering ROCO 43228 of beter gekend als de NMBS stomer 9089.
Ik wil er een decoder inbouwen, momenteel heb ik nog een TAMS liggen (41-01422-01 vanop conrad)
De vraag is vooral welke componenten onstoorder weerdstanden mogen er allemaal uit?
Tussen tender en loc wordt de verbinding gemaakt met twee koper lipjes. In de loc zijn er twee koperstrips die de stroom geleiden van de wielen (afname) naar de motor, maar ook naar de verlichting vooraan (daar zit gelijk nog een metalen blokje tussen. En tevens is er al voorziening voor rookgenerator (die ik toevallig nog liggen heb en eventueel zou inbouwen).
Om die rookgenerator te sturen zullen er wel extra draden moeten voorzien worden.

Hier enkele foto's (van de open tender met eerste componenten).



Hieronder is de "ontstoorder?? reeds verdwenen.





Zou de rechtstreekse stroomafname van de lichten invloed hebben op de werking (bv minder stroom die toekomt bij de decoder) van de decoder en dus ook op het rijden van de loc?

dani

ik denk niet dat dat veel invloed heeft op de decoder, maar als je de verlichting aan de decoder aansluit kan je ze bvb wel dimmen of apart schakelen, dat zijn voordelen ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Freek

Persoonlijk zou ik alles afzonderlijk op de decoder aansluiten. Het is meer werk, maar je hebt er achteraf meer plezier van.
Best de lampjes op de decoder aansluiten dat je deze kan dimmen. De originele lampjes zijn niet voorzien op die hogere digitale spanning.
Die spoeltjes die je er nog hebt inzitten mogen (moet niet echt) er ook uit, dan kan de decoder beter reageren op zwaardere lasten.

OlivierV

Smijt al die overbodige rommel er uit, het moet niet echt, maar echt nuttig is het ook niet meer nu de loc digitaal is.

Motor rechtstreeks aan de decoder afgescheiden van de rails.
Lichten sluit je aan op de decoder, je kan ook van de gelegenheid gebruik maken om leds te installeren. Rechtstreeks van de rails kan natuurlijk ook, maar dan is je decoder niet te programmeren op een esu lokprogrammer. (heb dat al gemerkt dat het zo gedaan is bij andermans locomotieven en de lokprogrammer vond dat niet tof).

Anderzijds is het toch geen esu decoder dus dan maakt dat eigenlijk ook al weer zo veel niet meer uit.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mnieuwlaet

Daarnet de decoder geïnstaleerd (alleen om het rijden te testen niet de verlichting en rookgenerator).
De motor draaide mooi als ik heb op mijn koperen borstels zet (conrad poetssysteem) maar op de baan ist geen vetten,
ronduit slecht soms 0, niets.
Ik smijt morgen de loc zelf open om de koperen geleidingen te verwijderen en misschien moet ik kijken om de stroomafname te wijzigen.
Nochtans is de kast en tender allen van metaal gemaakt, dus gewicht genoeg.

adrievans

Citaat van: mnieuwlaet op 15 maart 2016, 20:32:50 PM

De motor draaide mooi als ik heb op mijn koperen borstels zet (conrad poetssysteem) maar op de baan ist geen vetten,


Waarschijnlijk overbodige opmerking , maar als ik het zo lees is je rails niet proper genoeg.