Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Hornby dreigt te ontsporen

Gestart door i11, 10 februari 2016, 11:38:38 AM

janieburton

#90
Citaat van: centauri167 op 15 februari 2016, 17:05:58 PM

En de opmerkingen van Janie vind ik echt laag onder de gordel, het is niet omdat er mensen zijn die duurdere modellen kopen dat de hobby kapot gaat. Hij geeft met zijn eigen voorbeeld trouwens aan dat de consument perfect de keuze heeft, kies je voor de goedkope Piko of de duurdere Trix, dat kan de klant zelf kiezen, er is dus geen probleem.


Dat heb je verkeerd begrepen of ik heb me verkeerd uitgedrukt: ik bedoel dat sommige de hobby de rug toekeren omdat het te duur wordt en de vergelijking van Piko en Trix heb ik gegeven in die context; mijn excuses voor de eventuele mensen die ik daarmee voor het hoofd stoot.

In die zelfde context een citaat:
Citaat van: oebr op 15 februari 2016, 16:02:59 PM
Modelspoor en daarvoor speelgoedtreinen zijn toch altijd zeer duur geweest.
Een Gils-setje bvb koste gezwind een maandloon.
Later kwamen merken als Wesa en Märklin met iets betaalbaardere TT en H0 modellen en sets,
maar dan toch alleen bij meer begoeden.
Mijn ouders konden het zich niet veroorloven om me een Märklin te geven (Begin jaren 80 kostte een br103 ook al rond de 3000 Bfr) en dus werd het Lima ( voor 800 fr had je dan een ovaaltje met zo'n v100-achtige sncf-lok met wat wagonnetjes waar zelfs matchbox geloofwaardiger bij leken, voor 250 fr kon ik al eens een railbus kopen die wat beter afgewerkt was en heel misschien deftig reed).

Oebr geeft in het citaat hierboven goed aan hoe het vroeger was.

Citaat van: oebr op 15 februari 2016, 16:02:59 PM
Je zou dan kunnen veronderstellen dat Lima nog zou bestaan en het dure Märklin verdwenen zou zijn...   Die theorie klopt dus niet want ook andere goedkope merken als Jouef of Mehano zijn overgenomen of kwakkelen wat in de marge.

Lima en Jouef bestaan onder de vleugels van Hornby zoals andere merken Rivarossi, Electrotren, Arnold en als Hornby failliet gaat dan zal denkelijk Hornby International(http://www.hornbyinternational.com/ ) mee worden gesleurd en dan zijn er in een klap 5 merken weg. Laten we hopen dat Hornby de storm overleeft.

Wat Mehano doet weet ik niet.

 

guydhaese

Citaat van: oebr op 15 februari 2016, 16:02:59 PM
Modelspoor en daarvoor speelgoedtreinen zijn toch altijd zeer duur geweest.
Een Gils-setje bvb koste gezwind een maandloon.
Later kwamen merken als Wesa en Märklin met iets betaalbaardere TT en H0 modellen en sets,
maar dan toch alleen bij meer begoeden.
Mijn ouders konden het zich niet veroorloven om me een Märklin te geven (Begin jaren 80 kostte een br103 ook al rond de 3000 Bfr) en dus werd het Lima ( voor 800 fr had je dan een ovaaltje met zo'n v100-achtige sncf-lok met wat wagonnetjes waar zelfs matchbox geloofwaardiger bij leken, voor 250 fr kon ik al eens een railbus kopen die wat beter afgewerkt was en heel misschien deftig reed). Je zou dan kunnen veronderstellen dat Lima nog zou bestaan en het dure Märklin verdwenen zou zijn...   Die theorie klopt dus niet want ook andere goedkope merken als Jouef of Mehano zijn overgenomen of kwakkelen wat in de marge.

Ik vrees dat het gewoon een populariteitsprobleem is. Er is gigantisch veel alternatief op speel-, hobby- en vrije tijdsgebied, en bovendien moet je om voor modelspoor te vallen bij voorkeur ook nog eens begeesterd zijn over het grote voorbeeld (dat is uiteraard geen conditio-sine-qua-non, maar het helpt toch serieus) en interesse hebben voor vanalles en nog wat.

Het kan nog keren hoor, en dat heeft niet zozeer met de prijs te maken denk ik. LEGO kost ook behoorlijk veel, maar die hebben een zeer sterk marketingteam dat er wel in geslaagd is om de blokjes weer populair te maken. In hun geval wel makkelijker dan bij ons want het gaat om 1 firma die zowat de hele productie beheert, bij ons gaat het om zeer veel aanbieders die samen sterk moeten staan. Maar we zitten hier op een forum van een uitgeverij die producten van alle aanbieders onder de aandacht brengt, die er voor zorgt dat in de meeste dagbladhandels diverse covers met treinen op te zien zijn...  Dat is toch al een voorbeeld van hoe er leven in gehouden wordt. MSM, maar ook Mobexpo, Ontraxs, Rail enz... organiseren expo's en evenementen waar je in de jaren '80 en '90 alleen over kon dromen...  ik wil maar zeggen: zie het niet te somber in !


+ 1!

philippe_007

Tja, we maken ons hobby toch zo duur dat we zelf willen,
met een bescheiden budget kan je reeds een mooi baantje maken, ... En Rome is niet in een dag gebouwd.
Dit is identiek met wie start met ons hobby. Je hebt geen 10 locs en 50 wagens nodig om te starten.
Een kleine startset heb je voor een 200 a 250€ en je bent reeds vertrokken (nu spreek ik voor AC digitaal). Koop daarbij nog voor 100€ sporen en je bent al een stap ver.
Eens de sporen liggen kan je beginnen werken aan de scenery, ben je een tijdje zoet, maak je alles zelf dan is dit relatief geodkoop, koop je scenry, dan kost het meer, maar je kan geen 10 bouwdozen maken op een maand... De kosten zijn dus gespreid.
Ondertussen kan je wat sparen voor extra Locs en wagens, een 80 van Roco of MArklin in AC digitaal kosten 150 a 170€, de 73 van Piko's kosten 179€....
je hebt dan al 3 locs voor de prijs dat sommigen 1 loc kopen of zelf maar 1/5 van een spoor 0 loc...
Met 4 locs kan je al veel rij/speel plezier hebben.

Natuurlijk is niet iedereen tevreden met deze NMBS rangeer diesels, sommigen hebben liever stomers, andere Zwitsers of DB materiaal....  Maar er is materiaal te vinden voor ieder budget en iedere gewenste afwerking....
En de een kunnen niet zonder de anderen...





Michiel

#93
Het grappige van dit draadje is dat we het allemaal met elkaar eens zijn: de hobby is duur. En dat we bijna 100 berichten nodig hebben om mekaar te overtuigen dat we het eens zijn.  ;D

Wat is het hier een gezellige kletsbarrak!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

Citaat van: Michiel op 16 februari 2016, 07:37:37 AM
Het grappige van dit draadje is dat we het allemaal met elkaar eens zijn: de hobby is duur. En dat we bijna 100 berichten nodig hebben om mekaar te overtuigen dat we het eens zijn.  ;D

Wat is het hier een gezellige kletsbarrak!  ;D




dat is nogal kort door de bocht  "iedereen bijna iedereen " . Maar goed als je het zo wilt stellen voor mij geen probleem hoor. Het "overgrote deel van de deelnemers" hier is misschien beter uitgedrukt    ;) ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

SuSke

Citaat van: Michiel op 16 februari 2016, 07:37:37 AM
Het grappige van dit draadje is dat we het allemaal met elkaar eens zijn: de hobby is duur. En dat we bijna 100 berichten nodig hebben om mekaar te overtuigen dat we het eens zijn.  ;D

Wat is het hier een gezellige kletsbarrak!  ;D

Laat ons, met deze gezellge praatbarrak in het achterhoofd dan ook de titel van het draadje veranderen in "Hobby dreigt te ontsporen"

8) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

argilla

Citaat van: SuSke op 16 februari 2016, 10:21:36 AM
Citaat van: Michiel op 16 februari 2016, 07:37:37 AM
Het grappige van dit draadje is dat we het allemaal met elkaar eens zijn: de hobby is duur. En dat we bijna 100 berichten nodig hebben om mekaar te overtuigen dat we het eens zijn.  ;D

Wat is het hier een gezellige kletsbarrak!  ;D

Laat ons, met deze gezellge praatbarrak in het achterhoofd dan ook de titel van het draadje veranderen in "Hobby dreigt te ontsporen"

8) ::)


+1
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Ronald

Kijk, zo gaat dat.... citaat even genomen van BNLS:

Volgens een bericht in De Telegraaf heeft Ricard Ames, de topman van Hornby, per dirct ontslag genomen.

Zie : http://www.telegraaf.nl/dft/25204124/__Topman_Britse_Hornby_neemt_ontslag__.html


i11

Ik heb eens even de jaarrekening van Hornby bekeken en kom tot de conclusie dat het niet aan de modelspoorder/klant ligt maar wel aan het management.

Een aantal opmerkingen/feiten uit de jaarrekening:

  • Sales of Hornby model railway products grew through FY (=Financial Year) 15 as we improved our delivery performance
  • Totale omzet 58135000 GBP
  • Winst uit gewone onderneming (dat is dus o.a treinen fabriceren) +321000 GBP
  • Financiële kosten -506000 GBP
  • Totaal betaald aan directeuren en ex-directeuren 799000 GBP
  • The company embarked upon an initiative in 2014 to upgrade its E-Commerce and social media capabilities in order to engage more closely with consumers and fans of the brands.
  • The Group has invested significant time and cost in the new website and ERP development in the last two years. A new web team and office have been opened and a dedicated ERP implementation team has been established from a mixture of internal and new external resources.
  • Without the appropriate level of financing it would be increasingly difficult to execute the Group's business plans.

Wat je hier ziet is in wezen een gezond bedrijf dat niet presteert doordat:

  • het teveel geld geleend heeft bij de banken in verhouding tot zijn omzet en winst uit gewone onderneming
  • de rente en aflossing over de leningen nauwelijks kan dragen, waardoor het eindresultaat negatief is
  • teveel geld uitgeeft aan allerlei E-commerce activiteiten en distributie-databases
  • teveel geld uitgeeft aan directeuren en ex-directeuren

Kortom, indien dit bedrijf failliet gaat zal spoedig een andere ondernemer de boel willen overnemen (natuurlijk zonder directeuren, e-commerce fratsen en de banken kunnen natuurlijk ook de afbetaling op hun buik schrijven). Wellicht is dus een faillissement het beste voor onze hobby, zodat op de puinhopen een nieuw bedrijf gebouwd kan worden.

De jaarrekening is hier te vinden: http://www.hornby.plc.uk/wp-content/uploads/2015/06/Final-RAs-2015.pdf
 

argilla

Citaat van: i11 op 16 februari 2016, 13:05:53 PM
Ik heb eens even de jaarrekening van Hornby bekeken en kom tot de conclusie dat het niet aan de modelspoorder/klant ligt maar wel aan het management.

Een aantal opmerkingen/feiten uit de jaarrekening:

       
  • Sales of Hornby model railway products grew through FY (=Financial Year) 15 as we improved our delivery performance
  • Totale omzet 58135000 GBP
  • Winst uit gewone onderneming (dat is dus o.a treinen fabriceren) +321000 GBP
  • Financiële kosten -506000 GBP
  • Totaal betaald aan directeuren en ex-directeuren 799000 GBP
  • The company embarked upon an initiative in 2014 to upgrade its E-Commerce and social media capabilities in order to engage more closely with consumers and fans of the brands.
  • The Group has invested significant time and cost in the new website and ERP development in the last two years. A new web team and office have been opened and a dedicated ERP implementation team has been established from a mixture of internal and new external resources.
  • Without the appropriate level of financing it would be increasingly difficult to execute the Group's business plans.
Wat je hier ziet is in wezen een gezond bedrijf dat niet presteert doordat:

       
  • het teveel geld geleend heeft bij de banken in verhouding tot zijn omzet en winst uit gewone onderneming
  • de rente en aflossing over de leningen nauwelijks kan dragen, waardoor het eindresultaat negatief is
  • teveel geld uitgeeft aan allerlei E-commerce activiteiten en distributie-databases
  • teveel geld uitgeeft aan directeuren en ex-directeuren
Kortom, indien dit bedrijf failliet gaat zal spoedig een andere ondernemer de boel willen overnemen (natuurlijk zonder directeuren, e-commerce fratsen en de banken kunnen natuurlijk ook de afbetaling op hun buik schrijven). Wellicht is dus een faillissement het beste voor onze hobby, zodat op de puinhopen een nieuw bedrijf gebouwd kan worden.

De jaarrekening is hier te vinden: http://www.hornby.plc.uk/wp-content/uploads/2015/06/Final-RAs-2015.pdf




negatieve cash flow ???

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Dat ze investeren in e-commerce is geen probleem. Punt is misschien hoeveel ze erin investeren. Langs de andere kant is dit rijkelijk laat om eraan te beginnen.

Uiteraard negative cash flow. Moest die positief zijn zouden ze niet failliet gaan...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

 

argilla

Citaat van: Havoc op 16 februari 2016, 20:19:54 PM
Dat ze investeren in e-commerce is geen probleem. Punt is misschien hoeveel ze erin investeren. Langs de andere kant is dit rijkelijk laat om eraan te beginnen.

Uiteraard negative cash flow. Moest die positief zijn zouden ze niet failliet gaan...


niet noodzakelijk...zie de  banken crisis. maar dit geheel terzijde . Terug naar de core van dit draadje
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Havoc

Ben gestopt na pagina 6. Als ze naar nieuwe kantoren verhuizen, een nieuw ERP implementeren en daar de interne procedures voor herschrijven dan weet je dat er door externe consultants fortuinen verdiend zijn. Been there, done that, got the T-shirt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.