Garantie

Gestart door Val-Rikard, 05 maart 2016, 07:19:54 AM

Val-Rikard

Is er iemand die ervaring heeft of weet hoe het zit met de garantie van een lokomotief na dat je er zelf een Power pack hebt ingebouwd. Komt de garantie te vervallen zodra je er zelf een werk aan uitvoert ?

Michael

Rik, bij mijn nieuwe locomotieven zitten geen garantie bepalingen, maar als je andere spullen koopt is het bijna altijd zo dat er in de voorwaarden vermeld staat dat je niet mag sleutelen aan het apparaat of de garantie vervalt. Ik neem aan dat dit bij locomotieven niet anders is.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Ronald

Power pack hangt toch aan de decoder? Je hebt daarvoor toch alleen de kap gedemonteerd? Waarom zou dan de garantie op de rest van de loc vervallen? Als je een decoderloze loc koopt en er een decoder inprikt vervalt echt de garantie op de loc niet, hoor ;)

Jurgen

Ik denk dat als er een onderdeel breekt, of de standaard elektronica gaat stuk, dat je er dan wel aan bent voor de moeite. Tenslotte is er geen garantie op dingen die jij gaat wijzigen want daarop is de loc niet getest vanuit de fabriek.

Als het enkel het powerpack is dat stuk is, dan ga je beroep moeten doen op de garantievoorwaarden van het powerpack.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

Toch opletten. Als je in een analoge lok een decoder inbouwd (met of zonder powerpack) en de fabrikant kan bewijzen dat het daardoor is dat er in de lok iets defekt is gegaan, vervalt de waarborg. Er is dan ook nog een verschil van merk tot merk. Een aantal merken zijn uitstekend in het geven van service, bv. ESU, Lenz, Brawa, Bemo . Maar bij de grote merken  :( :( :(.
Veel hangt dan ook nog eens af van je handelaar en of die er zelf moeite voor wil doen
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Rik, vraag het gewoon aan je handelaar. Die zal het wel het beste weten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Er zit toch altijd een handleiding bij wanneer je een loc koopt hoe je de decoder moet inpluggen?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Citaat van: OlivierV op 06 maart 2016, 10:00:19 AM
Er zit toch altijd een handleiding bij wanneer je een loc koopt hoe je de decoder moet inpluggen?

Lees nog eens goed wat Rik precies gedaan heeft en reageer dan nog eens...
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

OlivierV

Citaat van: Jurgen op 06 maart 2016, 14:19:56 PM
Citaat van: OlivierV op 06 maart 2016, 10:00:19 AM
Er zit toch altijd een handleiding bij wanneer je een loc koopt hoe je de decoder moet inpluggen?

Lees nog eens goed wat Rik precies gedaan heeft en reageer dan nog eens...
Power pack hangt aan de decoder dus in principe ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

Normaal is het hier in Belgie toch dat je wettelijk 2jaar garantie hebt.

Nu als er een voorziening is, door de fabrikant, om een dekoder in te bouwen en je plugt een dekoder in de door de fabrikant voorziene voorziening, en de electonica van de loc zou stuk gaan binnen de 2 jaar dan denk ik dat de garantie niet vervalt.

Indien de loc door de fabrikant voorzien is van een decoder(huismerk van de fabrikant van de loc) en men vevangt de bijgeleverde decoder door een decoder van een ander merk dan zou het kunnen dat bij problemen de fabrikant zou weigeren om de garantie te"honoreren".

Maar ik weet ook niet hoe een fabrikant kan bewijzen dat het is stuk gegaan door een decoder.