Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

HLD 5109

Gestart door Andress24, 05 december 2015, 08:36:01 AM

Andress24

Hallo iedereen!

Onlangs via dit forum een Mehano 5109 op de kop kunnen tikken:

http://s561.photobucket.com/user/itchy1000/media/IMG_8765.jpg.html

Ikke dus heel blij, maar nu heb ik een vraagje over de beschildering: het viel me direct bij het uitpakken op, dat de kappen onder de cabine aan beide kanten geel zijn. Zo had ik me de 51 in het echt niet in herinnering, dus ik ging op zoek naar foto's van de echte 5109. En ik vond eigenlijk alleen maar foto's met groene kap, zoals hier dus:

https://c2.staticflickr.com/2/1348/5140009567_22e37041e4_b.jpg

Ik vermoedde eigenlijk dat dit al zeker iemand moest zijn opgevallen, kon tot nu toe hierover geen bericht op het forum vinden. Iemand een idee? Is dit een productiefoutje of realiteitsgetrouw?
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

loco

Inderdaad, het merendeel van de gele 51'ers had een groene schildering boven op hun snuit onder de ramen. De 5142 heeft ooit een afwijkende schildering gehad en daar was het gedeelte geel. Dat was reeds het geval begin jaren 1980.Maar in de jaren 1990 was dat alweer verdwenen. Dat was de loc met de grote cijfers 5142. Dat moet dan een vergissing zijn van Mehano, tenzij iemand anders een foto heeft die het tegendeel beweert.

Andress24

Bedankt Peter voor je snelle reactie!

Met de 5142 was er precies inderdaad wel wat meer aan de hand: de groene band opzij was ook veel smaller. Nu merk ik trouwens dat het B logo in de groene band vooraan bij mij ook ontbreekt, net zoals bij de 5142:

http://xact4u.homestead.com/ijzerenweg/HLD/51/sized_Maarten_Schoubben_0079_080518_NK.jpg

Toeval?
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

reeves

De gele neuzen zou een proefschildering zijn geweest die niet lang is gebleven omdat de zon nogal fel reflecteerde op de gele neus wat de bestuurder verblindde.

De schildering klopt wel dus heeft enkel in het echt niet lang bestaan, heb de lok trouwens ook ;)

Groet Tom

bollen neus

Yep das just. (hier op forum ook reeds een draadje over geweest als het ware)
Den Eric.

PeterVG

De geschiedenis van de 5109 met gele neus staat beschreven in het TSP boek:
Les decorations du materiel moteur de la sncb, tome 1
Les locomotives diesel de ligne
Kortom voor de 5109:
Dit was de tweede 51 die een gele kleurschildering kreeg. De loc verliet Salzinnes op 30 september 1977 met inderdaad een gele neuspartij onder de ramen. Tijdens de volgende revisie werd de neus groen. De loc verliet ditmaal Salzinnes op 16 december 1987.
Een foto met gele neus staat afgedrukt in het boek op pagina 185.
Vanaf de omschildering van de derde 51 werd standaard een groene neuspartij onder de ramen voorzien.

Powered By Diesel

Als je wat verder zoekt op Flickr, kom je ook foto's tegen met gele neus.

https://flic.kr/p/speBu1
running on heavy fuel

Andress24

Again what learned! 😊 Bedankt iedereen!
Andres
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Davy

Zijn deze diesel van Mehano hier en daar nog verkrijgbaar eigenlijk?

59erke

Citaat van: Union Pacific op 06 december 2015, 10:32:19 AM
Zijn deze diesel van Mehano hier en daar nog verkrijgbaar eigenlijk?

Af en toe kan je er eentje vinden op tweedehands sites, dikwijls voor redelijk hoge bedragen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

bellejt

stuur eens ene mailtje naar VBV.Denk dat ik er gisteren nog heb zien liggen

Davy

Ik ben dus op zoek naar een 51. Nu een vraagje, zijn de 3rail versies ook op de 6 assen aangedreven met die sleper eronder?
Ik weet dat de 77-78ers wel op de 4assen trokken met sleper.
In Nederland staan er een paar te koop maar allemaal 3rail.