Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Tips voor verbetering aandrijving armsein

Gestart door vyncky, 09 oktober 2015, 17:49:40 PM

vyncky

Zoals reeds geweten in m'n draadje van station Heide en ik de armseinen van PB-messing aan het bouwen.

Mijn eerste armsein heb ik aangedreven mbv een stang die op de servo aansluit. Het principe werkt goed, alleen niet helemaal duurzaam genoeg.
Na enkele keren bewegen sneuvelt de soldering van onderstaand scharnier.
Het betreft volgend scharnier:


Vorige maal heb ik dit gesoldeerd, maar het is terug gelost.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

Mijn idee is het scharnier te vervangen door het volgende:

met volgende diameters:
onderste gat 0.5mm
bovenste gat 0.3mm
Hiermee kan de ronde bedieningsstaaf in bovenstaand stuk gesoldeerd worden, wat me duurzamer lijkt...
Bestaat dit ergens? of valt dit te maken.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Yannick


Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

eddy

Hoi Yannic,

uiteinde van de bedieningstang haaks omplooien,dan gaatje boren in het midden van het scharnier.Omgeplooid uiteinde in het gaatje steken en fixeren met secondenlijm of druppel soldeer.Overtollig materiaal afknippen of vijlen.

Denk dat het simpelste is,

groeten eddy

Gerolf

Albion Alloys heeft in zijn gamma fijne buisjes, met binnenmaat van bvb 0.5 (en wanddikte 0.1 - dus buitenmaat 0.7)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vyncky

Citaat van: eddy op 09 oktober 2015, 18:37:09 PM
uiteinde van de bedieningstang haaks omplooien,dan gaatje boren in het midden van het scharnier.Omgeplooid uiteinde in het gaatje steken en fixeren met secondenlijm of druppel soldeer.Overtollig materiaal afknippen of vijlen.

Denk dat het simpelste is,


Dat valt te proberen. Simpel gaat dat op dit sein niet zijn. Op de te bouwen lijkt het een gemakkelijke oplossing.
Ik moet het eens bekijken of ik het "scharniergat (nu 0,3mm) verder kan uitboren naar 0.5 (dat er genoeg materiaal over blijft). Dan moet er niet gesoldeerd worden.

Citaat van: Gerolf op 09 oktober 2015, 19:04:21 PM
Albion Alloys heeft in zijn gamma fijne buisjes, met binnenmaat van bvb 0.5 (en wanddikte 0.1 - dus buitenmaat 0.7)


Hoe krijg je hier dan een gat van 0,3mm in? gemakkelijk lijkt dit niet. Of proberen platnijpen en dan boren?

weer wat stof om te proberen!

Bedankt

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Rangeerduivel

Yannick,
Je kan ook een stevig kunststof buisje zoeken waar je eventueel eens met een boortje van een halve mm in gaat om het te ruimen,
Het gaatje van 0,3mm zal daar ook gemakkelijker in te boren zijn,
Het buisje fixeer je dan op de stang met wat goeie secondelijm,
Doch ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het loskomt omdat de soldering van slechte kwaliteit is...meer flux gebruiken misschien?

;)

efl045

Je zegt niks over het soort soldeertin dat je gebruikt, maar het lijkt mij een te kleine treksterkte te hebben. Heb je al geprobeerd met tin/zilversoldeer? Dat heeft een aanzienlijk hogere treksterkte dan tin/loodsoldeer.

Gerolf

Als de verbinding breekt zou ik vooral naar de oorzaak zoeken:
- Hoe soepel verloopt de beweging die moet aangedreven worden ?
- Zijdelingse krachten of torsie of ... (uitlijning dus)
- Wordt er met de servo verder getrokken dan nodig (= mijn vermoeden)
- ...

Zo'n metalen buisje is te doen om zijdelings te boren, platknijpen van het uiteinde maakt dat nog gemakkelijker
Misschien is het niet nodig, als de oorzaak van de breuk gevonden is.
Dan kan je wat er is herstellen door flux toe te voegen en opnieuw te verhitten (tin is er al genoeg)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Hallo,
Als je met een servo werkt zou ik een veiligheid inbouwen zo dat de stang niet over zijn limiet kan gaan. Hierdoor zal er op de arm van het sein minder spanning ontstaan. Ik heb misschien nog wel een stukje overschot liggen maar dan wel van (ex)-Jocadisseinen.
Mvg

755philippe

vyncky

Voor het bouwen van het sein, en dus ook de bewuste verbinding, heb ik Tin-it gebruikt (vloeibaar soldeersel). Ik gebruik bij enkele verbindingen ook de klassieke tin/lood (60/40) soldeersel dat ik beperkt toevoeg. het tin vloeit hier echt mooi mee. Ik gebruik bijna niets anders.

Tin/zilver heb ik niet in huis, en dus ook niet geprobeerd. geeft dit echt een merkbaar verschil?

Ik had het vermoeden dat het scharnier, te weinig materiaal/raakvlak heeft om goed te solderen. bij het gebruik van dunnere draad, elders op het sein, doet dit probleem zich niet voor.

Citaat van: Gerolf op 10 oktober 2015, 09:28:15 AM
Als de verbinding breekt zou ik vooral naar de oorzaak zoeken:
- Hoe soepel verloopt de beweging die moet aangedreven worden ?
- Zijdelingse krachten of torsie of ... (uitlijning dus)
- Wordt er met de servo verder getrokken dan nodig (= mijn vermoeden)

de beweging gaat vrij soepel (ook door de minuscule drupjes olie in de scharnierpunten). wat niet wegneemt dat ze nog veel soepeler kan. Sommige  bevestigingen in de mast zijn niet 100% haaks gesoldeerd. Mijn eerste leerpunt ;) .

Bij het opnieuw bekijken kan de uitlijning nog iets beter. bij het herstellen probeer ik dit nog te verbeteren.

De servo is wel afgeregeld, maar het is best mogelijk dat dit één van de (mede)oorzaken kan zijn.

Citaat van: 755philippe op 10 oktober 2015, 11:22:48 AM
Hallo,
Als je met een servo werkt zou ik een veiligheid inbouwen zo dat de stang niet over zijn limiet kan gaan. Hierdoor zal er op de arm van het sein minder spanning ontstaan. Ik heb misschien nog wel een stukje overschot liggen maar dan wel van (ex)-Jocadisseinen.

Philippe, zou je mij eens een fotootje kunnen bezorgen hoe jij dat hebt aangepakt? Ik heb in het begin wat geprobeerd, maar dat was niet echt succesvol. (en bijgevolg achterwege gelaten).

Thx!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Een verende zigzag in de stang van servo naar sein kan al veel "geweld" opvangen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw