marklin gelijkstroom naar digitaal...

Gestart door mnieuwlaet, 06 januari 2016, 08:25:59 AM

mnieuwlaet

Heeft er iemand extra info om mijn marklin gelijkstroom te digitaliseren!
ik wil er een,decoder van goover inbouwen. De loc loopt analoog zeer mooi maar digitaal stottert hij. De lichten functioneren wel via de decoder.
ik heb alle extra's eruit gehaald, moest er ergens nog een component inblijven?
Het betreft hier de 5531 marklin gelijkstroom.

Huugooke

Hoe het met deze decoder zit weet ik niet, maar bij de meeste moet je toch enkele cv's aanpassen.
Is er geen handleiding bij?

dani

zorgen dat je wielen (en eventueel sleper)  mooi proper zijn, en de "internals" van de motor eens opkuisen als je kan.   (kolborstels en collector)

Als de decoder er op voorzien is;, een  "powerpack" toevoegen (condensator en weerstandje).   Dat kan kleine haperingen opvangen.

Het ene condensatortje tussen de beide polen van de motor moet er wel in blijven, en liefst ook 2 ontstoor spoeltjes inbouwen.

Voor de rest veronderstel ik dat je een motor met permanentmagneet hebt...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Decoders van Goover, die komen van Tams. En in de handleiding van Tams staat uitdrukkelijk dat je alle ontstoormiddelen moet laten zitten.

Huugooke

Ik begrijp dat je de Hamo of Trix gelijkstroomversie hebt?

mnieuwlaet

Het is een marklin professioneel omgebouwd.
analoog reed hij prima dus als ik decoder correct inbouw zou dat ook moeten.
ik probeer vanavond nog een met teruggeplaatste ontstoorder tussen de twee motor delen.

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 06 januari 2016, 16:54:28 PM
Het is dus een tweerail locomotief?
Hij is omgebouwd zeg je, dus de motor heeft nu een permanente magneet? Is het anker gebleven of zit er nu een hoogvermogen-motor in?
Allemaal dingen die je moet weten als je de decoder programmeert

PietB

Hallo Maarten, kun je niet een paar foto's van de loc plaatsen?
En dan bij voorkeur één met de kap verwijderd.
Ik denk dat je dan een veel beter(gerichter) advies kunt verwachten, want zo wordt het natuurlijk allemaal lekker langs elkaar heen pratend er niet duidelijker op.

grt piet.

mnieuwlaet

Hier zijn de foto's vanavond had ik eegn tijd meer om te solderen moest figuren schilderen in babykamer.













Voila hopelijk zijn ze voldoende duidelijk en kan ik weer verder.

alvast bedankt voor de tips.

PietB

Nou zo te zien is er een gelijkstroom motor met permanent magneet in deze loc aanwezig.
Dus dan kun je er gewoon een decoder inbouwen en die volgens de handleiding aansluiten.

Ik zou zoals Klaas aangeeft alle ontstorings spullen laten zitten en de decoder volgens het bijgeleverde schema aansluit.
Mocht er geen handleiding bij zitten dan kun je op mijn site http://www.modelbaan.ath.cx/ onder documenten --> TAMS een versie vinden.
En anders hebben we hier Dani, dat is een TAMS grootverbruiker, dus die kan je zeker verder helpen.

grt Piuet.


mnieuwlaet

Loc rijdt das al iets, de verlichting aan de functies hangen is geen probleem... maar
Probleem twee. De rock multimaus geeft error 1; niet te programmeren naar adres in dit geval wat zou er fout zijn?  heb de ontstoorders teruggeplaatst

PietB

Citaat van: mnieuwlaet op 08 januari 2016, 22:29:51 PM
heb de ontstoorders teruggeplaatst
Probeer het eens zonder Maarten.
Bij het programmeren moet de motor met kleine pulsen de decoder voorzien van feedback.
Ik lees op een aantal fora dat error 1 een niet juiste verbinding tussen motor en decoder aangeeft.

grt Piet.

mnieuwlaet

Zalède componenten er eens een boor een van tussen halen en kijken. Als ik hem test op mijn baan gaat hij in schokken. Hij trekt een beetje op en valt stil... misschien ligt het ook daaraan. Zoiezo is de stromafnaùe van de gelijkstroommarklinloc een beetje summier, op 1 draaistoel.