Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Slanke wissels Märklin

Gestart door bumper, 16 november 2015, 13:37:29 PM

bumper

Hallo,
Een tijdje geleden een paar slanke wissels en een engelse wissel (radius 902,4mm) van het type K rail gekocht.
Aangesloten en vandaag eerste loc laten rijden, en oei hij reed zich vast op de wissel. Een andere loc geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Zo ook de rest van mijn locs. Blijkt nu dat zij blijven hangen, omdat het onderste lipje van de koppeling achter de nogal hoge puntcontacten blijft hangen.
Heeft iemand dat ook al voorgehad ? En zo ja, wat is dan de beste oplossing?
Toch een beetje ontgoocheld.
Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Eerst even meten waar de fout zit. Het lipje aan de koppeling moet volgens NEM360 minstens 1 mm boven de spoorstaafbovenkant blijven.
Puntcontacten in de wissels mogen maximaal 0,6 mm boven de spoorstaven uitsteken. (NEM340) Normaal zouden ze elkaar dus met 0,4 mm moeten missen.

philippe_007

Id, vermoedelijk zit er een of meerdere puko's te hoog,

Is dit op 1 wissel? of op verschillende?
Indien het op een is zou het kunnen dat de middengeleider niet op zijn plaats zit, mss een duw gehad of zo?
Indien het met meerdere wissels zijn, dan lijkt me het toch een fabrikage fout en kan je ze best terug brengen.




bumper

Klaas,
De hoogste puntcontacten komen inderdaad 0,6mm boven de spoorstaven uit. Bij de gewone wissels meet ik maar 0,3mm. Maar het lipje onder de koppeling haalt in het beste geval 0,5 mm. Wanneer de koppeling een beetje afhangt, dan heb ik amper 0,4mm. Dus het probleem zit in de koppeling. De oplossing zou kunnen zijn het lipje iets naar boven buigen, maar ik heb hoegenaamd geen idee wat de impact op het koppelen of ontkoppelen daarvan kan zijn.

Philippe,
Het zijn alleen de slanke wissels.

Bedankt voor de reactie.
Groeten.
Ludo.