Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

sluitwagen maken

Gestart door benny vergauwen, 07 november 2015, 11:54:37 AM

OlivierV

Citaat van: bumper op 07 november 2015, 19:49:32 PM
Als je met dit systeem achteruit rijdt, dan branden volgens mij de sluitlichten niet omwille van de spanningsompoling.
Hoe lossen jullie dat op? Of maak ik een foute redenering.

Groeten.
Ludo.
Als je digitaal rijdt maakt dat geen hol uit zeg maar, digitale spanning is een wisselspanning, dus eigenlijk flikkeren de ledjes aan een heel hoge frequentie, ons menselijk oog kan die frequentie niet volgen. Op de negatieve puls reageren die leds dan niet want een led is eigenlijk een diode en een diode laat maat stroom door in 1 richting.

Bij analoog rijden kan je gebruik maken van een gelijkrichter. Dan branden de leds altijd.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

benny vergauwen


bumper

Ik rijd analoog, dus digitaal is niet aan de orde.
Gewoon aan deze mogelijkheid niet gedacht. Maar ik dacht nu aan het volgend, indien de plaats voorhande is, bijvb. een gesloten wagen, zou het niet mogelijk zijn een oplaadbare batterij van bijvb. 3V, op te laden met de railspanning en het sluitlicht (led) te voeden door deze batterij, dan heb je een sluitlicht dat altijd brandt met dezelfde lichtintensiteit.

Ludo.
 

OlivierV

Citaat van: bumper op 08 november 2015, 17:15:21 PM
Ik rijd analoog, dus digitaal is niet aan de orde.
Gewoon aan deze mogelijkheid niet gedacht. Maar ik dacht nu aan het volgend, indien de plaats voorhande is, bijvb. een gesloten wagen, zou het niet mogelijk zijn een oplaadbare batterij van bijvb. 3V, op te laden met de railspanning en het sluitlicht (led) te voeden door deze batterij, dan heb je een sluitlicht dat altijd brandt met dezelfde lichtintensiteit.

Ludo.
Dan heb je geen detectie. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

en dan moet je een knopje plaatsen om de boel af te schakelen als je niet rijdt.
Zulke schakelingen zijn op het net te vinden, zelfs commercieel uitgebracht.




dani

het principe van de "permanente" sluitichtjes kan je ook met een Reed switch in de wagon doen.
Dan beweeg je met een magneetje langs de buitenkant van de wagon, en de reed switch geeft een puls naar een "flip-flop" schakeling in de wagon die de verlichting aan zet.   Nogmaals met de magneet er langs en de verlichting gaat weer uit.

Afhankelijk van waar je de reed switch plaatst kan je dan zelfs magneetjes in je baan inbouwen zodat de verlichting automatisch aan en uit gaat op bepaalde punten zodat je ze niet vergeet uit te zetten als je je wagon "parkeert" in een schaduwstation bijvoorbeeld !!  Magneetje aan de ingang en magneetje aan de uitgang en klaar.

Je kan dit principe ook voor andere doeleinden gebruiken, en sommige digitale decoders hebben zelfs standaard dit soort mogelijkheden aan boord  voor bvb een Hall sensor die geluids of licht functie sschakelt op bepaalde plaatsen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Een lader in de wagon inbouwen is trouwens niet echt nodig, als die gemakkelijk open gaat en kan je er een batterijhouder voor twee AAA's in krijgen, die gaan maanden mee! Een schakelaar is dan wel nodig. Ook een 3V Litium kan.
Het uitschakelen bij achteruit rijden kan je elektronisch met een transistor die het licht uitschakelt als de spanning negatief wordt, of zelfs met een mini relais en één diode. Voorwaarde is wel dat bij dit analoog rijden, de railspanning een bepaalde waarde bereikt.
Het omschakelsysteem dat Märklin toepast werkt ook; misschien is dat te bestellen? nadeel is dat de wagon even moet rijden voor het omschakelt.

bumper

Dani,
Hetgeen U beschrijft is net wat ik wou uitwerken. Nu doe ik het met twee batterijen van 1.5 v, een rode led, een voorschakelweerstand en een schakelaar.
Het werkt, maar daar is alles mee gezegd. Ik wou het geheel automatiseren zodat er niet moet aan gedacht worden om het af te schakelen of om de batterijen te vervangen. Aan en af schakelen zou ik doen in mijn schaduwstation met een magneet op een statief en een reedrelais tegen de zijwand aan de binnenkant van de wagon, zoals U beschreven hebt. Dat kan omdat mijn treinen steeds op hetzelfde spoor gestationneerd worden. De twee batterijen zou ik willen vervangen door een herlaadbare batterij van 3,6 volt/60mAh (hek ik hier nog liggen). Als ik daar nu een batterijlader bijplaats dan heb ik een totaal zelfstandig systeem. Wanneer de trein rijdt wordt de batterij opgeladen( als ik alle info goed interpreteer, dan kan dat al vanaf 4 volt, en dat heb je al snel), als hij stil staat levert de batterij de nodige stroom om de led te blijven oplichten. Ik dacht eraan om een tuinverlichting met zonnecellen (zo een kleintje van de gamma of van de hubo ) te slopen en de zonnecellen te vervangen door een stroomafnemer. Ik heb hier nog zoiets liggen dat niet meer werkt, en dat schakelprintje met bijhorende batterij kan in een gesloten goederenwagen ingebouwd worden. Alvorens daar aan te beginnen dacht ik dat het misschien mogelijk is zo een schakeling zelf te bouwen. Ik heb op het internet gezocht, maar daar heb je een hele boel schakelingen waarvan ik niet weet wat nu bruikbaar is of niet. En ik veronderstel ook dat er iets van regeling en beveiliging zal bij moeten. Maar daarvoor moet ik beroep doen op elektronica specialisten.
Hugooke,
De links die U opgegeven hebt, zijn voor mijn doel niet echt bruikbaar denk ik. Maar zoals eerder gezegd ben ik nog maar een beginneling op dat gebied.
In ieder geval bedankt voor de reacties.

 

Geert

Ludo, we gingen nog is afspreken, dan kunnen we het daarover hebben. Ik heb daar Wel iets voor liggen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Huugooke

Met digitaal heb je natuurlijk meer mogelijkheden. De lol begint dan omdat er steeds een spanning op de rails staat, en je daardoor alle verlichting kan laten branden.
Als je analoog rijdt kan je wel een hoogfrequente spanning op de rails zetten, met een speciale voeding. De locs rijden er niet op, maar alle lampjes branden heerlijk.
Met beide systemen heb je al die kopzorgen met batterijen en zo, niet.
Ik heb juist zo'n hoogfrequente voeding weggegeven, jammer.

bumper

Geert,
Eind deze week, stuur ik je een berichtje om een afspraak te maken.

Groeten.
Ludo.
 

dani

Citaat van: bumper op 10 november 2015, 22:16:19 PM
Hetgeen U beschrijft is net wat ik wou uitwerken.
Altijd fijn als mensen iets opsteken van mijn hersenkronkels :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.