Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Baanverlichting.

Gestart door Rik2016, 04 februari 2016, 23:03:08 PM

Rik2016

Aangezien ik niet zo veel van electronica ken en nog maar pas bezig ben wil ik de volgende vraag stellen.

Wat is de eenvoudigste manier om huisjes, straatlampen enz te verlichten op de modelbaan, liefst met leds.
Wat heb ik daar voor nodig en hoe zit het met de aansluitingen? Ik rij digitaal en heb een multimaus.

Alvast dank voor de antwoorden.

raf

het hangt er vanaf wat je wil doen
gewoon aan uit kan met een schakel kanaal op een of andere modulle of een schakelaar ergens waar je zit
weerstand aan de led en dan de draden via de schakelaar naar een voeding
of wil je dit
https://www.youtube.com/watch?v=TYU0sgQCUA0
dan komen er micro processoren bij te kijken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Ik weet niet hoe handig je als knutselaar bent, maar lantaarnpaaltjes kan je eventueel zelf maken
Ik vermoed dat er intussen ook wel straatverlichting met leds bestaat bij de fabrikanten

Een aparte voeding (oude DC-treintransformator, oplader voor laptop, ...) is aan te raden
Leds hebben een "+" en een "-" aansluiting: ze werken alleen in één richting
Ze hebben een weerstand nodig om de stroom te begrenzen. Minstens 470 Ohm bij 12V,
Maar vaak geeft een led al genoeg modelbouw-licht met een weerstand van 1000 of zelfs 4700 Ohm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

In verband met de kleurtemperatuur, koop voor wit licht warm-witte leds, geen gewoon witte leds, want die schijnen fel blauw, wat heel onnatuurlijk en lelijk overkomt. Enkel voor bijvoorbeeld laslicht zou het nog kunnen. Maar anders steeds warm-witte leds gebruiken. (mijn mening) ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

oebr

David (forumlid: marklinrijder) heeft heel toffe lantaarns in alle soorten, maten en gewichten in zijn beurswinkel,
ook met ledjes.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992