Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Zeiltrein

Gestart door bekie, 24 oktober 2015, 13:15:21 PM

bekie

http://www.infrabel.be/nl/nieuws/zeiltrein-een-trein-op-windenergie

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.41533?playlist=7.39638

Iedereen nu windturbines aanschaffen op de modelspoorbaan?

Promotietrein in het nieuws van vandaag reed wel traag. Aangepast aan de windsnelheid?
 

Havoc

Compleet absurd. Met 1 kleine kerncentrale die minder plaats inneemt, minder landschap verminkt en langere levensduur heeft kan de nmbs al zijn treinen laten rijden en nog goedkoper ook. Er komt minder schadelijke stoffen in het milieu (hoeveel kilo verf was het weer per molen?), minder beton, geen plastic die nooit meer ge-recycled kan worden, geen gas- of kolen centrale die altijd moet klaarstaan voor als het niet waait (en die voor meer milieuschade zorgt) en die hier voor werkgelegenheid zorgt ipv in china (die wieken worden ginder gemaakt nl want met die chemische rommel werken maakt het hier onbetaalbaar wegens milieueisen).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jakke

Citaat van: Havoc op 24 oktober 2015, 13:35:59 PM
Compleet absurd. Met 1 kleine kerncentrale die minder plaats inneemt, minder landschap verminkt en langere levensduur heeft kan de nmbs al zijn treinen laten rijden en nog goedkoper ook. Er komt minder schadelijke stoffen in het milieu (hoeveel kilo verf was het weer per molen?), minder beton, geen plastic die nooit meer ge-recycled kan worden, geen gas- of kolen centrale die altijd moet klaarstaan voor als het niet waait (en die voor meer milieuschade zorgt) en die hier voor werkgelegenheid zorgt ipv in china (die wieken worden ginder gemaakt nl want met die chemische rommel werken maakt het hier onbetaalbaar wegens milieueisen).
En wat met het afval van de kerncentrale , uw voorstel tot oplossing , dat eeuwig en drie dagen gevaarlijk en schadelijk blijft .
Heb je daar ook een oplossing voor ?
Uiteraard zal voor u kernafval minder doorwegen dan alle negatieven die je de molens toeschrijft ?

Windgroet

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

loebaske

voor mij is het simpel....al wat elektrisch is of zal komen is het meest bevuilend op aarde....tenzij zon energie of windmolens...

Havoc

Uiteraard, want er zijn reactoren die dat langdurig afval perfect kunnen omzetten naar kortlevend afval. En als we echt willen kunnen we met de restwarmte nog warm water leveren aan steden.

Heb jij een oplossing om al de glasvezel versterkte kunststof te recycleren zonder dat het meer energie vraagt dan de molen ooit heeft kunnen produceren? En ook graag een oplossing voor al de CO2, vliegas en dioxines die conventionele centrales produceren die moeten werken als de molens stilstaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loebaske

Citaat van: Havoc op 24 oktober 2015, 16:04:02 PM
Uiteraard, want er zijn reactoren die dat langdurig afval perfect kunnen omzetten naar kortlevend afval. En als we echt willen kunnen we met de restwarmte nog warm water leveren aan steden.

Heb jij een oplossing om al de glasvezel versterkte kunststof te recycleren zonder dat het meer energie vraagt dan de molen ooit heeft kunnen produceren? En ook graag een oplossing voor al de CO2, vliegas en dioxines die conventionele centrales produceren die moeten werken als de molens stilstaan.


pfff dat is nog niets...wacht tot de zonnepanelen  einde leeftijd zijn, is nog veeeeeeeeeeel erger dan asbest, men besef heden de dage nog niet hoe men deze afval gaat laten verdwijnen...en zo kan ik nog uren doorgaan met wat men bezig is...is niet voor niets dat ze andere mogelijke leefbare planeten gaan opzoeken, want men weet dat het tussen dit en X tal jaren hier gedaan is...

rixke rail

DIT al eens gezien ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

philippe_007

Citaat van: Havoc op 24 oktober 2015, 13:35:59 PM
Compleet absurd. Met 1 kleine kerncentrale die minder plaats inneemt, minder landschap verminkt en langere levensduur heeft kan de nmbs al zijn treinen laten rijden en nog goedkoper ook. Er komt minder schadelijke stoffen in het milieu (hoeveel kilo verf was het weer per molen?), minder beton, geen plastic die nooit meer ge-recycled kan worden, geen gas- of kolen centrale die altijd moet klaarstaan voor als het niet waait (en die voor meer milieuschade zorgt) en die hier voor werkgelegenheid zorgt ipv in china (die wieken worden ginder gemaakt nl want met die chemische rommel werken maakt het hier onbetaalbaar wegens milieueisen).

Tja en een kerncentrale wordt natuurlijk gebouwd in een plastieken potje... Daar heb je geen beton, metaal, verf.... voor nodig.
De bouw van een kerncentrale zal zeker niet ecologischer zijn dan windturbines maken/plaatsen.
De afvalstoffen laat ik nog in het midden, er zijn nl ipv Uranium of Plutonium te gebruiken andere stoffen die even bruikbaar zijn en veel minder afval produceren. Maar ja daar kan de wapenindustrie geen gebruik van maken, dus niet interessant om verder te ontwikkelen.

Een windmolen is volgens mijn een van de meest milieuvriendelijke alternatieven dat er momenteel op de markt is. En mij stoort het niet die windmolens op de horizon, ah ja voor daar commentaar op komt, ik heb er 4 staan in mijne voortuin, ik kijk er op, heb 's morgens wat slagschaduw, maar vind dit niet erg.