Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Kraan Artitec

Gestart door 755philippe, 03 november 2015, 18:04:46 PM

Gerolf

Ik heb toch de indruk dat je wat rare kronkels hebt over de schommelsturing
- bij een servo bepaal je zelf de stand, voor een neutrale middenstand heb je geen reed of andere sensor nodig
- een schommel schommelt steeds hoger (of bolt uit) en de "frequentie" wordt lager bij een hogere "amplitude"

=> ik denk dat je die servo best met een microcontroller aanstuurt (of met een Arduino of zo)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Hallo Gerolf,
Ik was ook aan het denken dat je bij een servo een begin en eindstand hebt en daartussen een slingerbeweging die toeneemt/afneemt.
Dit kan je volgens mij met de OC32 perfekt nabootsen maar zal eens mij licht opsteken bij een forumlid die daar goed in thuis is.

Mvg

755philippe

Dirkh

In principe kan je de schommel laten bewegen rechtstreeks met een servo gestuurd door de OC32, daar kan je de slinger beweging volledig in programmeren en kan je de schommel altijd op de juiste plaats laten stoppen. De snelheid, het uitdeinen enz kan je volledig bepalen in de OC32.
Maar ik dacht dat het een probleem was met de servo door die constant te laten bewegen gedurende verschillende minuten.

Daarom deze opstelling, waarbij een motor die aangestuurd word door de OC32 (PWM sturing) waarmee je de snelheid van de slinger beweging gaat bepalen, en dan als extra de motor op een beweegbaar platform zetten en deze links rechts bewegen waardoor je de grote van de slingerbeweging kan sturen.
Zoiets dus waarbij de motor beweegbaar word gemaakt om de grote van de schommelbeweging te kunnen regelen door de afstand d te variëren.

Aan de linker kant een kleine verlenging en daar wordt dan de bediening van de schommel gemonteerd.

Echter in dit laatste geval moet de motor kunnen gestopt worden op het juiste moment, daarom dus een extra contactje dat de positie kan bepalen van de schommel. Door een magneetje aan het uiteinde van de boom te bevestigen op punt C en dan een reed contactje te monteren kan je dan bepalen wanneer de schommel beneden is.



apenkop

Duidelijk verhaal, maar heb je dan ook geen terugmelding van de hoogste positie nodig om te weten wanneer de motor verplaatst moet worden. Of is dat meer een kwestie van sturing aan de hand van de verstreken tijd?
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Een motortje om te pendelen en een servo voor de amplitude had ik al eerder gesuggereerd.
... en dat is inderdaad een oplossing om de servo niet "te lang te veel" te moeten laten doen.
Mij lijkt het dat je ook een (bijna-)nul-amplitude kan maken (en dan de motor uitzetten)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Citaat van: Gerolf op 12 juni 2017, 10:02:26 AM
Een motortje om te pendelen en een servo voor de amplitude had ik al eerder gesuggereerd.
... en dat is inderdaad een oplossing om de servo niet "te lang te veel" te moeten laten doen.
Mij lijkt het dat je ook een (bijna-)nul-amplitude kan maken (en dan de motor uitzetten)

Als de servo de motor vergenoeg kan verschuiven is dat een optie, de schommel zal dan bijna niet meer bewegen en dan speelt de timing om de motor af te zetten niet zo veel rol meer.
Dat zal Philippe eens moeten testen, ik weet namelijk niet hoe groot de uitslag van de hefboom moet zijn om de schommel te laten bewegen. Maar in theorie is dat een optie.

Citaat van: apenkop op 11 juni 2017, 18:01:43 PM
Duidelijk verhaal, maar heb je dan ook geen terugmelding van de hoogste positie nodig om te weten wanneer de motor verplaatst moet worden. Of is dat meer een kwestie van sturing aan de hand van de verstreken tijd?

Ik denk dat allemaal te regelen met de verstreken tijd. Eerst eens afwachten of de theorie ook in de praktijk gaat werken bij Philippe.

755philippe


Mannen bedankt voor de hulp. Dit helpt me iets verder en hopelijk kom ik zo dichter bij de doelstelling.
Vandaag wat aanpassingen gedaan aan het mechanisch gedeelte want het klopte niet voor de werking. Om de schommel te laten bewegen gaat de stang naar boven en dan onderwaarts. Voor het deel met de servo is dit identiek maar dan op een schuifbaar gedeelte. De laatst geposte foto's kloppen niet voor de mechanische werking van de schommel !!
Ik heb nu alles aangepast en als de lijm ed droog is kan ik het eerst manueel testen dmv een servo-tester.
Mvg

755philippe

755philippe

#112
Even een test gedaan van de technische werking van de beweegbare motor of lift. Had misschien de servo anders moeten zetten alsook de lift zodat het "onderstel" niet zo diep was maar langer was langs de zijkant maar laat het nu bij want heb al trouwen al wat aanpassingen gedaan.

Nu een kortfilm van de werking van de servo en beweegbare motor. De motor die werkte al dus die laten ik even rusten.
https://youtu.be/KM35NPs7wIc

Het geheel waggelt wat op het filmpje maar ik moet de boom onderaan vasthouden, filmen en de schakelaar vd servotester heen en weer bewegen en dan nog zien wat je filmt.

Volgende stap is werking op de OC32 en zien of het werkt zonder reed-kontakt.
Mvg

755philippe

apenkop

Moet ontzettend lastig geweest zijn om dit filmpje zo te maken. Dat er nog afstelling nodig is dat is begrijpelijk, maar het begin is er en de uitzwaai wordt mooi geregeld door de beweging van de motor. De uitdaging zal nu zijn om dat wat vloeiender te laten verlopen. Maar het begin is er en dat is goed ::). Dus dat is al het halve werk! en wat is dat mooi gemaakt.

Zou je voor alle ge-interseerden hier op het forum na de inbouw wat detail foto's willen plaatsen van de motor overbrenging? Want ik heb het filmpje wel 3 keer bekeken voor ik een beetje duidelijk had hoe een en ander nu aan elkaar verbonden is.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

755philippe

#114
De uitzwaai die je op het filmpje ziet is een manuele die ik zelf doe door te draaien op de knop vd servo-tester. Trouwens by the way een goed en simpel toestel om eerst uw servo's te testen alvorens je overgaat op automatische sturing. Hierdoor kun je zien of alles handmatig al goed werkt of er fouten zitten in de fysieke konstruktie.

De foto's :

          

Je ziet de stang die vd servo naar een plaatje gaat. Dat plaatje kan naar boven en beneden schuiven. Aan de zijkanten zijn 2 U profielen aangebracht om het plaatje te laten schuiven. Aan de achterzijde van deze profielen is een plasticard plaat geijimd die vast staat op de onderzijde van de bodemplaat vd boom. Op de beweegbare plaat zie je 2 houten blokjes. Deze dienen om de motor juist te positioneren aan de achterzijde en om de plaat waar de motor is ingebouwd vast te houdenalsook de juiste afstand tov de stang vd boom. Hierdoor kan door de onderste beweegbare plaat de  motor van positie wijzigen onafhankelijk van de motorbeweging. De plaat mag ook niet te veel naar beneden worden getrokken door de servo want anders komt de draadstand die verbonden is met de boom in het gedrang. Nu is het een kwestie van alles zo miniem en juist mogelijk af te stemmen. De beginpositie van de schommel MOET in het midden staan anders zal de lengte van de stang te kort zijn.
Besluit : Het zal hier echt om uiterst preciesiewerk gaan in het volgende deel. Deel 2 laat de werking zien als alles geprogrammeerd is met of zonder extra elektra.
Mvg

755philippe

dani

ik heb al wat onverwachte  constructies gemaakt in mijn dagen, maar hier sta ik ook paf van.  En dat allemaal voor een klein schommeltje ....     Kajing !!!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

jean-luc

Naar mijn gedacht trekt die kleine op de schommel zich daar niets van aan  :D
Prachtig draadje overigens  ;)

755philippe

Een deel is nu geprogrammeerd waarbij de servo trage bewegingen begint te doen om uiteindelijk sneller te draaien(slingerbewegingen).
Het probleem zit nu hoe ik de servo kan doen stoppen om over te gaan op de motor. Ik vermoed met een reedkontakt maar zou verdomd niet wrten hoe ik dat ding op de OC32 moet aansluiten.
Mvg

755philippe

apenkop

Ik weet niet of ik helemaal goed begrijp wanneer je de overstap van servo naar motor zou willen maken. Maar ik verwacht dat dat zal zijn als de schommel voldoende snelheid heeft. Als dat zo is kun je dan niet iets aanvangen met de servo uitslag in plaats van met een reed kontakt? Want de servo uitslag ken je en met een timer erbij zou je dan de motor kunnen laten overnemen na x seconden volle uitslag toch?
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Ik dacht dat je het schommelen met de motor en de amplitude met de servo zou aansturen ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw