Marklin rolbrug 7294 digitaal aansluiten via decoder M84

Gestart door jodelo, 17 januari 2016, 01:54:05 AM

jodelo

Hallo beste forumleden:
Ik ben nu al enkele dagen aan het zoeken naar een schema om mijn Marklin rolbrug 7294 digitaal aan te sluiten zodat ik hem via Mobile Station 2 kan bedienen.
Mijn wissels bedienen via de MS2 gaat prima maar de rolbrug wil niet lukken. Ik gebruik Marklin C rail in het HO formaat.
Reeds vele schema's gezien maar de meesten zijn allemaal bedoeld om seinen aan te sluiten. Is er iemand die een rolbrug digitaal aan de praat heeft gekregen ?
Mij lukt het niet, omdat ik geen elektro wonder ben, mij is door een vriendelijke meneer bij Keuterman verzekerd dat de brug met een M84 decoder aan te sturen was, alleen krijg ik het niet voor elkaar. Ik ben dankbaar voor ieder beetje hulp dat mij in de goede richting kan sturen.
Het fijnste zou natuurlijk zijn als er iemand een schema heeft, maar dat is wishfull thinking van mij.
Hopelijk is er iemand die mij kan helpen want ik word langzaam moedeloos van het geheel.

jlvjlv

Jo

Hier vind je een schema voor 7294:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41858.0

Ter vergelijking een schema voor de nieuwere versie van de rolbrug 72941. In dit schema staat MS2 ook ingetekend:
https://static.maerklin.de/media/f0/83/f08311df6dc365ec6da9f796bd3ca9bd1434542636.pdf

Als je op google even "Marklin rolbrug" of "Marklin rolbrug digitaal" intikt, vind je nog andere varianten van dezelfde schema's.

Mvg

Johan

jodelo

Hallo Johan:
Bedankt voor je antwoord en meegestuurde schema's.
Deze zijn echter voor de K84 decoder welke heel anders werkt.
Als ik de aansluitingen zo maak met gebruik van de M84 als in het schema, dan gebeurt er helemaal niets.
Ik weet niet hoe het kan want de decoder schakelt wel maar schijnt geen spanning door te geven aan de motor van de rolbrug.

Dit probleem lees ik ook op duitse en engelse forums maar een oplossing heb ik nog niet gevonden.
Ik ga in ieder geval jou voorslag van de zoekopdracht nog even proberen.
Toch bedankt, misschien dat er nog iemand is op dit prachtige forum die nog andere ideeën heeft.

jlvjlv

Jo

Het grote verschil tussen k84 en m84 zit toch in het feit dat je de uitgangen bij de m84 individueel kan en moet programmeren. Zit dan daar het probleem niet? De rolbrug 7294 is op zich natuurlijk ook een vreemde eend in de bijt omdat ze wordt aangestuurd met 16 volt = (zie dioden of gelijkrichter in de schakelingen met k84).

Mvg

Johan

jodelo

Hoi Johan, ja dat klopt, maar ik zou niet weten hoe je dit moet programmeren. Ik heb al mijn wissels via de MS2 lopen en dat werkt perfect. Ze zitten momenteel op de plaatsen 1 t/m 16.
De Rolbrug zou volgens het schema van de K84 bij mij op de aansluitingen 17 en 18 komen.
Zo aangesloten gebeurt er echter niets ??
Ik weet het ook niet, heb reeds zoveel info gelezen die zich vaak ook nog tegenspreekt. Ik zou niet weten hoe verder.
Analoog werkt de brug perfect maar daar wil ik vanaf omdat de schakelaar vaak blijft hangen.

Ontkoppelrails werken wel via de M84 maar ja dat is ook een eenvoudige schakeling.

jlvjlv

Jo

De beide dioden (of een gelijkrichter) ook geplaatst? Dat moet niet bij de wissels en de ontkoppelrails enz..., wel bij de rolbrug omwille van de gelijkstroommotor?

Mvg

Johan

jodelo

Hoi Johan:

Volgens de heer Keuterman is dat bij de M84 niet nodig omdat de decoder zelf gelijkricht.
Tenminste zo is het bij mij overgekomen.
Ik heb zojuist via de website van Keuterman (officiële reparateur voor Marklin) om hulp gevraagd aangezien hij mij gezegd heeft dat het met de M84 decoder geen probleem zou zijn.
Dat ervaar ik dus nu heel anders. Hopelijk kan hij mij uitleggen hoe hiermee om te gaan, maar ik hoop natuurlijk ook via dit forum nog meer hulp te krijgen.