Ballasteren

Gestart door Anarchy, 20 juni 2006, 10:56:27 AM

Anarchy

Ja ik volg uw redenering. Maar die foto van mijn ballast zijn net mijn goederensporen daarmee wil ik daar geen grijs toevoegen. Mss daar eerder zoals je zegt wat zwart ofzo.

Jeroen

Anarchy

Ervin kan je dan ook eens foto's online plaatsen van je ballast?

Jeroen

ERVIN


Anarchy

Je mag me altijd andere foto's sturen hoor Ervin, zowel grootspoor als andere detailsfoto's van je ballast op je baan.

Jeroen

n/a

AMAAI AMAAI AMAAI !!!!!!!!!!

Er zijn er hier die last hebben van de warmte denk ik.

??n foto zegt soms meer als 1.000 woorden.

Dus Erwin als jij foto's wil plaatsen doe gerust verder , dit getuigt alleen maar van de passie waarmede je de hobby beleeft en deze wil delen met anderen.

Sommige opmerkingen zeggen meer over diegene die ze plaatst.

Spoorse Groetjes
Locorail


Anarchy

Ik heb wel een domme beginnersvraag. Je weet dat ik werk met C-rails, omdat de beddingen wat te steil zijn maak ik er zelf een helling van die minder steil is, dit doe ik met zand. Maar als ik na het opdrogen ballast op het schuine gedeelte wil strooien en ik voer er een lijmmengsel over verschuift het ballast steeds. Enige tips? [:I]

Jeroen

ysbeer

Wat ik doe is het volgende.
Ik leg mijn rails dus op kurk,met schuine kant dat is dus vergelijkbaar.

Ik smeer nu de schuine zijde voorzichtig in met BISON kit.
Daar strooi ik ballast op ,dat blijft keurig liggen.
na het drogen gooi ik ballast tussen de rails dat ligt nu in een soort bakje van wege die schuine geplakte kanten.
dan latex lijm of boekbinderslijm verdund er in en het geheel ziet er perfect uit.(geen verdunde houtlijm hoor)[:0]
de schuine kant loopt uiteraard niet meer weg

succes
wim ysbeer

Klaas Zondervan

Wim,
waarom doe je die schuine kant met Bisonkit? Kun je toch met dezelfde lijm doen?

erik de noorman

Klaas,

Bij het leggen van mijn rails doe ik dit zo (nu k rails  heel vroeger m rails) strijk de schuine kant in met dikke behangerslijm. Strooi er het ballast over. Druk het ballast zachtjes aan met een zacht penseel. laat 5 m. trekken. Bevochtig daarna het ballast met verdunde houtlijm of alternatief eerder vernoemd. Druppel de verdunde lijmoplossing niet op het ballast maar onderaan de railbedding. De verdunde lijmoplossing trek automatisch in het ballast of zand wat je ook gebruikt.
Ik kleefde vroeger  mijn m rails vast met schilderstape.
De tape kleven net onder de bovenkant van de railbedding. In bochten wel inkeppingen maken in de tape. De sporen liggen muurvast en je hebt geen klankoverdracht via schroeven waarmee je normaal je rails bevestigd. Verder bewerken zoals boven vermeld.

Erik

Klaas Zondervan

Erik,
ik ken de gangbare technieken van het ballasten wel, maar ik vroeg me af waarom Wim een afwijkend soort lijm gebruikt voor de schuine kanten.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Wim,
waarom doe je die schuine kant met Bisonkit? Kun je toch met dezelfde lijm doen?




Ach ja ander lijm zal ook wel gaan maar ik vond bison prettiger.
Ik heb ook wel eens houtlijm gebruikt maar dat liep makkelijker weg,was later droog,en loste weer op bij uitendelijk af lijmen.

Maar het gaat meer om het idee dan om de lijm.

wim

n/a

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Ik heb wel een domme beginnersvraag.[:I]

Jeroen



Jeroen,

DIE BESTAAN GEWOONWEG NIET

erik de noorman

Klaas,

Heb me vergist van naam het antwoord was bedoeld voor Jeroen.
Sorry.

Erik

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Locorail

DIE BESTAAN GEWOONWEG NIET



Nou ik heb anders best wel een een gezien hoor[:)]
maar nooit hier[:D]

wim ysbeer

Anarchy

Vandaag, eindelijk, mijn nieuwe ballast gearriveerd. Ik heb al even ge?xperimenteerd met het grijs. Hier een foto van de rangeerbundel voor rijtuigen die er 'pas aangelegd' moet uitzien. Het moet nog wat bijgewerkt worden, maar dit geeft al een ideetje van de weggewerkte C-rail.