Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Gewoon een vraag

Gestart door bumper, 27 oktober 2015, 21:38:06 PM

bumper

Hallo,

Deze namiddag in Lier, terwijl ik wachtte op mijn trein naar Brussel.
Kwam daar een crossrail met drie ketelwagens aan de haak aangereden. Bij het binnenrijden van het station stond het sein op rood.
Toen hij ter hoogte van de perrons kwam veranderde het sein op twee geel. Hij bleef echter afremmen tot hij volledig stil stond ongeveer in de helft van de perronlengte.Dan begon hij terug op te trekken. Ik vroeg mij af waarom hij niet meteen terug gas gaf als het sein veranderde. Een trein die nog in beweging is vraagt toch veel minder energie om op snelheid te komen. Of is het soms zo dat eens het remmen begonnen is hij volledig moet stilgestaan hebben alvorens terug te kunnen vertrekken.
Weet iemand hier iets meer over te zeggen?
Groeten.
Ludo.
 

mark7758

Dat komt door het beveiliging systeem.
De trein krijgt maar op een paar punten info over wel of niet remmen. En een gestarte remming kan je niet zomaar onderbreken, ander sta je helemaal stil.

En ja dit is per land en per baanvak verschillend. (Te veel details om zo 1 2 3 uit te leggen.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

krisds

Niet alleen het beveiligingssysteem. Als je een remming inzet door de automatische rem te gebruiken, die door de hele trein loopt, kan het even duren eer deze leiding terug op druk staat en de gehele trein niet meer remt. Het direct gas geven net na een remming geeft een groot rsico op koppelingsbreuk, omdat de achterste wagens nog aan het remmen zijn. De remming laten uitwerken is dus een logische reactie.