Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

van gelijkstroom naar wisselstroom digitaal

Gestart door n/a, 11 juni 2006, 18:43:42 PM

n/a

Hallo,

heeft iemand ervaring om gelijkstroom treinen, zoals de koploper van Lima, om te bouwen naar wisselstroom en dan ook digitaal?

Iwan

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a


INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Wat heb je nodig en hoe moet je bijvoorbeeld een koploper ombouwen.

erik de noorman

Linker en rechter draadje van de wielen samenvoegen(- pool). Sleper onder het niet aangedreven wielstel kleven. Draadje aan de sleper solderen (+ pool). Een multiprotcol (mag ook zuiver dcc of motorola zijn hangt van de digitale centrale af)installeren. De decoder aansluiten zoals aangegeven op het bijgevoegde schema. Programeren en karren maar.
Soms moet je wel de sleper wat verzonken plaatsen in het draaistel.


Erik

INFO

citaat:
Geplaatst door ibroersen

Wat heb je nodig en hoe moet je bijvoorbeeld een koploper ombouwen.



Je plaatst een sleper onder de trein op de daarvoor reeds aanwezige plaats. Je verbind de beide draden die nu van de stroomafnememde wielen komen te samen. Dit is nu de MASSSA. Je soldeert de rode draad van een Motorola decoder aan de sleper en de bruine draden aan de zojuist samen geknopte MASSA.
Je kiest een decoder welke geschikt is voor een gelijkstroommotor en je kunt rijden.
Een ombouw klusje van nog geen 15 minuten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

De Lima Koploper heeft, voor zover ik weet, een draaistel wat is voorbereid voor de montage van een sleper. Juiste type sleper erin, vastzetten met een zelftappend schroefje en je bent klaar.

PS: Info was net 5 seconden sneller!


n/a

OK heren,

bedankt voor deze informatie.

Opzoek naar een sleper en decoder.

Thanks,

Iwan

Leendert

citaat:
Geplaatst door ibroersen

OK heren,

bedankt voor deze informatie.

Opzoek naar een sleper en decoder.

Thanks,

Iwan


Iwan,

Ik heb deze ombouw ook gedaan. Voor de decoder heb ik in tweede instantie (de eerste instantie was een enorme miskoop, hoewel het slechts 15 euro kostte..) met een Zimo MX64. Geweldige rijeigenshappen krijgt je koploper, zowel bij lage als bij hoge snelheden, maar ook daartussenin. Echte aanrader.

Groet,
Leendert

n/a

Leendert,

Dus ik moet opzoek naar zimo mx64. Zit hier ook een rem en optrek functie op en een functie voor de verlichting?
En wat kost deze? Gemakkelijk in te bouwen?

Ze adviseerde mij de ESU 52600.

Iwan

Treinliefhebber

Zit er allemaal op, kost ongeveer 30 Euro en is goed in te bouwen.
De andere is ook een goed advies.

Mvg,
Dave

Leendert

citaat:
Geplaatst door ibroersen

Leendert,

Dus ik moet opzoek naar zimo mx64. Zit hier ook een rem en optrek functie op en een functie voor de verlichting?
En wat kost deze? Gemakkelijk in te bouwen?

Ze adviseerde mij de ESU 52600.

Iwan



Iwan,

Dave schreef het al: ja, ook de zimo is makkelijk in te bouwen. De Zimo (ik ken de ESU niet..) wordt geleverd met een bosje draadjes met bijbehorende kleuren. Deze sluit je eenvoudigweg aan. Je kunt dan ook gebruik maken van de front/sluitverlichting. Ik heb zelf een 2 kleurenled gebruikt om de verlichting van kleur te laten wisselen met vooruit/achteruit rijden. Tevens zijn er ook nog twee overige uitgangen beschikbaar om bijvoorbeeld binnenverlichting op aan te sluiten. Met het instellen van de juiste CV waarde is het ook nog mogelijk om de verlichting te dimmen, zodat er niet teveel of te weinig licht uit komt. De decoder is eenvoudig met een stukje dubbelkleef plakband in de KL te bevestigen, zodat deze niet in het zicht is, als je door de ramen kijkt.
Zelf koop ik de Zimo's altijd in Houten, voor de door Dave genoemde prijs.

Groet,
Leendert