Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Fleischmann wisselaandrijving verbergen

Gestart door Iebor, 26 juni 2006, 18:53:31 PM

Iebor

Ik heb wel eens gelezen of gehoord dat Fleischmann Profi wisselaandrijvingen mooi weggewerkt kunnen worden. Ik heb wel eens gezien dat er vervangende wisselaandrijvingen zijn op de markt maar dat is dus niet de bedoeling daar die aandrijvingen te prijzig zijn om weg te gooien. Ik heb in allerlei forums gekeken maar kan het artikel niet vinden niet. Nu dacht ik dus "ondersteboven" maar ik ben bang dat als ik dat probeer het een en ander zal afbreken. Heeft iemand een idee hoe zulke wisselaandrijvingen "onzichtbaar" geplaatst kunnen worden?

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

loebaske

Idd. Fleischmann is de enige die zulk systeem ontworpen hebben,
en het is gewoon de aandrijving omdraaien, simpel....

marctje

Je moet wel het pinnentje van je wissel zelf ook omdraaien anders gaat het echt niet hoor.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

INFO

Je kunt natuurlijk ook gewoon de gebruiksaanwijzing lezen. Want daar staat het met woord en beeld in. In meerdere talen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Ik heb mijn rails en wissels op een beurs gekocht en daar zat geen gebruiksaanwijzing bij, anders (ik weet het maar al te goed) had ik die aanwijzingen gelezen.

quf

Rob,

Ik heb meerdere originele handleidingen van deze wissels.
Eentje zit reeds in een briefomslag met uw adres erop.
Nog eventjes postzegel van 70ct opkleven, en die gaat vanavond nog in op de post.

Groeten

Frank


n/a

Hallo,

Ik heb dit ook gedaan. Het is wel een gepruts, maar dan zijn ze toch wel weggewerkt! Eerst moet je het pinnetje omdraaien zoals al gezegt is. Dit doe je door kleine stukje op te draaien, weet even niet hoe ik dit moet noemen. Maar dat zijn soort pinnetjes, die je even omhoog moet doen. Dan kun je de onderkant er afhalen, je moet hem nu op de kop te hebben liggen, de wissel. Maar denk er goed om er zit een veertje in, en het is mogelijk dat die wegschiet, dit was bij ij ook het geval, na lang zoeken heb ik hem weergevonden. Dus denk daar om!, En alle andere staafjes en dingetjes kunnen dan ook weg vliegen, dus denk daar om, voorzichtig de wissel openen. Maar als je dit hebt gedaan, moet je het pinnetje omdraaien. Dan kun je hem weer sluiten en dicht doen. En de wisselaandrijving op zijn kop er aan doen.
Dan kun je de wissels terug leggen op zijn plaats. Ik zelf had een laag piepschuim, dus heb een gat gemaakt in het piepschuim, voor die wisselaandrijving. Maar als je nu gewoon een houten-ondergond hebt is het beter om een gat te boren/zagen in de vom van die wisselaandrijven, uiteraard wat groter voor de ruimte.
Maar dan, met het ballasten moet je oppassen! Ik zelf ben daar ook probleem in gegaan. Ik had een aantal kleine stukjes papier, en die over het gat gelegd, stijf tegen de rails(om een naad te voorkomen), zodat er niet in de wisselaandrijving of wissel zelf geen ballast kon komen. Ik had papier gedaan, omdat dit niet dik is, en die wisselaandrijving steekt toch een millimeter, of 2 over. dus het komt wel beetje omhoog. Maar toen ik het nat spoot met lijm+water, werd het een beetje nat :P en begon door te hangen.. Maar dacht valt wel mee. Dus ik ballast er op, ik duwde het een beetje aan en toen vernam ik dat het knapte, dat papier. Maar dacht niet meer aankomen, zal wel goed zijn en zitten... Maarnee, even uitproberen die wissel, maar dit lukte niet goed, nog beter gezegt hij deed het niet. Dus toen heb ik alles weggehaald, was een dikke bende. Toen heb ik heel dunkarton gedaan. Dacht dat weekt minder door. Was wel zo, maar nu ging het ballast in de wisselaandrijving zitten (ja weer, nadat ik het er uit had gehaald, ik was opgelucht want hij deed het toen weer). Maar doordat dat karton beetje dikker was, ging het niet goed tegen de rails aan en kwam er een naad, waardoor er ballast doorheen kon. Maar daarna had ik het weergedaan en ging het wel goed, niet vragen hoe, maar het ging goed...
Dus ja het is gepruts,
Heb nog geen oplossig gevonden wat ik er nu overheen moet leggen om te voorkomen dat er lijm en/of ballast in/tussen komt. Kon zou gauw niks bedenken wat dun is, en niet door kan weken. En wat je toch wel hebt is dat je een heel klin bultje krijgt, maar alsje een hele dunne laag balast doet, moet het wel goed zijn.

deRossa

ysbeer

Wat zou je denken van plasticplaat 0.3 mm of 0.5 mm.
Is bij elke modelbouwwinkel te koop

wim ysbeer

n/a

aah ja! Is dat doorzichtig? weet u ook een gemiddelde prijs? En hoe groot is zo'n plaat?

Iebor

Bedankt voor je uitgebreide verhaal Cor. Ik weet zeker dat ik met deze informatie iets kan voorkomen. Ook het idee van die kunststofplaat spreekt mij wel aan. Ik weet zeker dat na het ontvangen van de gebruiksaanwijzing van Quf de ombouw makkelijker zal gaan. bedankt allen voor de reacties. Tot spoors, Rob Bogers

DelticPower

Hallo deRossa, wat denk je van het gebruik van de kunststof fritesbakjes. Even op maat knippen en klaar. Prijs, zoveel als je maar wilt in de vuilnisbak bij de fritestent. Natuurlijk kun je ook de frite zelf aanschaffen en dan het bakje meenemen. Smakelijk.
Groeten van Jan

loebaske

Simpel maar niet altijd ??nvoudig is een aandrijving
onder tafel, trage aandrijving en realistischer,
maar niet iedereen beschik over het geduld.
Groetjes
Ikke

n/a

Nee ja dat kan ook! Maar is mischien ook weer duurder, of niet?

ysbeer

Voor bedragen onder de 5 Euro zijn met pak weg een uurtje werk per wissel perfect werkende geruisloze aandrijvingen te maken.

wim ysbeer