treinbestuurder in tweetjes (AM 54 enz)

Gestart door Peter, 17 januari 2016, 14:08:40 PM

Peter

Heb me dit al een tijd afgevraagd. Waarom zit de treinbestuurder in de tweetjes (AM 54 enz) eigenlijk aan de rechterzijde in plaats van aan de linkerzijde. De meeste signalen, en perrons, staan toch ook aan de linkerzijde (in rijrichting gezien)
Vroeger hadden die stelletjes twee ramen (dat in het midden niet meegeteld) en werden die links dichtgemaakt, witgeschildert enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

mark7758

Domme opmerking misschien van een Hollander.
De conducteur zat links en die kon daar uit het raampje kijken op het perron??
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Peter

CiteerDe conducteur zat links en die kon daar uit het raampje kijken op het perron?

Nee, want die stond normaal aan een van de deuren om het signaal deuren sluiten aan de bestuurder te geven
Met vriendelijke groeten
Peter

Anarchy

Peter,

Kant pakwagen had je inderdaad de twee vrije ramen. De andere kant was dit altijd 'wit' of zelfs dichtgemaakt bij gemoderniseerde versies. Dit omdat de hoogspanningskast zich achter dit gedeelte bevond.

Mattias

Ooit laten wijsmaken dat dat was om de mechanische seinen makkelijker te kunnen zien destijds..
Of het klopt, weet ik niet..
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder