MArklin huidige soundlocs in analoog bedrijf

Gestart door evan, 05 december 2015, 16:38:47 PM

evan

Goede avond medemodelspoorders,

Ik heb heel wat opgezocht voor ik de vraag stel, maar niets gevonden... dus:

Kan een huidige Marklin loc uitgerust met decoder en sound ingesteld worden zodat deze geluid maakt bij analoog bedrijf?

Tegenwoordig maakt Marklin alleen nog maar digitale locs (Vaak doordat er een DC motor in zit) en zijn ze met geluid uitgerust.  Als deze locs analoog worden aangestuurd, rijden ze perfect met verlichting in beide richting, maar het geluid blijft weg.

Is er een manier deze te activeren?  Ik heb de decoder (ziet er ESU uit) proberen uit te lezen, maar deze wordt niet ondersteund.

Alvast bedankt voor de eventule hulp.

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Huugooke

Volgens de gebruiksaanwijzing van ESU moet het ook in analoge modus werken:
http://www.esu.eu/en/products/former-products/loksound-v35/
Als het dus een ESU is...

Huugooke

Ook eens op het forum van ESU gekeken en daar wordt ook vermeld dat het werkt, als er voldoende spanning is natuurlijk.

krispy

Zullen waarschijnlijk geen esu zijn (vermits de esu lokprogrammer ze niet herkent ) ofwel OEM versies voor marklin gemaakt , en dan is er geen zekerheid ,daarin wordt geprogrammeerd wat de klant vraagt
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Huugooke

Maar wat zegt de Big M er zelf van?
Ik heb hier een verTrixte met geluid, maar die heeft alleen het geluid van de hoorn, en dat is alleen digitaal aan te spreken. Dat sound gedeelte staat trouwens op een eigen printje.

Ben

Evan,

Als je een MFX centrale hebt kun je onder dat protocol functies aan en uit zetten voor analoog bedrijf. Dat is wat ik lees in de gebruiksaanwijzing van de huidige generatie sound decoder van Marklin.

Gr, Ben.

evan

In de Handleiding van deze lok (NMBS Serie 140) 37245 staat dat het geluid analoog niet beschikbaar is.  Wel straf dat ze dit doen vermits het een loc van 300 Euro is.  Zo verplicht je de mens natuurlijk om digitaal te rijden als je het geluid wil horen.

Het is niet mijn lok, maar het had leuk geweest dat ik dit kon activeren voor de eigenaar van de lok.

Groeten

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.


Huugooke

Kan je ergens afleiden van welke "generatie" die loc is ? Ik lees in verschillende manuals dat het wel zou gaan, zeker de modernste.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Huugooke

De data sheet die ik had gevonden was van 2012, en daar staat in dat het wel gaat! Misschien toch eens M contacteren?