Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Br 04-002 in aanbouw.

Gestart door 3rail, 06 januari 2016, 10:54:39 AM

3rail

Aangezien ik op een ander forum de hele handel heb opgeruimd na wat perikelen, heb ik besloten om het ombouw verslag hier
neer te zetten.

Aller eerst heb ik een basis nodig om haar op te bouwen, hier voor heb ik een BR 01 van Roco nodig en de nodige foto's
als voorbeeld. :)

Voor de ombouw wil ik een 01 met grote voorloop wielen hebben ( 100 cm), deze had de 04 namelijk ook.
Op de beurs in Utrecht ( Eurospoor) loop ik tegen een 01-196 van Roco aan met wat schade, zij is dus de donor lok
geworden voor de ombouw.

Hier eerst wat Originele foto's van haar.

Br 04 001 Foto anstrich by , on Flickr

Br 04-001 by , on Flickr

Met dank aan Eisenbahn stiftung.

Hier ook nog een stukje film van haar. :D

https://www.youtube.com/watch?v=ehiiOBJcP80

Kees.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Huugooke

Bestaat die niet in model?
PS: "wat hebben de Duitsers toch mooie dingen gemaakt"? Onder andere de V1 en de V2... :-X

3rail

#2
Ja zij bestaat in model, en wel van de firma Micro Metakit.
Ze kost dan ook een kleine 1400,- euro, maar voor deze prijs kun je er ook zelf 1 bouwen.

Ja ook de V1 en V2 zijn door de Duitsers gemaakt, en ergens moet je er blij om zijn, anders had je nu je mobieltje ook niet kunnen gebruiken.
Dat zij die technologie voor de verkeerde dingen hebben gebruikt kan ik ook niet helpen.

Hier een paar foto's van het Micro Metakit model.

br 04-002 by , on Flickr

br 04-002.1 by , on Flickr

br 04-002.2 by , on Flickr

Met dank aan Frits Osterhun.
Kees.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#3
Hier beginnen we met de eerste ombouw van de 01 die is aangeschaft.

Eerst gaat de originele ketel er af, deze is kwa diameter te groot.
Ik had op Ebay al een andere ketel gekocht voor haar van de firma Weinert.

Eerst word de ketel aangepast om op het onderstel van de 01 te kunnen worden vast gezet.
Ook de omloop word ingekort omdat de ketel korter is.

omloopbr04002 by , on Flickr

Br 04 002 by , on Flickr

Ook worden er gaten in de omloop gemaakt voor het plaatsen van de pompen, deze zitten op een andere plaats
dan bij de eerste 01's en 03's.

Br 04 002 by , on Flickr

Kees.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Ben er van overtuigd dat het weer een prachtig model zal worden.
Doe zo verder Edward, want ik blijf dit draadje zeker volgen
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

#5
We zijn weer een stukje verder. :)

De eerste leidingen zitten op de ketel, ook de keteldeur heeft zijn plaats gevonden.
De overstroom ventielen zitten op de cilinderblokken.

Br 04 002 by , on Flickr

Ook heeft de pomp zijn definitieve plek gevonden aan de omloop.

Hier de voorzijde van de ketel.

Br 04 002 by , on Flickr

De ketel zit er los op, vandaar dat hij iets scheef zit.

Kees.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#6
De ophanging van het drijfwerk moet ook aangepast worden.
Deze heeft er een extra versteviging bij, hier voor moet dus het drijfwerk uit de ophanging gehaald worden.
Niet het leukste klusje, maar het moet. :(

Goed, na het een en ander aan pruts werk om het drijfwerk er uit te krijgen en de versteviging te plaatsen, ziet
het geheel er zo uit.

Br 04 002 by , on Flickr

Br 04 002 by , on Flickr

En na montage ziet het er zo uit.

Br 04 002 by , on Flickr

Br 04 002 by , on Flickr

Kees.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#7
Vanmorgen de eerste leidingen op de omloop op gehangen.

Hier voor gebruik ik klinknagel strips van de firma Krick.

Hier zo een klink nagel plaatje.
Na het boren van de gaatjes knip je hem op maat en vouw je hen om om een plak vlak te creëren.
Nu kun je de draad van 0.3mm door de gaatjes trekken en vast zetten met een druppeltje superlijm of verf.

Br 04 002 by , on Flickr

Br 04 002 by , on Flickr

Ook dit handwieltje mag natuurlijk niet ontbreken. :)

Br 04 002 by , on Flickr

Kees.

Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Blijf je vorderingen op de voet volgen. Ziet er al heel goed uit een prachtig gedetailleerd.
Droom zelf nog altijd van de 03 154 Versuchslok, maar de praktisch niet meer vindbare ombouwset van Günther en het kleinserie model van Mikro-Metakit ? overstijgen mijn modelspoor budget.
Ook de tijdperk III baureihe 50.40 ombouwset van Weinert is wat te hoog gegrepen  :'( :'( :'(
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

#9
Ja ik weet wat je bedoeld.

De 03-154 heb ik destijds gekocht in Meiningen tijdens de Dampflok tagen.
Inmiddels ook al weer een 10 jaar terug.

Ik zal in de toekomst ook hier een draadje over openen op het forum. ;) ;)

kees.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#10
Vanmiddag de windleiplaten aan de binnenzijde van klinknagel strips voorzien.

Ook de hoek ijzers op de omloop zijn van het zelfde materiaal.
De strips plak ik met verdunde houtlijm op de windleiplaten, na het drogen kun je de overtollige lijm gewoon
los snijden langs de klinknagel strip en het los trekken.

Er komt toch nog lak overheen en deze zet de strip verder vast.

Br 04 002 by , on Flickr

Ook de aslade ontbrak nog, dus deze maar zelf gemaakt uit een stuk messing.

Br 04 002 by , on Flickr

kees.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#11
Gisteren avond weer een stukje verder gekomen.

De op stap treden zijn aan het drijfwerk en cilinders gemaakt.

Br 04 002 by , on Flickr

Ook de bevestiging van de windleidsplaten boven zitten in middels op hun plaats, toch staan ze nog los.
Dit om later het leiding werk, fluit en andere op de ketel gemonteerde onderdelen te kunnen plaatsen. ;)

Br 04 002 by , on Flickr

Inmiddels zitten ook de zand val pijpen op hun plaats.

Br 04 002 by , on Flickr

Later meer.

kees.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#12
Weer een klein stukje verder gekomen vanmorgen.

In middels zijn de windleidsplaten van hun eerste laag lak voorzien.
Ook de cilinders zijn voorzien van de schilden van de fabriek ( Krupp )

Br 04 002 by , on Flickr

Ook de opstap treden bij het lok huis zijn voorzien van een traanplaat, deze krijgt later nog een schilder beurt.

Br 04 002 by , on Flickr

Kees,
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#13
Ook de loop wielen van dit model konden fijner.

Dus loop wielen van Weinert besteld, hier het resultaat.

Br 04 002 by , on Flickr

Br 04 002 by , on Flickr

Tevens de traanplaat geverfd. :)

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Hier nogmaals de fijne loop wielen, maar nu is ook de ketel in zijn eerste laklaag gezet.

Kees.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#14
Gisteren middag de schilden voor mijn 04 binnen gekregen.

Deze had ik besteld bij Beckert modellbau, hier bestel ik meestal mijn schilden voor mijn ombouw lok.
Krijg je dan netjes toe gestuurd met een factuur.

Br 04 002 by , on Flickr

Hier de eerste schilden op de lok.

Br 04 002 by , on Flickr

Allereerst het schildje op het lok frame.

Br 04 002 by , on Flickr

Ook op de tender mag het nr van de lok en het schild van de bouwer niet ontbreken.

Br 04 002 by , on Flickr

En als laatst natuurlijk de lok nummers op het lok huis met thuis station. :)

Inmiddels begint ze al wat smoel te krijgen.

Br 04 002 by , on Flickr

Kees.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99