Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Serie 98 Marklin

Gestart door dafnl1, 22 november 2015, 19:30:07 PM

dafnl1

Hallo


Ik denk er over om een NMBS stoomlok uit de reeks 98 te kopen. Ook wel als DB Br 94 bekend. De lok is van Marklin. Nu is mijn vraag tot wanneer is deze lok inzetbaar in tijdperk 3 . Mijn baan is gesitueerd in ca 1961-1965

Huugooke

Hangt van het nummer af natuurlijk  ;D
Welk model is het?
De laatsten stierven in 1964.
Is het de 98.016? Die bestond na WOII nog.

Huugooke

Als het dat model is (de 98.016) dan twijfel ik er aan of in de jaren zestig die "biezekes" er nog opstonden.

dafnl1

Het is de Marklin lok art nr 37163 reeks 98 lok nr 98 016. Marklin gezet zelf aan dat het een tijdperk 3 lok is.

loco

Er zijn heel watl locomotieven die tot hun einde hun sierlijk uiterlijk hebben behouden.  Je zou een foto moeten vinden om zeker te zijn.  Dus, je mag hem gerust in zetten in tijdperk III en met een beetje fantasie tot het einde met sier belinjing laten rijden.  Ik zou het zeker kunnen appreciëren. Misschien vind ik nog wel ergens een foto.

Huugooke

Dat klopt, maar die periode loopt volgens de Duitse indeling van 1949 tot 1968.
Jij zit dus tegen het einde van die periode, en we kunnen veronderstellen dat die locs wel allemaal een revisie hebben gekregen waarbij ze overschilderd zijn. Ik zal eens kijken of ik er een foto van vind. Maar zolang het tegendeel bewezen is kunnen die sierstrepen blijven staan natuurlijk.

Huugooke

Foto van een 97 gevonden uit 1959 met de "biezekes", het is dus mogelijk!

marc goovaerts


PeterVG

Zou het kunnen Hugo dat U de foto van 97.024 in Verviers Centraal bedoelt welke in "Een eeuw stoom 3" afgebeeld staat op pagina 116. Deze is inderdaad gedateerd op 15 mei 1959. Dit lijkt mij echter sterk. Want rechts in beeld staat een rijtuig in tweetintengroen met 3de klasse aanduiding. Dit lijkt mij onmogelijk in 1959. Een gegeven dat bevestigd werd toen ik dezelfde foto vond in het GTF boekje "Liège - Cologne, premier chemin de fer transeuropéen" op pagina 91 met datering 15 mei 1955.
Wat 1959 en later betreft, na wat snel zoekwerk tussen fotos nog geen T98 of 97 gevonden die nog rondreed met sierbanden in dit tijdperk.

Huugooke

In "Vapeur en Belgique" staat een foto uit 1952 van een 98 (op blz79) die van zijn "grote revisie" komt, mèt sierstrepen. Ik weet niet wat het interval van dergelijke onderhoudsbeurten zijn, maar als dat meer dan vijf jaar is zou het dus kunnen.
De foto van de 97 vind je op internet op een Duitse site.

Huugooke

Op de volgende pagina staat een 98 te "drinken", mèt strepen, foto uit 1956.
Is die Marklin trouwens een "gewone" T16 of een T16-1 ?

ACFI

Citaat van: Huugooke op 23 november 2015, 10:09:41 AM
Op de volgende pagina staat een 98 te "drinken", mèt strepen, foto uit 1956.
Is die Marklin trouwens een "gewone" T16 of een T16-1 ?

Het basis model van marklin is een BR 94.5 dus theoretisch is het een t16.1. Of de echte 98.016 dat ook was, is een ander paar mouwen. Bij herschilderde Duitse modellen valt dat al eens tegen.

Bij de foto's die ik gevonden heb van de 98 eind jaren vijftig zijn de machines gewoon te vuil om nog een band te zien.

Anderzijds zijn er al zoweinig modellen voor periode IIIb qua locs, dat ikzelf daar niet zo wakker van lig.

Min 0,02€

ACFI

guy holbrecht

Wat de sierbiesjes betreft, mag je er van uitgaan dat deze gebruikt werden tussen 1930 en 1955, althans volgens Phil Dambly. Vanaf 1955 werd een vereenvoudigde groene schildering toegepast. Stel dat een revisie van een loc in 1954 is gebeurd, dan kan het best dat die tot de volgende revisie eind jaren vijftig, begin zestig met de sierbanden heeft rondgereden. het NMBS type 98.016 is inderdaad een 16.1

Groeten,
Guy

Huugooke

Dus kunnen we Jan geruststellen: de rekening klopt!

bellejt

gewoon die loc gebruiken.Is te mooi om langs de kant te laten staan in dat tijdperk.En een heerlijke sound erbij.Bij mij rijden alle tijdperken door elkaar.Kwestie van enkele museumlijnen te onderhouden.In die oude tijdperken was men nog fier op de beschildering en het proper houden van zijn locs.Zelfs al reeds een loc maar 1 keer in een kleurstelling dan is het aanneembaar.