Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

wissels sturen met de ecos

Gestart door benny vergauwen, 09 november 2015, 11:52:28 AM

dani

ja het kan, maar niet met het klassieke   "AC schakelsysteem" met 1 gele en 2 blauwe draden....   dat bedoelde ik
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Nu kan ik even niet meer volgen wat je bedoelt. Een gewone wisselaandrijving met twee spoelen is toch helemaal geen probleem? Die doet het zowel op wisselstroom als gelijkstroom.

dani

neen, maar als je de schakeling van die Conrad wissels eens goed bekijkt, dan ga je me snappen....

1 gemeenschappelijke draad aan 1 pool van, de motor
2 stuurdraden , elk met een DIODE er in, naar een weerstand (spanning reduceren) en dan naar de andere pool van de motor


Dit systeem maakt gebruik van de "halve golf" sturing.  Dus als je op 1 van de blauwe draden een wisselspanning zet, dan gebruik je de halve golf die uit de diode komt  als "stuurspanning", terwijl de  andere draad (rechtstreeks op de motor- eigenlijk de "nul" potentiaal is.  Dus      positieve halve golf   en   nulleider.  De negatieve halve golf wordt door de diode tegen gehouden (ander zou de motor enkel wat staan zoemen) ---->     POSITIEVE polarisatie : motortje draait rechtsom  (als voorbeeld)

Zet je nadien spanning op de andere blauwe draad dan ga je door de tegenovergestelde diode in dit geval de negatieve halve golf gebruiken als stuurspanning, maar de andere rechtstreekse draad blijft nog steeds de "nulleider".  Dus m.a.w.   je hebt dan een  negatieve spanning tegenover de nullijn en je krijgt NEGATIEVE polrarisatie en je motortje drait linksom (in analogie met rechtsom hierboven).




Stel nu dat je een gelijkspanning gaat gebruiken in dit soort  motor-aandrijving...    Voor een spoel  (in de klassieke aandrijving) maakt het weinig uit...    Maar doordat je 3 draden hebt waarvan 1 vast aan de PLUS pool van de spanning  (of MIN, nargelang hoe je dat zelf wil)  kan je dus NOOIT met een gelijkspanningsbron  de beide richtingen krijgen...  Tenzij je een SYMMETRISCHE voeding hebt die  + en -  X volt kan produceren en je de directe draad aan de neutrale klem van de voeding hangt.

Ik hoop dat het nog te volgen is   (ik gebruik graag simpele  jip en janneke taal waar mogelijk)

Zelfs niet met diodes in de leidingen kan je de spanning niet omdraaien op de motor als je maar enkel + en - klemmen hebt....
Ik heb het uitgeprobeerd, en het lukt gewoon niet.  De enige manier is om de BEIDE  draden om te keren.  In principe heb je dan zelfs geen diodes  meer nodig, zelfs geen 3 draden meer maar slechts 2 die je dan ompoolt in de sturing  (bvb door een H brugje)

Bedankt trouwens voor de link naar de  schakeling.  Het lijkt me op het eerste zicht bijna een "halve golf " H brug, maar 't is wel een fijn truukje...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Intussen heb ik de "hulpschakeling" ook eens bekeken, en die heeft toch flink wat weg van een halve H brug  :-)

* In  "rust"  zullen beide polen van de uitgang op gelijke potentiaal zitten  (zwevend op de PLUS) en gebeurt er dus niks.
* als nu 1 van de 2 uitgangen van de decoder naar MIN schakelt, dan wordt die helft van de brug gewoon de   "min"  voor de motor en de andere kant blijt de "plus".  Via de diodes over de transistor kan de stroom terug vloeien.

Het is inderdaad simpel en efficient, je moet er maar op komen !  2 darlingtons, 2 diodes en 2 weerstandjes  :  kostprijs zowat anderhalve euro ?

Ik ga die eens  "breadboarden"  en testen, dat zou me veel ombouw werk kunnen besparen en dan kan ik toch de bestaande  Conrad wissels laten zitten zoals ze zijn als ik mijn wiselbesturing ombouw naar  DC  omwille van de Arduino controller.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 10 november 2015, 09:05:13 AM
Zelfs niet met diodes in de leidingen kan je de spanning niet omdraaien op de motor als je maar enkel + en - klemmen hebt....
Ik heb het uitgeprobeerd, en het lukt gewoon niet.  De enige manier is om de BEIDE  draden om te keren.  In principe heb je dan zelfs geen diodes  meer nodig, zelfs geen 3 draden meer maar slechts 2 die je dan ompoolt in de sturing  (bvb door een H brugje)
De truc is om beide diodedraden samen te nemen en als 1 draad te beschouwen. Je wisselt dan plus en min om en de motor draait de andere kant op. Precies wat je ziet in dat tekeningetje van de hulpschakeling.
De diodes in de bruine draden kun je niet weglaten, die staan ieder in serie met een eindafschakelcontact. Als je de diodes er tussenuit haalt werkt de eindafschakelnig niet meer.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 09 november 2015, 14:15:37 PM
Ja, maar voor mij is dat al meer dan 50 jaar geleden. ;D
Maar toen was je toch ook blij met iedere hulp, of ben jij zo'n bolleboos die het allemaal zelf heeft ontdekt?
Ga nou geen beginners met dat soort teksten wegsturen, maar geef hulp waar nodig.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Piet, in die tijd was modelspoor nog heel overzichtelijk. Je had Märklin en de rest. Je begon met een startset en veel informatie haalde je uit de boekjes die de fabrikanten leverden en boekjes die je bij de modelspoorwinkel kon kopen. En verder had ik een paar schoolvriendjes die ook aan modelspoor deden. Door er met elkaar over te praten leerde je snel bij.

Ik stuur ook helemaal geen beginner weg. Ik verwijs hem naar een andere bron waar hij zijn kennis waaschijnlijk op een makkelijker manier kan bijspijkeren. Het verbaast me eigenlijk dat mijn opmerking zo negatief wordt uitgelegd.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 november 2015, 17:00:46 PM
Piet, in die tijd was modelspoor nog heel overzichtelijk. Je had Märklin en de rest. Je begon met een startset en veel informatie haalde je uit de boekjes die de fabrikanten leverden en boekjes die je bij de modelspoorwinkel kon kopen. En verder had ik een paar schoolvriendjes die ook aan modelspoor deden. Door er met elkaar over te praten leerde je snel bij.
Dat is ook aan deze kant het geval.
Citaat van: Klaas Zondervan op 10 november 2015, 17:00:46 PM
Ik stuur ook helemaal geen beginner weg. Ik verwijs hem naar een andere bron waar hij zijn kennis waaschijnlijk op een makkelijker manier kan bijspijkeren. Het verbaast me eigenlijk dat mijn opmerking zo negatief wordt uitgelegd.
Het is een beetje een tendens die ik ook bij BNLS bespeur.
Dat er weinig enthousiasme is om een beginner op pad te helpen.
En dan maar naar een club of een ander forum te verwijzen.
En dat hoor mi. niet bij dit forum.
Ik vind dat het een mooie taak is voor ons (oud gedienden) om beginners op pad te helpen.
Wat kan het nou voor kwaad om een vraag van een beginner te beantwoorden.
Het is toch een kleine moeite?
Wil je dat niet, regageer dan niet.

En houd ook in gedachte dat een club avond waar je met je vragen terecht kunt maar hooguit eens in de week is.
En dit forum is 7x24 beschikbaar.

grt Piet.

BC911

+1

... waarmee ik zeker niet wil zeggen dat je niet mag verwijzen naar bestaande posts met reeds eerder neergeschreven nuttige info. Als beginner is het echter niet altijd zo evident om alles door te nemen. Op een gegeven ogenblik wil je ook vooruit en niet alleen maar zitten lezen en lezen. Soms zijn het kleine tips dit het verschil kunnen maken waardoor je de moed niet verliest om verder dingen uit te zoeken.

Ik waardeer dan ook alle feedback die ik hier krijg op het forum  :).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 10 november 2015, 22:09:33 PM
Wat kan het nou voor kwaad om een vraag van een beginner te beantwoorden.
Als je even de reactie terugleest waarin ik hem adviseerde om naar een club te gaan, dan zie je dat ik ook een inhoudelijk antwoord geef.
Zo gek was mijn advies ook weer niet, want direct daarna schreef Benny dat hij al naar Het Spoor was geweest. Hij had mijn advies dus al opgevolgd voordat ik het gaf.
Verder is het beslist niet zo dat ik hem hier weg wil hebben, maar een club naast een forum kan helemaal geen kwaad. In een één op één gesprek in een club komen dingen vaak duidelijker en sneller over dan op een forum.
Kortom, ik begrijp nog steeds niet waarom er tegengas komt op mijn advies.