GLS205 en consoorten

Gestart door Dirky, 13 november 2015, 21:57:40 PM

Dirky

Vraagje: Zouden de wanden van een goederenwagon in de zin van een GLS205 van aluminium gemaakt zijn? of staalplaat?

Jurgen

Geen idee, maar is aluminium niet te slap hiervoor?

Vanwaar de vraag eigenlijk? Ik ben nogal benieuwd hoe je op deze vraag komt.  :D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

SuSke

Qua sterkte zijn aluminium en staal vergelijkbaar, alleen is de vervorming van aluminium ongeveer 3 keer groter en is het gevoeliger voor sterkte verlies bij hogere temperaturen. Ook is de zogenaamde maximale scheurtipspanning bij Aluminium lager dan staal waardoor aluminium makkelijker "uitscheurt".
Ook even vermelden dat "aluminium" en "aluminium" niet hetzelfde zijn, net zoals bij "staal"  ook geen "staal" is. Er zijn zoveel legeringen met allemaal andere eigenschappen en allemaal gekend on der dezelfde naam.

Zowel bij staalplaat als bij aluminium platen zijn er versterking op de plaat nodig om ze voldoende stijfheid te geven, anders wordt de plaatdikte veel te groot en dus net economisch meer
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: Jurgen op 14 november 2015, 11:21:23 AM
Geen idee, maar is aluminium niet te slap hiervoor?

Ik kan jammer genoeg op de vraag van Dirky niet antwoorden,maar op de vraag van Jurgen is het antwoord nee,niet te slap.
Aluminium is wel zeer sterk als het in profiel geplooid is.
Het wordt ook al vele jaren gebruikt voor vrachtwagens,kippers en citernes omdat het zeer licht is en het tarragewicht naar beneden haalt en dus het laadvermogen verhoogt.
https://www.google.be/search?q=aluminium+opleggers&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CEkQsARqFQoTCNe7qLPaj8kCFYqGGgod0RkFlA&biw=1680&bih=941

;)

ACFI

Ik zou denken dat gezien het ombouwjaar van deze wagons (1955 ...) zou ik eerder denken dat alle wanden in hout gemaakt zijn. Een vroeger model Gms 53 werd in 1953 nog met plankenwanden gemaakt maar vanaf 54 met volle houten wanden.

ACFI


Chrisrail

#5
.

http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Jurgen

Citaat van: Rangeerduivel op 14 november 2015, 11:30:10 AM
Citaat van: Jurgen op 14 november 2015, 11:21:23 AM
Geen idee, maar is aluminium niet te slap hiervoor?

Ik kan jammer genoeg op de vraag van Dirky niet antwoorden,maar op de vraag van Jurgen is het antwoord nee,niet te slap.
Aluminium is wel zeer sterk als het in profiel geplooid is.
Het wordt ook al vele jaren gebruikt voor vrachtwagens,kippers en citernes omdat het zeer licht is en het tarragewicht naar beneden haalt en dus het laadvermogen verhoogt.
https://www.google.be/search?q=aluminium+opleggers&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CEkQsARqFQoTCNe7qLPaj8kCFYqGGgod0RkFlA&biw=1680&bih=941

;)

Ok, wist ik niet. Weeral iets bijgeleerd. Dank je wel.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Dirky

Dat aluminium sterk is weet ik als geen ander  ;). (Ooit een tweezitter vliegtuig gebouwd uit alu-plaat van 0.4mm dikte... waar is de tijd?)

Mijn vraag heeft te maken met een mogelijk project in de PUR1 wereld... Als ik hier later meer van kwijt kan zal ik zeer gelukkig zijn  :) ;)