Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

handregelaar en koploper

Gestart door Dirkh, 29 december 2015, 14:29:34 PM

Dirkh

Ik rijd met het dinamo systeem van Leon van Perlo wat het mogelijk maakt om zowel analoge als digitale loc te besturen via de pc met koploper.
Vroeger was het mogelijk om via de gameport van de pc eenvoudig een handregelaar te maken om manueel te rijden. Met de komst van windows XP en hogere versies is echter de support voor gamepoorten verdwenen en kan ik niet meer gebruik maken van deze optie (ik heb nog geprobeerd om Windows 2000 op een pc te installeren maar dat lukt me maar niet, ik denk dat de hardware niet ondersteund wordt door W2000 en ik heb geen zin om avonden te spenderen om gewoon een operating systeem op een PC te installeren)
Ja kan echter ook via bezetmeldpunten een handregelaar maken voor koploper met enkele drukknoppen maar ik vraag mij af of dat handig is. Heeft er al iemand zo een handregelaar gemaakt en werkt dat gemakkelijk. Ik veronderstel dat je telkens moet drukken om de snelheid te verhogen of te verlagen, wat me niet zo handig lijkt.
Ik zou de handregelaar willen gebruiken om in het station te rangeren met de loc's tussen de loods en opstelsporen en de eigenlijke baan en om eventueel de stoomlocs te laten omrijden.
Verder zou ik dan ook een extern tableau willen maken om de wisselstraten te kunnen aansturen, heeft iemand daar al ervaring mee ?

Een ander alternatief zou zijn van over te schakelen naar volledig digitaal (bv een roco multimaus) maar dan moet ik al mijn locs ombouwen met een decoder en dat is niet altijd zo eenvoudig in N en vraagt dan ook weer een hele investering.

Huugooke

XP ondersteunt wel degelijk de gamepoort! W7 trouwens ook. Effe googelen!

Dirkh

Hugo, die gamepoort werkt wel onder XP maar niet betrouwbaar, blijkbaar in samenwerking met koploper werkt het niet altijd zoals het moet.
Ik zal nog eens een poging doen maar wat ik heb gelezen heb op het koploper forum is niet erg positief. Daarom ook de vraag over de handregelaar met de knopjes.

SuSke

Dirk, een handregelaar met knopjes werkt inderdaad iets minder intuïtief dan een met een draaiknop, maar went eigenlijk zeer snel.
De handregelaar van Lenz (LH100) is zo'n ding en eigenlijk werkt dat wel vrij vlot.

Wat de bediening van de wissels met een extern tableau aangaat, wil je waarschijnlijk wel een terugmelding zien in Koploper.
Ik vrees dat daar een beetje de bottleneck gaat zitten.
Eentje zonder terugmelding in koploper: zie Key COmmander van LDT (ook gebruikt bij Vaerwegh Dok trouwens). Ook wij zijn nu aan het kijken he we een terughmelding kunnen doen naar het tableau en als dat lukt, kan je die signalen misschien via terugmelders doorsturen  naar Koploper.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

ik heb voor mijn rangeer station zo een handregelaar gebouwd maar ik rijd dus wel analoog
knopje voor up en knopje voor down dan eentje om te schakelen (marklin gelijkstroom)en noodstop
en ik moet zeggen na eventjes wat gewoon te worden werkt dat wel naar behoren .
de wissel straten ben ik mee bezig zie mijn eigen topic
asche aan zee
het is een schakeling die de wissels en de rijbanen vrij geeft om zo een rijweg in te stellen
maar ik werk niet met koploper dus daar kan ik je niet mee helpen
het systeem werkt over een zelf gebouwde bus structuur
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

B_Modelbouw

Wat de draaiknop tegenover de drukknoppen betreft...
Je kunt toch gebruik maken van een Rotary Encoder
(Een draaiknop die pulsen geeft) ...

Jij hebt het gebruiksgemak van een draaiknop en voor
Koploper komen er gewoon pulsjes op de bezetmelder.

't Kan soms toch zo simpel zijn hé ;o)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Dirkh

Net even zo een Rotary encoder opgezocht maar die geeft pulsen bij het draaien, werkt in een richting ,maar wat met de andere richting, dezelfde bezetmelder krijgt nog de pulsen. Dus niet echt een oplossing.

Ik zal het maar simpel houden en met twee drukknopjes werken voor de snelheid.

B_Modelbouw

Er zijn verschillende types...
Zo heb je er met een dubbele puls die elkaar kort overlappen,
Draai je met de klok mee, kun je via een positieve flank pulsen genereren op uitgang 1,
Draai je tegen de klok in, kun je via de negatieve flank pulsen genereren op uitgang 2.

Ja, iets omslachtiger dan twee drukknoppen, maar voor de electro klusser een leuke uitdaging.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


raf

bert je voorstelling van een encoder is wat te eenvoudig

dit is de werking van zo een ding eigenlijk


hier de encoder aan een pic
ik ga dit gebruiken om mijn draai schijf aan te sturen maar dan niet met een switch maar met zo een encoder schijf

als je gewoon de pulsen telt dat gaat wel voldoende zijn voor een snelheids regelaar maar voor mijn draai schijf net niet juist genoeg
hoe meer je kunt tellen hoe juister je rails over elkaar komen te staan als je het punt bereikt van het spoor waar je naartoe moet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

@raf : ga eens googlen naar  "closed loop stepper motor"   (kan ook met een gewone motor en een omgekeerde reductiekast).

https://www.youtube.com/watch?v=wu-1f2CMlmY

Je kan aan de as van de motor een tandwiel zetten dat een kleiner tandwiel aandrijft op een rotary encoder, en dan heb je hetzelfde effect, maar dan met motor en encoder in 1 "blokje".  Vandaar "closed loop".    De  motor sturing "weet" waar de motor staat omdat ze de pulsen van de encoder kan tellen, in plaats van af te gaan op de naar de motor gestuurde pulsen of spanning.


SORRY voor de off topic.
Maar je kan inderdaad op een makkelijke manier een rotary encoder gebruiken met een microcontroller.  Of dat met  "bezetmeldcontacten" ook gaat lukken betwijfel ik toch hoor.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirkh

Allemaal teveel werk voor mij. Ik bouw namelijk liever aan de baan dan bezig te zijn met electronica.
Ik zal het wel eens proberen met simpele drukknoppen. Ik heb nu al werk genoeg met de bedrading van de baan.

dani

Citaat van: Dirkh op 30 december 2015, 10:13:18 AM
Allemaal teveel werk voor mij.

Dan zou ik de vraag zelfs al niet gesteld hebben....
maar 't zal wel weer aan mij liggen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

bij mij is de encoder en de motor een deel het is van fabriek af zo gebouwd
het komt zo uit een scanner dacht ik



maar inderdaad dit is off topic
de enkelvoudige lichtsluis kun je hier niet gebruiken want dan weet je niet of je moet op tellen of aftrekken
knopjes zoals ik zelf heb gebruikt werken perfect
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirkh

Citaat van: dani op 30 december 2015, 10:22:23 AM
Dan zou ik de vraag zelfs al niet gesteld hebben....
maar 't zal wel weer aan mij liggen

Dani, de eigenlijke vraag was gewoon of het handig werkt met zo een handregelaar met enkel knopjes, nu zie ik hier allemaal wel interessante oplossingen maar dat was niet de bedoeling. Misschien in een later stadium dat ik dat wel eens ga bekijken om een handregelaar te maken met een draaiknop, maar nu ligt bij mij de prioriteit bij het bouwen van de baan en de elektronica/elektriciteit die erbij hoort is nu eenmaal voor mij voorlopig een noodzakelijk kwaad.

Het antwoord op de vraag was al gegeven door Suske.

Citaat van: SuSke op 29 december 2015, 16:24:14 PM
Dirk, een handregelaar met knopjes werkt inderdaad iets minder intuïtief dan een met een draaiknop, maar went eigenlijk zeer snel.
De handregelaar van Lenz (LH100) is zo'n ding en eigenlijk werkt dat wel vrij vlot.

B_Modelbouw

Om inderdaad terug te komen op een bediening met drukknoppen...
Hier heb je ook weer twee mogelijkheden;

Of je voorziet gewoon twee drukknoppen aangesloten op een bezetmeldmodule,
Iedere druk op een van de toetsen verhoogt de snelheid in de ene richting of verlaagt deze in de andere richting.

Of je voorziet twee drukknoppen in serie met een pulsator... Hoe langer men een van de drukknoppen ingedrukt houdt verhoogt of verlaagt de snelheid in een van de richtingen.

Variatie hierop is een combinatie van een drukknop en een wisselschakelaar...
De wisselschakelaar bepaald de rijrichting (vooruit/achteruit) de drukknop de stappen waarmee je de snelheid verhoogt/verlaagt.

En ook hier is je fantasie de enige beperking ... Zo kun je mits wat electronica handigheid een werkelijkheidsgetrouwe lokbediening namaken.


Kortom ... Drukken of draaien,  't is gewoon een kwestie van vaardigheid en wat je het liefste hebt.
Binnen koploper heb ik zo een extra noodstop langst de baan staan en van zodra mijn containerterminal operationeel wordt, voorzie ik de bediening van de kranen ook via inlezing op bezetmelders (kraansturing is identiek aan loksturing)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC