Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

IT netwerken?

Gestart door Havoc, 10 november 2015, 10:47:53 AM

Havoc

Heeft er iemand een goed adres voor een avondcursus over IT netwerken? Mijn thuisnetwerk begint stilaan boven mijn vermogen om het correct te beheren te groeien. Probleem is dat ik wel van de meeste termen weet waar het over gaat of waarvoor het te gebruiken is maar eigenlijk niet 100% machtig ben hoe die correct en veilig in te stellen.

Wel een cursus die gaat over het netwerk. Niet hoe in windows of een tablet het draadloos netwerk te activeren. Maar wel hoe correct een router configureren, hoe een DMZ gebruiken, hoe portforwarding correct gebruiken, vpn's doorheen firewalls, bandbreedte beheren, guest netwerken etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

eerst en vooral eens inlezen over hoe  "managed switches" werken, daar zit een heel pak van de door jou aangehaalde materie in verwerkt.

Ik ben zeker dat je met die zoekterm al fink wat gaat vinden.
Succes en  geraak niet verloren in de bits & bytes  of in de layers van het OSI model ;-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.



Havoc

Wel, het is eigenlijk omdat ik van een gewone switch naar 3 managed switches ben overgestapt en een NAS die vanalles-server kan spelen heb toegevoegd dat ik in deze situatie gekomen ben. Ik snap wel "ongeveer" hoe die werken maar eigenlijk alleen genoeg om brokken te maken. Kan bvb instellen welke poorten DHCP mogen doen en ook binding wil ik proberen tussen de switches maar ik voel dat het niet werkt zoals het hoort. Die layers van het OSI model heb ik op school nog gezien. (en prompt vergeten) Zelfde met die NAS, zou wel vanalles willen inschakelen maar ik heb geen goesting dat de hele wereld zomaar binnenkomt.

Die CVO cursus lijkt interessant tot als je al de uren eens optelt: dat is 4.5 jaar les volgen. Beetje overkill misschien voor je thuisnetwerk. En dat is het minimum, je krijgt niet eens een certificaat want je mist nog een jaar of 10. Is een beetje een probleem met die opleidingen, ze smeren het zo lang uit dat ze hun doel een voorbij schieten. (volg zelf lassen bij CVO en gelukkig is de leraar daar heel begrijpend en past hij het aan naar je interesses)

Had ook al aan een "Dummies" boek gedacht maar als je bvb al de bespreking op die link leest dan staat het vol met "de referenties naar windows xxx zijn al verouderd". Nu ja, een boek is ook een oplossing.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stieven76

Hier in de buurt ergens: Galactic Sector ZZ9 Plural Z Alpha

Ik heb mijn bachelor informatica gehaald in het VTI in Aalst (avondonderwijs). Daar geven ze ook modules netwerken. Normaal zijn die onderdeel van het bachelor programma, maar je kan die eventueel ook als losse student kan volgen. Of althans vroeger toch. Ik heb maar de basis van netwerken gezien omdat ik richting programmeren volgde maar de docent vond ik wel heel goed.

Geen idee of Aalst ver is van Galactic Sector ZZ9 Plural Z Alpha  ;D ;D

bellejt

gemakkelijkst is alles via fixed ip in te stellen.Al dan niet in dezelfde range.Als je geen poorten naar buiten openzet dan is er geen enkel probleem dat men bij jou binnenkomt.
Indien portforwarding nodig op WAN niveau is het best van alles open te zetten in je router (modem)(Full nat) naar je firewall en daar te controleren wat mag en niet mag.Die kan dan ook alle verkeer (binnen en buiten) scannen en blokkeren of toelaten.Zet die forwarding in de militairy zone ingang MZ en binnen in de DMZ.
Dit is de simpele uitleg.Hierdoor kan je binnen je netwerk (Lan) alles doen en is er geen gevaar dat men komt meeloeren.

Havoc

Neen, dat is dichtbij :D Maar vind niet direct zoiets op de website van CVO-KISP. Als je bij "hardware, netwerken en beveiliging" gaat kijken is dat over "randapparatuur aansluiten op een pc", "antivirus installeren". Er is wel de Cisco Network Academy natuurlijk. Maar geen enkele van die modules wordt aangeboden.

Anders eens een telefoontje plegen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Citaat van: bellejt op 10 november 2015, 13:26:25 PM
gemakkelijkst is alles via fixed ip in te stellen.Al dan niet in dezelfde range.Als je geen poorten naar buiten openzet dan is er geen enkel probleem dat men bij jou binnenkomt.
Indien portforwarding nodig op WAN niveau is het best van alles open te zetten in je router (modem)(Full nat) naar je firewall en daar te controleren wat mag en niet mag.Die kan dan ook alle verkeer (binnen en buiten) scannen en blokkeren of toelaten.Zet die forwarding in de militairy zone ingang MZ en binnen in de DMZ.
Dit is de simpele uitleg.Hierdoor kan je binnen je netwerk (Lan) alles doen en is er geen gevaar dat men komt meeloeren.

Momenteel staan alle "vaste toestellen" op fixed IP (router, switches, printer, nas) en al de rest op DHCP door de router. Probleem is dat je op die BBOX3 bijna geen controle hebt buiten "parental controls". Om goed te zijn zou ik er nog een router/firewall moeten tussensteken. Vermits ik nogal wat pc's rondslingeren heb is alles op vast IP zetten niet handig.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bellejt

op de BBOX3 kan je via toegangscontrole alles doorzetten naar je 2de router of de bbox configureren als MZ en firewall.Is hij al upgedate naar de nieuwe software ? Kan je zien bij mijn modem (10.A.0.D.FJ)
Door een combinatie van het gebruik van toegangscontrole en instellingen in mijn modem kan je hetzelfde als met een router.In een eigen router zal dat wel iets makkelijker zijn en is het ook beter dat indien de bbox3 het zou begeven je alle instellingen van je eigen router kan backuppen op PC.

OlivierV

Waarom ben je naar 3 aparte managed switches overgestapt? Tenzij ze in compleet verschillende locaties van je huis staan is dat nogal onnozel.

Je bent beter af met een iets grotere managed switch die je dan opdeelt in verschillende VLAN's (Cisco), zo doet men het bij ons op de campus ook, toch wat betreft de ICT-gang.
Per lokaal is er een VLAN als ik me niet vergis en alles staat gecentraliseerd op 1 plek.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Ze staan ook op verschillende plaatsen:
- beneden in de hobbyruimtes staat er een 8-poorts
- boven in mijn bureau een 16-poorts
- nog een wireless die op het eerste verdiep moet komen omdat met al het gewapend beton de ontvangst anders tegenvalt

Van de router gaat het naar de 8-poorts. Tussen de 8-poorts en 16-poorts is er 2x 1Gbps voorzien maar daar zie ik niet veel van. De wireless hangt aan de 8-poorts. NAS en desktop met 2x 1Gpbs aan de 16-poorts. Andere pc's naar gelang het uitkomt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stieven76

Citaat van: Havoc op 10 november 2015, 13:28:00 PM
Neen, dat is dichtbij :D Maar vind niet direct zoiets op de website van CVO-KISP. Als je bij "hardware, netwerken en beveiliging" gaat kijken is dat over "randapparatuur aansluiten op een pc", "antivirus installeren". Er is wel de Cisco Network Academy natuurlijk. Maar geen enkele van die modules wordt aangeboden.

Anders eens een telefoontje plegen.

Hier moet je zijn: https://www.kisp.be/opleidingen/vakgebied/10/informatica-aalst
Zit onder de bachelor opleidingen. Netwerken is daar een onderdeel of hoofdbrok van. Afhankelijk van welke richting je kiest. Maar die modules kan je ook als losse student volgen, dan hoef je ook geen examens af te leggen  ;D Enfin, vroeger kon je dat toch maar ik vermoed nu ook nog wel.
Ik denk dat jij het best bent met Netwerken 1 en 2 en Datacommunicatie.

OlivierV

Cisco wordt toch aangeboden via Cisco zelf? Voor de vakken Netwerken 1, 2 , 3 en 4 die ik reeds gevolgd heb (van 4 moet ik mijn examen nog doen in januari) werkten wij via netacad.com, waar we als student een account op hebben. Zo leerden wij de CCNA cursus. Na slagen voor Netwerken 4 krijgen we ook een kortingsvoucher om in een Cisco examencentrum in Belgiƫ ons CCNA certificaat te behalen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan