Hornby dreigt te ontsporen

Gestart door i11, 10 februari 2016, 11:38:38 AM

Kris

Janie,
Uit goede bron weet ik dat u nog aardig zou opkijken hoeveel treinen er worden gekocht voor de vitrine

Kris

argilla

Citaat van: janieburton op 12 februari 2016, 18:35:50 PM
Citaat van: Herwig op 12 februari 2016, 09:28:14 AM
( citaat: )       " ... Hornby  =  Britse markt ... "   ??

Enkele jaren geleden waren dé   liefhebbers/consumenten   toch opgelucht dat het Britse Hornby
de restanten van de    "vasteland-se"    Jouef, Rivarossi, Lima, Arnold, Electrotren
uit het    financiële & commerciële   moeras opviste .

Ja wij waren zeker blij dat Hornby ze uit het financiële moeras heeft opgevist!

Ik heb hier nergens gelezen(buiten een opmerking van een forum lid) dat het merendeel in hun vuistje aan het lachen is; ik denk dat 99,99% van de treinliefhebbers hoopt dat Hornby terug gezond zal worden want als het moederbedrijf zinkt dan gaan de "dochterondernemingen" in Italië en Frankrijk ook mee de dieperik in.

Misschien kan MSM samen met andere Europese magazines de modelspoorfabrikanten duidelijk maken dat het merendeel van de treinliefhebbers "rijders" zijn die wel een mooi model willen maar dat die rijders geen boodschap hebben aan super gedetailleerde onderzijden aan rijtuigen en locs en ook geen bagagerekken willen in hun rijtuigen en schilderijen in rijtuigen(ACME) en dat ze door die "foefjes" weg te laten alles democratischer kunnen verkopen en zo hun "handel" kunnen redden.




Daarmee alleen ga je de handel "niet" redden hoor Janie.....of denk je dat indien de fabrikanten " die foefjes" weglaten de prijzen gaan dalen ??  Janie ........daar zijn noch zoiets als aandeelhouders ook in Hornby en die bepalen over "hun" centen.....

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Thommy

en toch heeft Janie een punt.
de kost om een spuitgietvorm te maken en te onderhouden (ik heb gezien hoeveel keer dat mag uiteen gehaald tydens een proces om te kuisen/bijvijlen).
Als je minder tierlantijntjes op iets zet, wordt uw vorm minder duur enz.

Ik blijf erbij... Zet correctere prijzen neer en je zult een nieuwe generatie aanboren. Maar +50euro voor een personenwagon à 4-9/trein + nen loc die snel 200euro kost... Dat gaan de meeste gastjes niet willen betalen. En ouders redeneren dan (en dat hoor ik vaker) dat is geen speelgoed meer, das veel te duur...
Zelfde als startsets... gaan ook snel over de 150euro... Een startset van mehano (Thalys)/Lima/... kostte enkele jaren geleden nog geen 70euro.
Het grote verschil dus, een loc met een paar wagons en een ovaal... perfect als instap. Maar ok, de afwerking was lager.

Dus op dat vlak moet ik het artikel van in de tijd ook bijtreden... Startsets zijn nergens meer te vinden. En deze in "speciaalzaken" zijn geen startsetjes meer voor kinderen, eerder een instap voor volwassen mensen die respect hebben voor hun materiaal.

en als je naar Engeland gaat, zijn er wel nog startsets te vinden. Echter, de meeste speelgoedwinkels die ik wist waar ze modeltreinen verkochten, duwen die ook in een hoekje of verbannen ze... Meestal dus ook naar speciaalzaken, maar ja...
Greetz

Thommy

Havoc

Je kan moeilijk uit dezelfde matrijzen 2 verschillende versies halen zonder dat de prijs omhoog gaat. Als je een eenvoudig model wil bekomen door een vollediger "af te bouwen", dan moet je de volldige studie van het volledige model doen, de matrijs moet voor dat model ontworpen en gemaakt worden en zal dus altijd duurder zijn dan een matrijs voor een eenvoudig model. Zelfs als je dat wil doen met opgezette stukken. Dan eindig je met een aangepast eenvoudig model en nog extra matrijzen. De kost zal toch over de volledige productie van eenvoudige en volldige modellen moeten afgeschreven worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#49
Citaat van: argilla op 13 februari 2016, 05:46:40 AM

Daarmee alleen ga je de handel "niet" redden hoor Janie.....of denk je dat indien de fabrikanten " die foefjes" weglaten de prijzen gaan dalen ??  Janie ........daar zijn noch zoiets als aandeelhouders ook in Hornby en die bepalen over "hun" centen.....

Maar die aandeelhouders gaan ook hun "centen" niet terug zien of "return on invest" krijgen voor hun centen als de firma waarin ze hun geld hebben gestoken  failliet gaat. Nu willen investeerders niet vandaag hun geld terug of hun "return on invest" maar ook niet gisteren maar het moest al eergisteren :o zijn dat ze hun geld of return on invest terug hebben.

Als de prijzen blijven stijgen gaan nog veel meer modelspoorliefhebbers afhaken.
Men is naar China uitgeweken omdat ze daar goedkoper produceren want als men onze modeltreinen hier in Europa zouden produceren dan waren onze modeltreinen bij wijze van spreken "onbetaalbaar" geworden

Er is ook een ander probleem, vroeger kwam een model uit na de "Neurenberg messe" en het model was beschikbaar, het was beschikbaar heel het jaar (en soms nog jaren daarna) nu heb ik steeds de indruk dat het een "race" wordt om het model als eerste voor te bestellen om zeker van te zijn dat men het model heeft want blijkbaar is nu elk model; of het nu een goederenwagon, reizigersrijtuig of loc is, een "gelimiteerde" versie.(gelimiteerde versies waren vroeger uitzonderingen); misschien minder "nieuwigheden" produceren en de producten langer beschikbaar houden die in catalogus staan.

Vroeger kocht men een catalogus van FLM(idem bij andere werken) en het jaar daarop stond in de nieuwe catalogus een aantal nieuwigheden en was de rest van de catalogus hetzelfde als het jaar daarvoor; wat ik wil bedoelen men kon zijn vroeger het samenstellen van een trein spreiden over 1 à 2 jaar(en soms langer) zonder je budget pijn te doen.

Vroeger maakten "we" bijna zonder uitzondering allemaal "fantasiebanen" en nu MOET het zo realistisch en natuurgetrouw en juist zijn en owee als er een handrail niet 100% correct is.

Even "off topic"

Zoals aangehaald door Thommy met +50€ voor een personenrijtuig; men heeft voor een normale trein toch gemiddeld 4 à 5 rijtuigen nodig en dan daarbij een loc aan een gemiddelde prijs van 200€ en je zit al aan 450€(5x50€+200€) en dan moet men er ook bij durven zeggen dat die 450€ toch bij sommige mensen 1/4 tot 1/3 van hun maandloon of pensioen bedraagt.
En dan heeft men nog maar enkel een trein met 5 ruituigen en nog geen meter spoor, geen enkele wissel, geen transformator of digitale centrale, geen meter elektrische draad,  geen scenery, enz...

Feitelijk zou ik het ook niet mogen doen maar ik doe het toch om de prijzen even om te rekenen naar Belgische Franken: 50€=2016,995Bef voor een rijtuig en die complete trein 450€=18.152,955BEF

Ik ben er bijna zeker van als ieder forumlid de aankoop waarde van hun treinen optelt dat men zou versteld staan welk kapitaal er in hun hobby zit en dat sommigen met gemak over de 5000€(201.699,50BEF) gaan en misschien nog hoger.

Voor sommige is 450€ ongeveer de helft(en soms 1/3) van wat ze aan huur of hypothecaire lening moeten betalen.

Conclusie onze hobby is een grote "onkosten post" en men bespaart op "niet noodzakelijke uitgaven".

Citaat van: Kris op 13 februari 2016, 00:50:10 AM
Janie,
Uit goede bron weet ik dat u nog aardig zou opkijken hoeveel treinen er worden gekocht voor de vitrine

Kris

Die had je vroeger ook en die "klinknageltellers" waren vroeger ook tevreden met de toen geleverde afwerking van de trein met het enige verschil met nu is dat ze vroeger zeiden er ontbreken x aantal klinknagels op het model ::) en dat ze nu zeggen het aantal klinknagels is juist ::).
 

Thommy

Citaat van: janieburton op 13 februari 2016, 14:19:42 PM
Er is ook een ander probleem, vroeger kwam een model uit na de "Neurenberg messe" en het model was beschikbaar, het was beschikbaar heel het jaar (en soms nog jaren daarna) nu heb ik steeds de indruk dat het een "race" wordt om het model als eerste voor te bestellen om zeker van te zijn dat men het model heeft want blijkbaar is nu elk model; of het nu een goederenwagon, reizigersrijtuig of loc is, een "gelimiteerde" versie.(gelimiteerde versies waren vroeger uitzonderingen); misschien minder "nieuwigheden" produceren en de producten langer beschikbaar houden die in catalogus staan.

daar ga ik ook in bijtreden. Ik geef mijn eigen ergernis nu. Het stel, de IC-rijtuigen van de Benelux, die ik graag wou zijn in erg korte tijd verkocht, lees toen ze in MSM kwamen waren ze al overal uitverkocht waar ik toen informeerde. En op dat moment had ik, eerlijkheidshalve, ook geen extra +300euro over om de wagons met stuurstand aan te schaffen.
Wil je nu dat stel kopen 2e hands, dan zit je snel over die 100euro voor enkel de stuurstand. Een set van 3 wagons ben ik ook al tegen gekomen tegen de 300euro. Want aja, ze waren even snel weg en zijn niet meer opnieuw geproduceerd. => op dit moment wordt m'n Lima stam omgebouwd met kortkoppelingen/decoder voor stuurstand/... want, die wagons waren nog zo slecht niet (dezelfde reden ook rond op de laatste MSM-expo op de baan van oa. Oostkamp achter een LSM HLE11) en passen dan ook achter m'n eigen LSM HLE11...

Vroeger kon je idd gewoon een compleet stel kopen in een tijdspanne van een jaar of 2-3 zonder probleem. Soms kwam er een nieuw wagon nummer uit en moest je geen groot budget ineens ophoesten. bv. een wagon of 4 in een paar maanden/jaar zonder uw portemonnee pijn te doen.
Greetz

Thommy

centauri167

Dat is soms inderdaad heel vervelend dat je een model echt moet reserveren of je krijgt het gewoon niet meer te pakken en spreiden over een grotere periode kan dus niet.

Echter, voor de producenten is dat dus alles behalve erg, want ze hebben hun productie direct verkocht en hebben geen kapitaalverlies door een stock die ze niet verkocht krijgen en achteraf moeten dumpen tegen grote korting.

Het zijn juist die grote merken die werken zoals Janie het aangeeft in zijn voorbeeld van Fleischmann, wiens stock meestal nog goed te verkrijgen is en wie het allemaal moeilijk hebben, dat in tegenstelling tot de kleinseriefabrikanten die maken wat de markt wil en in een hoeveelheid waar ze bijna zeker van zijn dat ze eraf raken zonder verlies.

Ik vind het echt grappig dat sommige hier terug naar het verleden willen gaan om een toekomst voor onze hobby te krijgen ...
Een toekomst krijg je door innovatie, sommige merken hebben dat door en zullen overleven, andere zijn gedoemd maar zullen bij hun omvallen andere pijn doen. ( al zij het maar door hun stock die massaal gaat gedumpt worden en de markt tijdelijk ontregeld )

janieburton

Citaat van: centauri167 op 13 februari 2016, 19:47:27 PM
Ik vind het echt grappig dat sommige hier terug naar het verleden willen gaan om een toekomst voor onze hobby te krijgen ...
Een toekomst krijg je door innovatie, sommige merken hebben dat door en zullen overleven, andere zijn gedoemd maar zullen bij hun omvallen andere pijn doen. ( al zij het maar door hun stock die massaal gaat gedumpt worden en de markt tijdelijk ontregeld )

Paul, misschien lijkt dat grappig dat men voor een toekomst terug moet gaan naar het verleden en ik geef een voorbeeld:(wel off topic maar zit in dezelfde sector, want in principe zitten modeltreinen in de "speelgoed branche")

Lego kent denkelijk iedereen. Nu het bedrijf dacht te innoveren en heeft begin jaren 2000 veel ingezet op digitale technologie en verloor hun "core business" uit het oog en was bijna failliet gegaan aan die innovatie, daarna hebben ze zich terug gericht op hun oude vertrouwde blokjes en ze zijn terug zeer gezond geworden, ik heb ergens gelezen dat in de aanloop naar de eindejaar periode hun fabrieken gewoon de vraag niet kunnen volgen. Ik beken Lego heeft een ander doelpubliek maar ze zijn terug gegaan naar hun "roots" of "back to basic".

En je hebt gedeeltelijk gelijk dat je een toekomst hebt met innovatie maar wat kan men innoveren in de modeltreinwereld?

Als je met innovatie doelt op "nieuwe" klein serie modellen dan is dat niet echt een innovatie, een nieuw model van een auto is ook geen innovatie de elektrische of hybride auto is een innovatie.

Innovaties in de modeltreinenwereld waren kortkoppelingen, DCC(in het algemeen, niet merk gebonden), de FOX koppeling van FLM en die nu de profi koppeling is geworden, motoren met vliegwiel, decoders met geluid en ik vergeet er misschien een paar.

Bagagerekken, schilderijen in rijtuigen, super gedetailleerde onderzijden, enz zijn geen innovaties maar drijven de prijzen van de modellen naar boven.

Volgens mij was de laatste grote innovatie in de modeltreinenwereld de introductie van de digitale besturing; alhoewel er in de jaren zeventig en tachtig al serieuze pogingen waren om locs onafhankelijk te sturen ik denk dan aan Jouefmatic, Trix EMS en ik dacht dat Salora(of zoiets ) ook een sturing had voor 5 locs want op hun "centrale" stonden 5 gekleurde potentiometers en als ik me niet vergis heeft Philips er zich ook aan gewaagd toentertijd. en ik vergeet misschien nog een aantal)

Paul, klein series gaan niet het grote publiek veroveren, meestal zijn dat modellen waarin een zeer beperkt publiek is geïnteresseerd en deze klein series zijn dan nog om het diplomatisch te noemen "prijzig" en dan moet men het nog zelf ineen zetten want meestal is zo'n kit in messing.   
 

Klaas Zondervan


marc goovaerts


janieburton

#55
Citaat van: Klaas Zondervan op 13 februari 2016, 23:40:15 PM
Citaat van: janieburton op 13 februari 2016, 23:02:24 PM
....en ik dacht dat Salora(of zoiets )
Salota. Eén lettertje mis.

Klaas, dank je; het andere zijn TV toestellen.

http://www.benl.ebay.be/itm/SALOTA-5300-Power-Deck-Control-System-For-Up-to-5-Trains-2-Decoders-/172065439949?hash=item280fe640cd:g:bT4AAOSwgQ9VkzXx

Als de fabrikanten terug gaan naar de basis en treinen maken om te rijden en zich niet fixeren op de klinknageltellers en democratische prijzen gaan hanteren(Piko heeft zeer democratische prijzen) dan zal het misschien beter worden zo niet zal het binnen afzienbare tijd over en uit zijn met onze geliefde hobby of wordt het een hobby voor kapitaalkrachtigen(niet iedereen verdient 2500 à 3000€ netto in de maand zoals de media ons wil doen geloven) die iedere maand een serieus bedrag kunnen spenderen want ik denk niet dat men het tempo van aankopen kan bijhouden op korte termijn met een normaal loon of een pensioen van de Belgische staat.


Een ander aspect is dat men nu moet voor intekenen en voorschot betalen en als het model dan uitkomt en niet aan je verwachtingen voldoet ben je verplicht om het toch aan te kopen want anders ben je je voorschot kwijt.

Ik hanteer nu het principe als ik het budget heb binnen een aantal maanden en het is nog steeds verkrijgbaar OK zo niet spijtig(zo heb ik en aantal modellen gemist); ik ga me niet in "schulden" zetten omdat het model maar in "een beperkte" oplage is gemaakt. ::) ik heb ook nog andere zaken te betalen zoals de meeste onder ons.

Ik hoop dat Hornby het overleeft!

Vraagje: is het vroegere "PLaycraft" niet het huidige Hornby


Citaat van: marc goovaerts op 13 februari 2016, 23:45:26 PM
Jani, terug naar hun roots ? Bekijk dit dan even...

http://www.ratoeducation.be/index.php?route=product/category&path=94

Juist in combinatie met blokjes; maar...... mijn petekind verwen ik toch met de blokjes(ben met mijn petekind vaste klant ;) in de Legowinkel)

http://www.lego.com/nl-be/starwars/products
http://www.lego.com/nl-be/dccomicssuperheroes/products

Voor het digitale debacle hadden ze ook zoiets als hun robot die je kon bouwen met technics.

Ze hebben nog steeds digitale producten maar de basis is terug dat bedoel ik

 

centauri167

Citaat van: janieburton op 13 februari 2016, 23:02:24 PM
Citaat van: centauri167 op 13 februari 2016, 19:47:27 PM
Ik vind het echt grappig dat sommige hier terug naar het verleden willen gaan om een toekomst voor onze hobby te krijgen ...
Een toekomst krijg je door innovatie, sommige merken hebben dat door en zullen overleven, andere zijn gedoemd maar zullen bij hun omvallen andere pijn doen. ( al zij het maar door hun stock die massaal gaat gedumpt worden en de markt tijdelijk ontregeld )

Paul, misschien lijkt dat grappig dat men voor een toekomst terug moet gaan naar het verleden en ik geef een voorbeeld:(wel off topic maar zit in dezelfde sector, want in principe zitten modeltreinen in de "speelgoed branche")

Lego kent denkelijk iedereen. Nu het bedrijf dacht te innoveren en heeft begin jaren 2000 veel ingezet op digitale technologie en verloor hun "core business" uit het oog en was bijna failliet gegaan aan die innovatie, daarna hebben ze zich terug gericht op hun oude vertrouwde blokjes en ze zijn terug zeer gezond geworden, ik heb ergens gelezen dat in de aanloop naar de eindejaar periode hun fabrieken gewoon de vraag niet kunnen volgen. Ik beken Lego heeft een ander doelpubliek maar ze zijn terug gegaan naar hun "roots" of "back to basic".

En je hebt gedeeltelijk gelijk dat je een toekomst hebt met innovatie maar wat kan men innoveren in de modeltreinwereld?

Als je met innovatie doelt op "nieuwe" klein serie modellen dan is dat niet echt een innovatie, een nieuw model van een auto is ook geen innovatie de elektrische of hybride auto is een innovatie.

Innovaties in de modeltreinenwereld waren kortkoppelingen, DCC(in het algemeen, niet merk gebonden), de FOX koppeling van FLM en die nu de profi koppeling is geworden, motoren met vliegwiel, decoders met geluid en ik vergeet er misschien een paar.

Bagagerekken, schilderijen in rijtuigen, super gedetailleerde onderzijden, enz zijn geen innovaties maar drijven de prijzen van de modellen naar boven.

Volgens mij was de laatste grote innovatie in de modeltreinenwereld de introductie van de digitale besturing; alhoewel er in de jaren zeventig en tachtig al serieuze pogingen waren om locs onafhankelijk te sturen ik denk dan aan Jouefmatic, Trix EMS en ik dacht dat Salora(of zoiets ) ook een sturing had voor 5 locs want op hun "centrale" stonden 5 gekleurde potentiometers en als ik me niet vergis heeft Philips er zich ook aan gewaagd toentertijd. en ik vergeet misschien nog een aantal)

Paul, klein series gaan niet het grote publiek veroveren, meestal zijn dat modellen waarin een zeer beperkt publiek is geïnteresseerd en deze klein series zijn dan nog om het diplomatisch te noemen "prijzig" en dan moet men het nog zelf ineen zetten want meestal is zo'n kit in messing.

Lego heeft zich herpakt door zijn vertrouwde lijnen bijna volledig af te stoten en zich te focussen op gekochte franchises zoals Star Wars, Harry Potter, Lord of the Rings, Simpsons, ... die het grote publiek lokten; tegelijkertijd brachten ze tekenfilms en films uit om andere sets te promoten.
In mijn ogen een zeer geslaagde innovatie, maar niet zoals jij het aangeeft door terug te gaan naar de oude strategie.

Thommy

Citaat van: centauri167 op 14 februari 2016, 06:59:22 AM
Lego heeft zich herpakt door zijn vertrouwde lijnen bijna volledig af te stoten en zich te focussen op gekochte franchises zoals Star Wars, Harry Potter, Lord of the Rings, Simpsons, ... die het grote publiek lokten; tegelijkertijd brachten ze tekenfilms en films uit om andere sets te promoten.
In mijn ogen een zeer geslaagde innovatie, maar niet zoals jij het aangeeft door terug te gaan naar de oude strategie.

ze hebben zich wel aangepast. En hebben nog steeds gewone sets ook, creator. Maar hebben zich ook gespecialiseerd in franchises en bouwdozen voor volwassenen, zoals hun tower brigde enz.
Maar alles naar digitaal zoals eind jaren 90-begin 2000 is wel weg. Er wordt nog een game gemaakt a la batman ed, maar de rode cijfers zijn wel weg. Staan nu terug nr. 1 van de wereld of nr. .

@marc goovaerts
die dingen die jij aanhaalt, worden in de lessen Technologie in het 1e en 2e middelbaar gebruikt. Lego Mindstorm noemt dit hier en dient om leerlingen basis programmeren bij te brengen (vergelijk het met ingebouwde arduino in lego).

Nu, hopelijk komt Hornby er bovenop. Hun modellen zijn ook mooi en moeten niet onder doen voor de duurdere merken hier. Enkel, mss de fout met enkel voor de UK te produceren. En daar hebben ze soms ook wel de smaak gekregen om modelbanen met thema's van het vasteland te maken.

Nu, ik blijf erbij. goedkopere startsets terug in de speelgoedwinkels zou de markt direct weer goed doen. De instap is er dan... Heb ik bij een neefke gezien paar jaar terug, tot hij begon te verkeren met z'n vriendin...  ;D.  1 van de laatste startsets van Mehano gekregen voor z'n sint ofzo en heeft dan een "simpele" baan gemaakt samen met z'n pa. Heb hem deel van m'n oude dingen gegeven en dat manneke was dolblij. Tot hij es mee ging naar de treinwinkel met z'n zakgeld  :(vielen die prijzen hem tegen.
Greetz

Thommy

Havoc

Het zijn niet alleen de jonge gasten die zich verschieten als ze in de treinwinkel komen. Ik verdien mijn boterham, goed genoeg om er een hobby op na te houden. Maar de prijzen en methodes die er nu op na gehouden worden, zelfs door de grootfabrikanten, die kan ik niet volgen. Ik zie graag een volledige bloktrein maar aan die prijzen gaat dat niet. Gevolg is dat ik dan ook bijna niets meer nieuw koop, enkel nog tweedehands.

Bij kleinseriefabrikanten gaan is geen optie want helemaal niet te betalen en daar is zelfs niets te krijgen om een trein mee samen te stellen (in Z dan). Ik heb zo 1 stuk gekocht omdat het inderdaad iets is dat niet anders te vinden is. Maar als ik echt eerlijk moet zijn, dat is eigenlijk de prijs niet waard. Ik zou dat niet opnieuw doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Persoonlijk vind ik ook dat de meeste fabrikanten, onder druk van model-verzamelaars, de modellen TE gedetailleerd probereren te maken, met een sterk oplopend prijskaartje eraan verbonden. Een perfect gedetailleerde maar onzichtbare onderkant, WC-rolletjes in de toiletten, volledige stammen met unieke nummers, geluiden van ventilatoren en compressoren,... Tja, het zal nooit een echte copij worden van het grote model: geen verende ophanging, geen openende deuren en instappende ventjes, geen kriepende fluittoon in de bochten,... en dat hoeft ook niet.

Ik kan me ook geen nieuwe modellen permiteren. Ik heb me volledig op de occasiemarkt gegooit, en koop afdankertjes voor 1/10de van de prijs. Oplappen en met een gezonde dosis fantasie gaan ze de baan op. (wanneer ik een baan zal hebben). Want fantasie is misschien nog het facet dat de meeste voldoening geeft. En dan hoeven modellen niet ontiegelijk duur en gedetailleerd te zijn.  ;)

Maar de klant is koning, en de producenten fabriceren wat de klant blijft kopen... tot ie failliet gaat.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)