een detectie wagon maken voor wisselstroom

Gestart door benny vergauwen, 18 november 2015, 19:16:31 PM

benny vergauwen

hoi vrienden

dankzij een persoon op het forum weet ik nu een wagon te maken voor gelijkstroomversie
nu ik heb ook wisselstroom en nu wou ik vragen of er hier iemand is die mij hiermee verder kan helpen om ene detectie wagon te maken voor mijn c rails aub?

groetjes treinboy

OlivierV

AC-detectie werkt volgens massacontacten, dus AC-assen onder je laatste wagon of rijtuig en het werkt. Je kan ook eens googlen op dit onderwerp.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: dani op 18 november 2015, 19:38:00 PM
Wat is een detectiewagon ?

Een laatste wagon die zorgt dat er stroomdetectie kan plaatsnemen wanneer er gebruik gemaakt wordt gemaakt van een bloksysteem.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

benny vergauwen

wat zijn ac assen aub?

ik dacht dat marklin ac was ?

Rangeerduivel

Citaat van: benny vergauwen op 18 november 2015, 20:50:57 PM
wat zijn ac assen aub?

ik dacht dat marklin ac was ?

Klopt,bij Marklin AC,wisselstroom systeem zijn linker en rechter wiel electrisch met elkaar verbonden,
Daarom schreef Olivier ook dat er AC as(sen) onder een wagon moeten zitten.

Bij DC,gelijkstroom systeem zijn linker en rechter wiel electrisch van het elkaar gescheiden.bij één  of beide wielen zit een stukje isolerend materiaal(kunststof) tussen as en wiel.

;)

benny vergauwen

dus als ik het goed begrijp dan moet er op marklin niks speciaals gebeuren voor een detectie of wel?

groetjes

dani

als je originele Märklin assen/wielen gebruikt, en je gebruikt een massa detektie systeem op je rails, dan moet je inderdaad niks doen aan je wagonnen en lokomotieven.

Als je daarentegen wagons met  DC assen gebruikt, dan kan je één of meerdere van die assen vervangen door Märklin asjes (of van ander merk AC as)  ofwel met stroomgeleidende verf of een ander truukje de beide wielen verbinden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Even twee afbeeldingen ter verduidelijking.

Dit is de normale situatie bij een 3 rail omgeving.


En in deze situatie is één railstaaf geïsoleerd t.o.v. de ander.
De wielen verbinden beide railstaven met elkaar door.
En zo wordt er dus een stroomkring gesloten en het lampje gaat, in dt voorbeeld, branden.
Als je nu de bruine draad niet naar een lampje maar met een terugmelder verbindt kun je aan 'massa detectie' gaan doen.

Citaat van: benny vergauwen op 19 november 2015, 11:15:43 AM
dus als ik het goed begrijp dan moet er op marklin niks speciaals gebeuren voor een detectie of wel?
Ja je moet je railstaven van elkaar isoleren.
Meer info kun je vinden op: http://www.modelbaan.ath.cx/bezetmelding/

grt Piet.