kadee koppelingen

Gestart door fredvervoort, 06 januari 2016, 14:44:43 PM

janieburton

Citaat van: Thommy op 06 januari 2016, 17:57:39 PM
zijn ook de enige koppelingen waarbij je een wagon/loc uit kunt nemen


Ik denk dat je dat ook perfect kunt doen met een Profi koppeling.

Peter, ben ook benieuwd naar die nieuwe koppeling.
 

OlivierV

Beter lezen Janie, er werd reeds geschreven dat dit met een profi -of roco zwaluwstaartkoppeling niet altijd kan.

Bij de profi hangt het er vanaf hoe lang deze reeds in gebruik is. Hoe meer hij gebruikt is geweest (in een trein rondgereden), hoe beter hij durft vast te zitten en je er dus niet in slaagt om die ene wagon uit de trein te nemen.

Het voordeel aan deze slijtage bij de fleischmann profi koppeling is dat je er wel zekerder van bent dat je trein goed in mekaar zit en niet snel ergens wagons zou gaan achterlaten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Snobby Crash

Citaat van: BC911 op 06 januari 2016, 20:13:32 PM
Geert, welke magneten gebruik je? Ik was dit een beetje uit het oog verloren voor mijn baantje, maar lijkt me wel een eenvoudige oplossing om te ontkoppelen. En het is nu de moment aangezien nog niet alle sporen liggen  ;).

Gebruik de originele magneten van Kadee !
Ik heb verschillende testen gedaan met andere in de handel verkrijgbare magneten,
en deze werken niet !

Geert

Ronald

Er zijn mensen die met succes kleinere magneetjes gebruikt hebben links en rechts ingebouwd van het spoor. Het is vaak de magneetkracht die bij alternatieve magneten niet genoeg is.

Inderdaad zijn de originele magneten gegarandeerd werkend met de koppelingen: http://www.kadee.com/htmbord/uncoupl.htm waarbij standaard en delayed (voor het voorontkoppelen) de meest gangbare zijn voor H0. Dus beter die gebruiken :)

BC911

Mijn vraag was eigenlijk meer of jullie ervaring hebben met de KAD308 of de KAD312? Ik zou liever de KAD308 proberen aangezien je deze onder de sporen legt (en dus minder zichtbaar). Maar werkt die goed of zijn die in het spoor beter?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Ronald

Die onder het spoor zijn eigenlijk het mooiste.... niet te zien, optisch veel beter. Je moet ze wel "markeren" dmv iets zodat je kunt bepalen waar ze zitten. Maar daar zijn legio oplossingen voor. Magneet niet te diep in het ballastbed leggen maar liefst net onder de rail.

De magneten tussen de sporen zien er iets minder uit, maar met een lichte roestwaas is het in mijn ogen acceptabel. Ze werken prima, er is een speciale mal te koop als extra om de magneten precies goed in je rail te leggen.

En; alle koppelingen goed afstellen met de Kadee hoogtemal en je hebt een prima werkend (ont)koppelsysteem :)

BC911

OK bedankt voor de info. Denk dat ik ga kijken voor de versie onder het spoor aangezien de sporen nog gelegd moeten worden.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Martin Welberg

Citaat van: Snobby Crash op 07 januari 2016, 07:13:31 AM
Citaat van: BC911 op 06 januari 2016, 20:13:32 PM
Geert, welke magneten gebruik je? Ik was dit een beetje uit het oog verloren voor mijn baantje, maar lijkt me wel een eenvoudige oplossing om te ontkoppelen. En het is nu de moment aangezien nog niet alle sporen liggen  ;).

Gebruik de originele magneten van Kadee !
Ik heb verschillende testen gedaan met andere in de handel verkrijgbare magneten,
en deze werken niet !

Geert

Geen problemen mee, verschillende tests gedaan met 2mm vierkante neodyme's en het werkt prima...wel letten op de polariteit en ze zijn makkelijk tussen de biels in te bouwen als je al rails hebt liggen..

Ronald

Dat bedoelde ik dus :)

Citaat van: Ronald op 07 januari 2016, 08:26:16 AM
Er zijn mensen die met succes kleinere magneetjes gebruikt hebben links en rechts ingebouwd van het spoor. Het is vaak de magneetkracht die bij alternatieve magneten niet genoeg is.

En bij jou werkt het zeker prima 8)

Martin Welberg

Heb ze ook niet links en rechts liggen maar tussen de rails, door er een aantal te koppelen verhoog je de magneetkracht..

SuSke

En hoe zit het dan met de kortkoppelingsmechaniekjes die onder de wagons zitten?
Moeten die nu wel of niet geblokkeerd worden?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Snobby Crash

Citaat van: SuSke op 08 januari 2016, 12:06:00 PM
En hoe zit het dan met de kortkoppelingsmechaniekjes die onder de wagons zitten?
Moeten die nu wel of niet geblokkeerd worden?

Hoe bedoel je Frans ? zolang er druk staat op de koppelingen, dus als een trein rijdt
over de magneten staat er een kleine druk (trekkracht) op de koppelingen en zullen de
Kadee koppelingen niet loskoppelen.
Je moet dus met je te ontkoppelen wagon heel even stilstaan net boven de magneet en
dan valt de druk weg op de koppeling, en pas dan gaan de beide koppelingen uit elkaar.
als je dan ongeveer een halve cm wegrijdt met je loc en dan terug de losgekoppelde wagen
aankoppeld, boven de magneet, staan de beide koppelingen nog steeds open, en kan je de losgekoppelde wagon duwen tot in je rangeerstation of bvb losspoor. Dan kan je met je loc terug de andere kant op rijden en de losgekoppelde wagon blijft netjes staan.

Geert

SuSke

Hoe het principe werkt, is me bekend Geert.
Alleen stel ik me de vraag hoe het zit met de dubbele flexibiliteit van een kadee op een kortkoppelingsmechaniek.
Een kadee heeft nachter de koppelingskop een scharnier zitten.
Een kortkoppelingsmechaniek kan met een lichte druk opzij gedrukt worden.

Als je dan door de bocht gaat, werkt dan de kortkoppelmechaniek, of draait de kop van de kadeekoppeling?
Als je gaat opduwen in een bocht, gaat de kortkoppelmechaniek dan niet uitslaan naar de buitenkant van de bocht omdat er ook een rotatie in de kadeekop mogelijk is, waardoor de kadeekoppen terug in elkaar schieten?

Of loopt het allemaal zo'n vaart niet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

tunnelmotor2000

Als US rijder zijn Kadee's gewoonweg verplicht. Heb hier de regeltang liggen die nu stilaan veel stof vergaart. Ik regel die koppelingen niet meer omdat ik alle magneten verbannen heb en met saté stokje ontkoppel. Wie magneten wil, laat het mij weten heb er -tig liggen.

EU kadee is andere koek. Als je het wilt mooi houden moet je je wagons orienteren. Heb dat moeten doen op ons EU clubmaterieel = ene kant medium, andere zijde short. Verder is het ook komplete onzin want onze ó zo superieure EU kwaliteit qua normen en maatvoering/aanhouden is gewoon een lachertje. Ware het niet dat je als gek genoeg zijnde ombouwer elke maar dan ook elke fabrikant andere toleranties aanhoud met betrekking tot koppelingshouder. Bij sommige is de houder te kort, bij ander dan weer te lang = telkens weer stukje bij plakken of afsnijden. Verder zijn ze ook niet gelijk qua hoogte en zit de kadee te rammelen in de houder en jawel alweer shimmen en prullen.
Nee het is een eenmalig avontuur geweest in onze club.
 

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 08 januari 2016, 12:38:27 PM
Een kadee heeft nachter de koppelingskop een scharnier zitten.
Dat scharnier dient alleen maar om de klauw open te kunnen doen. In gekoppelde toestand doet dat scharnier niks. Dus om genoeg beweeglijkheid te houden moet het kortkoppelmechaniek zeker niet vastgezet worden.