Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Le monde du Petit Train

Gestart door Tjalling, 01 december 2015, 22:05:33 PM

Gerolf

Goe bezig  :)
Denk er wel aan dat je met je nieuwe tandwiel-plaatsing sneller zal bollen (kleinere tandwielen op de wielas)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DFS

ik kijk alvast uit naar het resultaat 'binnenkort'...

Tjalling

Citaat van: Gerolf op 11 januari 2016, 09:10:56 AM
Goe bezig  :)
Denk er wel aan dat je met je nieuwe tandwiel-plaatsing sneller zal bollen (kleinere tandwielen op de wielas)

Maar de wielen zijn ook kleiner! 6 mm doorsnee ipv 8 mm.

Gisteravond verder mee gegaan, en het eerste stuk messing ligt al in de vuilbak: de laatste 2 gaatjes zaten niet op de juiste plek. Hopelijk vanavond een nieuwe poging.

Groet,
Tjalling
 

Tjalling

Zo.

Nu is het wel gelukt om de gaten op de juiste plek te boren.  :)
Inmiddels twee gelijke frameplaten, met hulpgaten waar de tijdelijke afstandsbussen mee vast gezet worden. In elkaar gezet ziet dat er zo uit:



De volgende stap is een plaatje aan de voor- en achterzijde solderen en een plaatje onder de motor. Dan is het hele geheel een mooi doosje.
Vervolgens kunnen de assen er in gezet worden, met afstandsbusjes tussen de tandwielen en de frameplaten.
De bussen die er nu in zitten, zijn uitsluitend bedoeld om het geheel bij elkaar te houden tijdens de volgende soldeer-ronde.

Als weer wat te melden valt, meld ik mij! Commentaar en suggesties zijn altijd welkom.

Groet,
Tjalling
 

Tjalling

Er is wat te melden:
Een rijdend onderstel!

Alle bewegende delen komen uit N-lokjes die gesloopt zijn, vandaar dat de assen niet exact op maat zijn.

Dit is het zij-aanzicht:



En zo ziet het er van voren/ boven uit:



De zijplaten zijn gemaakt door deze eerst op maat te zagen, vervolgens op elkaar te solderen, en de gaten met een kolomboor boren. Zo zitten de gaten op gelijke plaats ten opzichte van elkaar.
De volgende stap was het solderen van een voor- en achterkant, zodat er een doosje ontstaat. Bij proefpassen bleek er een probleem te zijn: De wielen pasten niet op de rails  :-\
Ik was vergeten dat de kleine wielen een uitstulping hebben ter hoogte van de isolatie.......

Het hele spul dus weer uit elkaar, en opnieuw op de juiste maat in elkaar gezet.

Uiteindelijk de assen er in gezet, met tussen de frameplaten en de tandwielen afstandsbusjes. Voorzover nodig zijn assen of tandwielen vastgezet met locktite.

Om zeker te weten dat het ook rijdt, een simpele stroomafname gemaakt met twee stukjes 0,3 mm fosforbrons en een stukje styreen. Dat rijdt wel, maar niet heel soepel, daarom een filmpje waarbij ik het ding tegenhoud:



Het lijkt allemaal soepel te bewegen, hikkerig rij gedrag lijkt vooral te ontstaan door gebrekkige stroom afname. Volgende stap is een betere stroomafname bouwen, en eventueel dit onderstel verwzwaren.

En nu weer rustig verder  ;D

Groet,
Tjalling


 

renstimpie

Miljaar!  Dat ik dit draadje net ontdek!   Een fantastisch boek, en natuurlijk een fantastisch thema.   Hoever ben je met je bouw?

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Tjalling

Hoi Tim,

Je bezoek is een goede aanleiding een update te geven!

Ik ben nog druk bezig, maar het gaat niet heel snel, en veel dingen zijn niet fotogeniek/ tonen niet op foto's.

Vandaag was het mooi weer hier, dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om het onderstel te bouwen. De baan wordt gebouwd op basis van twee modules zoals die voor de modulebaan van www.beneluxspoor.net zijn ontwikkeld. Deze bakken zijn heel degelijk uitgevoerd, dus kan de achterwand wel gebruikt worden als basis voor het schaduwstation. Ik heb twee bakken, en gebruik van beiden de achterwand, hemel en poten. Op één bak maak ik mijn bijdrage.

In het oorspronkelijke ontwerp komen de poten meteen onder de modulebak. Ik heb liever een constructie waarbij het onderstel los opgebouwd kan worden, en de modelbaan er op geplaatst wordt. Daarom heb ik een demontabel frame gemaakt, dat op de originele poten rust. Hiermee kan één onderstel gemaakt worden met dezelfde oppervlakte als drie modules.

Het hele geheel moet ook in een Ford Focus passen, dus is het zaak het onderstel zo te maken dat het zo compact mogelijk ingepakt kan worden. Het frame waar de bakken op komen te staan kan om de poten gevouwen worden.




Op de foto's een eerste indruk. De bak met groen oppervlak is het deel waar het om gaat, deze wordt aangevuld met delen die als schaduwstation dienst doen, om zo te zorgen voor een zinvol bedrijf.



Het hele geheel zit nu nog met lijmklemmen aan elkaar, de opzet was vooral bedoeld om te kijken of dit plannetje kan gaan werken.
De volgende stap is er voor zorgen dat de onderdelen op identieke plaatsen gaten krijgen voor slotbouten, zodat de onderdelen onderling uitwisselbaar zijn.

De voortgang aan de gebouwen en het materieel is nog niet voldoende om een foto te rechtvaardigen, dat komt binnenkort wel weer.

@Steef, als reactie op de foto's die je op Ontraxs gezien hebt: Bedankt voor het compliment, daar is veel tijd in gaan zitten. Toch wil ik die foto's niet laten zien, om een element van verrassing te houden voor de mensen die komen kijken in Leuven.

Groet,
Tjalling