Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NMBS Type 2000 ex War Departement

Gestart door PeterVG, 15 januari 2016, 11:10:00 AM

PeterVG

Wie heeft er meer info over deze NMBS goederenwagenreeks.

NMBS 3320553 @ Antwerpen Haven

Deze wagens werden door de NMBS herbouwd uit wagens welke afkomstig waren van het War Departement.

Aangezien ik geen Amerikaanse maar wel een Britse oorsprong vermoed ben ik daar op zoek gegaan naar een goederenwagen die als basis voor een ombouwproject kan dienen. Helaas heb ik niets kunnen vinden wat op deze wagen lijkt. Mijn vermoeden is dat de NMBS een nieuwe kast gebouwd heeft voor onderstellen welke gerecupereerd werden.
Als er iemand iets meer info heeft over deze wagens dan verneem ik het graag.

De foto is afkomstig uit de collectie van Fernand Maes.
Hij werd tijdens de jaren 60 genomen in de Antwerpse Haven.



PeterVG


Een andere foto van dit type wagen werd gepubliceerd in Op De Baan nr 99 op pagina 64.

Herwig


krisds

volgens http://www.british-ho.com/index.htm een site voor Britse HO modellen hebben klein modellbahn, Roco, Tillig en Sachsenmodelle een model gemaakt vaan de usatc closed van - four wheel. Dat lijkt me het model waarop het type van jouw model gebaseerd is. Misschien een goede basis. Maar ik ben niet echt een expert in de materie.

PeterVG


Bedankt voor de link Kris  ;)
Die hebben me goed op weg gezet.

Dan zou dit de oerversie van deze wagens zijn:



Meer info kon ik hier vinden.
http://www.stichting162.nl/chaw-goederenwagon/

Op het eerste zicht lijkt de wagen totaal niet op de NMBS versie. Na wat gelezen te hebben over de geschiedenis en eigenschappen van deze usatc wagens lijkt het mij toch mogelijk dat de NMBS de wagens zwaar verbouwd heeft naar eigen wens.
De kast werd breder omdat ze niet meer in een Brits profiel hoefden te rijden. De volle wielen welke in één stuk gegoten waren werden vervangen door spaakwielen die elders gerecupereerd werden. De wagens waren ontworpen om 5jaar mee te kunnen. Het is vrij logisch dat een revisie flinke aanpassingen met zich mee kon brengen. De bladveren die zwaar uitgevoerd werden zijn bij de NMBS variant veel slanker.
In ieder geval zal het utopisch zijn om ergens een model te vinden dat als basis kan dienen om zonder veel aanpassingen een Belgische variant op te leveren. De kast zal sowieso volledige zelfbouw worden in model.
Als er iemand tekeningen heeft van de Belgische kastvariant dan zijn die zeer welkom.

Herwig

Dat NMBS-wagentje type 2000, op de foto, heeft duidelijk een verhoudingsgewijs korte wielbasis.  De overbouwen zijn relatief lang. Het is een  "schommelding" .
Die USA Transp. Corps-wagen heeft, op de schuine foto, een relatief langere wielbasis.
Zou de NMBS dan ook de originele bodemplaat verlengd hebben bij de verbouwing ?  Of de oorspronkelijke wielbasis ingekort ? Raar.

SachsenModelle:  SaMo heeft korte gesloten wagentjes verkocht (groen, bruin, wit...)  NMBS-nrs 3317419 (!) &  3316414. 
Optisch komt dit    niet   over als een bijzonder korte wielbasis.
Deze Samo's:                                   type 2021           21m2                 H0-lengte inclus. buffers:   95mm met 46mm wielbasis.

Ter vergelijking een "nieuwe" Piko:   type 2021 (!)      21m2 ((!)     nrs 3317419 (!)    H0-lengte 104mm met 52mm wielbasis.

( bron:  eigen H0-verzamelinkje )

Als men dus de SaMo en de Piko ( en de Roco's types 256... en 259...)  vergelijkt, merkt men dat (eens-te-meer) onduidelijkheid heerst.

( vind dit rubriekje over classic-goederenwagentjes...interessant )

PeterVG

Nog wat fotomateriaal.
Op het einde van hun loopbaan werden de wagens van het type 2000B omgedoopt tot het type 2000E1.
Dit moet eind jaren 60 begin jaren 70 geweest. De exacte datum van de omdoping is me niet bekend.
Op de bijgevoegde fotos is dit duidelijk recent gebeurd.





Niet de beste fotokwaliteit.
Aangezien mij niet veel fotos van dit type bekend zijn wilde ik ze toch niet onthouden.
Fotos uit de verzameling van Fernand Maes.
Datum onbekend, wellicht eind jaren 60 begin jaren 70.


PeterVG


Zoals Herwig het stelde klopt de wielbasis van de Type2000B niet met de bredere wielbasis van de Amerikaanse wagens van het USATC.
Daarom heb ik raad gevraagd bij enkele specialisten buiten het forum. Daaruit is gebleken dat de T2000B teruggaat naar WOI. De wagens ontstonden uit ombouw van wagens van het Britisch War Department. De wielbasis van 3,55m voor de T2000B klopt wel met de Britse wagens. Alle twijfel werd weggenomen nadat de NMBS nummerlijsten werden uitgeplozen. Volgende wagens staan aan de basis van de T2000B, D en E1. Uiteraard werd de kast flink verbouwd. Nog steeds ben ik op zoek naar schetsen die de vernieuwde kast duidelijk weergeven.








PeterVG


Zoals te verwachten was zijn deze WD wagentjes ook in Frankrijk achtergebleven na WOI.
Bij AMF87 zijn ze te verkrijgen in model.
Helaas wat duur als basis voor de ombouw naar een NMBS T2000B.

http://www.amf87.fr/prestashop/105-k240-wagon-couvert-m%C3%A9tallique.html


guy holbrecht

De foto toont wagen 3320553. Het betreft hier een gesloten wagen 20 ton, afkomstig van het War Departement, dus Engels van oorsprong. Deze wagens uit de nummerreeks 3320200 tot 3320999 (nummerreeks vanaf 1956) waren oorspronkelijk genummerd van 204201 tot 208000 (volgens de boek van de NMBS: het goederenmaterieel p 246). Op pagina 214 van hetzelfde boek vinden we het volgende terug: datum van aanbesteding 14/10/1919, gesloten wagens van 20 ton, aantal 2162, nummering van 204301 tot 206463, aangekocht bij de Engelse regering voor 9604 toenmalige Belgische frank. Deze wagens komen overeen met de tekeningen in de vorige bijdrage, namelijk het contract Butterworth en Oostende met bouwjaar 1917, de laatste tekening van Peter in vorige bijdrage. Wanneer deze wagens werden omgebouwd naar het model op foto heb ik helaas (voorlopig) niet kunnen achterhalen

Groeten,
Guy

krisds

prachtig, al die informatie :) Zo weet ik toch een beetje wat ik geloofwaardig achter al die mooie locs kan hangen.

Herwig

Die korte wielbasis of radafstand van respectievelijk     3,550m  en  3,734m    was dit  nuttig/nodig
ivm  industriebogen of met wagendraaischijven-met-kleine-diameter,
bijvoorbeeld aan de dokken in de (Antwerpse) haven ?

Waarom ànders  (de herbruik van) die Britse korte radafstand van de wagens nr. 332xxxx ~ type 2000B,
volgens de hier weergegeven getallen, een reeks van 799 goederenwagens ?

PeterVG


Bedankt voor de gewaardeerde bijdrage Guy. Helaas kan ik Herwig niet echt verder helpen met zijn vragen.
De voorbije week is er nog extra beeldmateriaal opgedoken uit het archief van Fernand Maes wat in beheer is bij MSC De Kempen.
Daaruit is gebleken dat naast de door Guy vermelde wagens ook nog wagens bij de NMBS zijn terecht komen via een tussenperiode bij de Nord Belge. Nog meer wagens ex War Department waar ik helaas geen exacte getallen of nummers kan opplakken.
Wegens copyright in bezit van het TSP kan ik deze foto niet tonen.


PeterVG

#13
Foto uit de collectie van Fernand Maes
Volgens bijschrift van Fernand een Type 2000 C te Merelbeke in 1966.



Volgens mijn opzoekwerk kan dit niet.
De wagens type 2000C waren ofwel wagens voor vervoer van vis of drieassige gesloten wagens.
Dit komt niet overeen met deze ex WD wagen. Daarom denk ik dat we deze wagen eerder kunnen klasseren in de reeks 2000 E welke bestond uit wagens voor paardenvervoer.
Helaas is het uit deze foto niet eenduidig vast te stellen wegens onscherpte. Toch vond ik het de moeite waar om hem te tonen omdat het de enige opname is die ik ken van dit type paardenwagen.
Let op de extra luiken om het getransporteerde vee te voorzien van voldoende verse lucht.
De flank van de wagen toont een andere profielversterking dan de voorheen vertoonde wagens. Deze schuine verstevigingsprofielen kwamen overigens ook voor in de reeks 2000 B.



NMBS 207538
Type 2000 B exWD
coll F Maes
195x
Hamburg Hafen

PeterVG

Uit de NMBS goederenwagen omnummeringslijst van 1956:

Voor zover ik er een zicht op heb zijn dit de ex War Department wagens die toen in dienst waren:

Type 2000 B
Nieuwe nummering:
3320000 - 3320999, 4420000 - 4420999
Oude nummering:
2916 -2985, 3700 - 3930, 204201 - 207663

Type 2000 D
Nieuwe nummering:
3321000 - 3321499, 4421000 - 4421499
Oude nummering:
2896 - 2915, 3501 - 3699

Type 2000 E, paardenwagens
Nieuwe nummering:
4421500 - 4421999
Oude nummering:
2986 - 3000, 3931 - 3999