Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Schaduwstation vraagje

Gestart door Peter, 06 december 2015, 16:05:18 PM

Peter

Momentee schakelen de treinen bij het binnenrijden in het schaduwstation een relais, waardoor het betreffende spoor stroomloos wordt. Om die trein heb ik op mijn bedieningsbord een drukknop (voor ieder spoor) waardoor die rails de stroom op het betreffende spoor terug inschakeld.
Op zich werkt dat systeem heel goed, behalve...dat de trein met een schok tot stilstand komt en /of vertrekt.
Omdat dit op termijn schadelijk is voor de tandwielen zou ik liever een oplossing hebben waardoor de trein wordt afgeremd in een vloeiende beweging, alsook bij het vertrek soepel vertrekt. Is hiervoor een oplossing?
PS: ik rij DCC digitaal
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke


Peter

Geen computer. Rijden is digitaal met IB, schakelen van wissels en seinen is analoog
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Volgens de uitleg is het met sommige centrales mogelijk, met de IB weet ik niet.
Een nogal rare oplossing was: het stopspoor analoog bedienen.

jlvjlv

Peter

Uhlenbrock biedt een zgn. "Universalsteuerung" aan. Voor DCC: art. 68720. (Werkt zonder Lissy of Marco, maar met IB.)

http://www.uhlenbrock.de

Mvg

Johan

Huugooke

Met de Ecos kan je bijvoorbeeld pendelen; niet hetzelfde maar de centrale kan de trein dus wel automatisch laten afremmen
zie blz 55
http://www.tsdbvba.be/handleidingen/ECoS50200-nl.pdf


Snobby Crash

Peter,

Ik denk even luidop, heb niet veel tijd, maar hoe zijn je blokken in je
schaduwstation ingedeeld... Daarmee bedoel ik is de geisoleerde sectie bvb
aan het einde van je schaduwstation? Dan zou je eventueel op elk einde van je
opstelspoor een bezetmeldmodule kunnen plaatsen die zodra je trein in de remzone
komt een signaal stuurt naar je centrale, en je centrale laat dan weer op zijn manier je
loc afremmen. Normaal moet dit lukken zonder al te veel ingrijpende veranderingen.

Geert

krispy

Al eens gedacht om de remmodule van lenz te gebruiken , BVBL als je een schakelaar gebruikt kan je op dat desbetreffende spoor de remmodule inschakelen en in je loc de remittent instellen of afstand om tot stilstand te komen , herschapen je de switch gaat er terug gewoon dcc opstaan dat vanuit de centrale opnieuw de gegevens doorzend van voorheen , lok begint opnieuw te lopen.
Eenige minpunt , 2de booster nodig die het remsignaal doorstuurt .

Zoek maar eens onder de lenz rem module , zijn opstel VBN van te vinden .

Vermits je nu ook reeds met een schakelaar werkt zou dit niet al teveel problemen mogen opleveren om die aanpassing te verwezenlijken
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

SuSke

Lenz BM1 module zorgt daar ook voor. Je geeft gewoon aan dat er een rood signaal op het einde van het blok staat. Vrijgave door je signaal op groen te zetten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.