Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

vraagje

Gestart door liefhebber, 01 februari 2016, 11:21:28 AM

liefhebber

hoi,

Op onderstaande link heb ik een aantal foto's geplaatst van het station van Eine.

Ik zou graag het pakhuis ( vermoed ik) na bouwen

Het gebouw staat achteraan op de foto's.

Het is gebouwd voor WOI en heeft de bombardementen overleeft. Na de bouw van het nieuwe station, heeft pakhuis er nog gestaan tot in de jaren 50.

Kan er mij iemand helpen met eventueel beter foto's, afmetingen of artikels die verschenen zijn van zo'n gebouw.

Alle tips zijn welkom.
bedankt

Mvg
Peter

http://s1299.photobucket.com/user/Liefhebber1/library/pakhuis?sort=3&page=1
 

Gerolf

Ik zie foto's van een station - wat bedoel je met "pakhuis" ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

Mijn vermoeden is dat de vraag over de goederenloods gaat. Helaas zijn de fotos te onduidelijk om te bepalen over welk type goedenloods het hier gaat. Wat ik zou doen is fotos van naburige stations trachten te vinden in de hoop dat de loodsen vergelijkbaar zijn. Hopelijk vind je dan wel een bruikbare foto om nabouw mogelijk te maken.

Dirky

De archiefdienst van Oudenaarde al eens aangeschreven Peter? Die hebben massa's fotomateriaal.
Ik meen me ook een postkaart/foto te herinneren met een beter zicht op het gebouwtje... Foto was genomen vanuit de richting van het rood plein dat toen nog "stortplaats" was.

liefhebber

hoi,

Citaat van: Gerolf op 02 februari 2016, 00:22:54 AM
Ik zie foto's van een station - wat bedoel je met "pakhuis" ?

Ik bedoel het laatste gebouw naast het station
op de laatste foto zie je de goederen loods
Is een stuk uit een oude foto.

Citaat van: Dirky op 02 februari 2016, 07:54:38 AM
De archiefdienst van Oudenaarde al eens aangeschreven Peter? Die hebben massa's fotomateriaal.
Ik meen me ook een postkaart/foto te herinneren met een beter zicht op het gebouwtje... Foto was genomen vanuit de richting van het rood plein dat toen nog "stortplaats" was.

Ben al bij de heemkundige kring geweest hier Eine
Ze hebben mij alles meegegeven dat ze hebben.
Volgens hen is er niet meer, maar ga zeker nog een keer langs in Oudenaarde, je weet maar nooit.

bedankt jongens voor reacties

groeten
Peter

 

guy holbrecht

In het boek van Hugo De Bot 'Stationsarchitectuur in België, deel 1' staat er vermeld dat de stations van Eine, Zingem, Gavere-Asper, Eke-Nazareth en De Pinte identiek waren. Op de foto's in dat boek zie je enkel bij De Pinte een eerder traditionele goederenloods met overstekend dak. Bij de andere stations is het een identiek gebouw zoals je op de foto's aangeeft. Het lijkt mij eerder klein voor een goederenloods, doch het is best mogelijk. Misschien kan je bij de HOK van de betreffende gemeenten eens navraag doen of er daar geen betere foto van dergelijk bijgebouw aanwezig is. Indien niet,kan je ook je licht eens opsteken bij de archiefdienst van de NMBS in de Frankrijkstraat 85 te Brussel. Dat is tegenover het Zuidstation.

Groeten,
Guy

stevend

Ik denk dat dit het stoomtijdperk is ?
Zo dit dan niet mogelijk een lampisterie en/of een berging zijn om het zand te bewaren ?

PeterVG

Op Delcampe trof ik een postkaart gemaakt vanuit dezelfde hoek als jouw postkaart maar dan in 1918. Het verwoeste stationsgebouw wordt getoond samen met in de achtergrond het door jouw bedoelde gebouwtje. Dit werd niet erg beschadigd en werd dus ook niet gesloopt. Het nieuwe station werd gewoon op de plaats van het oude gebouwd. De oorsprong van deze loods ligt dus verder terug dan het stationsgebouw op uw postkaart. Het lijkt me ook te klein om als goederenloods te dienen. Langs de voorzijde ligt het perron tot vlag tegen het gebouw. Als er al een spoor tegen lag dan lag dit langs de achterzijde waardoor karren er niet bij konden. Dus feitelijk niet bruikbaar als goederenloods voor goederenoverslag. Het zal inderdaad eerder een lampisterie zijn of loods voor de mannen van de dienst baan.

59erke

Hier bij ons aan het station staat ook zo'n soortgelijk huisje, en hier waren het vroeger toiletten.

Als ik jouw foto's bekijk staan de toiletten er waarschijnlijk juist voor (vierkant gebouwtje)
Maar misschien kan een foto van het station hier ook dienen als inspiratiebron.

http://www.railstation.be/wp-content/uploads/2016/01/sleidinge.jpg
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan


Michiel

#10
Volgens mij is dit gebouw inderdaad geen goederenloods. Maar volgens mij is dit ook geen lampisterie. Naar mijn idee was Eyne een gewoon doorgaand station, zonder depot of loc-herbevoorrading.

Ik denk dat dit een gebouw was voor bagage, mogelijk post en kleine stukgoederen. De term "tapissières" en "équipages" duiken op, en ik vermoed dat dit duidt op een bagagegebouw.

Maar het blijft een gok.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

liefhebber

Citaat van: guy holbrecht op 02 februari 2016, 18:30:21 PM
In het boek van Hugo De Bot 'Stationsarchitectuur in België, deel 1'

ze hebben het boek hier in de bibliotheek van oudenaarde, ga morgen eens kijken.

Citaat van: Michiel op 03 februari 2016, 21:45:30 PM
Volgens mij is dit gebouw inderdaad geen goederenloods. Maar volgens mij is dit ook geen lampisterie. Naar mijn idee was Eyne een gewoon doorgaand station, zonder depot of loc-herbevoorrading.

Ik denk dat dit een gebouw was voor bagage, mogelijk post en kleine stukgoederen. De term "tapissières" en "équipages" duiken op, en ik vermoed dat dit duidt op een bagagegebouw.

Maar het blijft een gok.

Ik vermoed het ook.
Eine was/is het laatste statien voor Oudenaarde, had op een bepaald moment 4 sporen een laad en los kade.

Er lagen hier heel wat weverijen en was daardoor een van de belangrijke stations op de lijn tussen  Gent en de Oudenaarde
maar er was hier vermoedelijk geen depot of loc-herbevorading.

nogmaals bedankt voor de hulp

mvg
Peter
 

Herwig

spoor-omgeving Oudenaarde:
De buurt aan de overweg, het kerkje & het treinstation van Leupegem, is recent ook nogal  "gemoderniseerd" , zag 'k vorige zondag .... .

Dirky

dat noem ik niet meer "moderniseren" maar eerder "verminken"....

Herwig

Oudenaarde, Eine, ....            04 febr. 2016,

Ook de  "design"-flats op de linker Scheldekade, tegenover Liefmans,
en de plannen voor 't  "eiland"  aan het gerechtshof,
passen alvast    niet    meer bij
het Eine-stationnetje op de zw/w-foto aan het begin van dit draadje.

(maar er is een prachtig nieuw fietsbruggetje, tot-nader-order zonder brugwachter ...)