weerstanden en bezetmelding

Gestart door Jean, 10 juni 2006, 21:40:06 PM

Jean

Hallo allemaal,


Ik heb een vraag voor de elektrotechnici onder ons.

Om een (goederen)wagen middels stroomdetectie te kunnen signaleren, zijn de assen vervangen door eenzijdig ge?soleerde exemplaren en (tegengesteld) geplaatst.

Daartussen zijn vervolgens twee weerstanden van 10 kilo Ohm parallel aan elkaar geplaatst. De Uhlenbrock bezet- en terugmeldmodules (cat.nr. 63340) signaleren pas ?bezet spoor? bij twee van deze weerstanden.

Als ik de weerstanden in lijn (in serie) monteer, vindt echter geen signalering plaats door de 63340 modules.

Zie foto voor beide constructies:
http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/goederenwagen.jpg

Wie kan mij uitleggen waarom de ene constructie wel en de andere niet wordt gesignaleerd?
In beide gevallen wordt toch dezelfde weerstand ?overwonnen??
Ben zeer benieuwd.


Groet,
Jean  

Gerolf

Eigenlijk is dit een basiscursus elektronica, zoals KIS die heeft gepubliceerd.
Twee weerstanden van 10K
- eerst parallel geplaatst: de stroom verdeeld zich over beide weerstanden, waardoor de feitelijke weerstand halveert: de gezamelijke weerstand is dan 5k (stroom +/- 3mA)
- in serie geplaatst: de stroom moet eerst door de ene, daarna door de andere weerstand: de weerstand telt op: samen dus 20k, stroom +/- 0.75mA
Je stroomdetectie schakelt waarschijnlijk pas bij stromen hoger dan 1mA. E?n weerstand van 10K zou het waarschijnlijk ook al doen. (stroom +/- 1,5mA)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Voor dit soort weerstanden (stroomdetectie dus)zijn nog twee andere mogelijk heden.
laat de wielen van de wagens wat ze zijn,en koop een potje leitlak ik weet zo gauw niet waar ik mijn potje gekocht heb,maar de leverancier van bezetmelders weet dat zeker.
Hier mee smeer je de as in zodanig dat de lak echt de twee metalen wielen verbind
Beetje proberen hoe veel en hoe dik je ongeveer moet smren voor circa 10 kiloohm.
EEnvoudig metertje voor de eerste keer.om dikte enzo te bepalen en daar na doe 50 wielen per uur of meer.wel goed laten drogen natuurlijk.

deze lak is eeen soort lijm met grafietpoeder en dat geeft de weerstand.
Is veel en veel eenvoudiger dan weerstanden er tussen.

Roco leverd overigens ook wiel met in gebouwde weerstand (duur)

Ik heb getracht de leitlak zelf te maken maar dat is niks geworden.
Kun je het niet vinden meld je maar weer dan zoek ik adres

wim

Jean

Weerstandslak, grafietpoeder en Rocowielen met ingebouwde weerstanden zijn idd ook mogelijkheden. Om diverse redenen heb ik daar niet voor gekozen. Ik houd het bij deze weerstandjes, niet duur en betrouwbaar. Ze zijn zo geplaast dat ze niet zichtbaar zijn. Ook de extra wrijving is minimaal.  
Ik heb wel eens wat gelezen over 'parallelle' en 'serie' plaatsing, de theorie erachter was me niet duidelijk.

Bij een stroomverbruik van minimaal 1 mA wordt dit door de Uhlenbrock modules opgemerkt, zo lees ik in de instructie.  
??n enkele weerstand van 10K Ohm wordt door de module niet opgemerkt, vandaar plaatsing van twee. Ik heb deze weerstandjes op de kop getikt nadat ik op een niet meer bestaand forum deze vraag neergelegd had. Dat er twee nodig zijn, was voor mij een kleine verrassing. Bij mij ligt er, voor de juiste waardebepaling van het aantal noodzakelijke Ohms, geen mooie berekening aan ten grondslag  
Ik zou niet weten hoe dat moet. Een basiscursus electrotechniek kan zeker wel iets voor mij zijn.

Waar staat 'KIS' voor?


Groet,
Jean      

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

KIS, inderdaad een letterafkorting, is een artikelreeks in MSM, startend van nr 35.
Ook in oudere MSM's hebben ze het al eens gehad over basisbegrippen in elektronica: nrs 5 t.e.m. 9
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Gerolf

citaat:
Geplaatst door Treinliefhebber
Hier staat een cursus: http://home.planet.nl/%7Eheuve345/nl/electronics/course/course.html
Interessante site! Kan nog van pas komen [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


ysbeer

Als twee paralel geschakelde weerstanden van 10 k (10000 ohm)voldoen kun je net zo goed een weerstand van 4K7 gebruiken.(4700 ohm)
Spaart weerstanden en montage.

Heb je wel eens leitlak geprobeert[?][?]
En zoja wat was het nadeel.

wim

Jean

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Als twee paralel geschakelde weerstanden van 10 k (10000 ohm)voldoen kun je net zo goed een weerstand van 4K7 gebruiken.(4700 ohm)
Spaart weerstanden en montage.




Kun je mij de berekening voordoen waarbij de uitkomst van de noodzakelijke hoeveelheid Ohms er zorg voor draagt dat het stroomverbruik net boven de 1 mA uitkomt? (1 mA is minimaal noodzakelijk om door de Uhlenbrock 63340 gesignaleerd te worden).

Het is op zichzelf geen doel om twee weerstanden te gebruiken, liever 1 natuurlijk. Ik heb nu deze (10K Ohm) op de kop getikt en kwam op deze wijze erachter dat er twee van nodig zijn om een 'reactie' van de Uhlenbrock uit te lokken.    


citaat:

Heb je wel eens leitlak geprobeert[?][?]
En zoja wat was het nadeel.

wim




In mijn vorige posting heb ik verondersteld dat leitlak hetzelfde is als weerstandlak. De werking zal hetzelfde zijn, toch? Of zit ik er nu helemaal naast?


groet,
Jean  



Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

.....Bij een stroomverbruik van minimaal 1 mA wordt dit door de Uhlenbrock modules opgemerkt, zo lees ik in de instructie.  
??n enkele weerstand van 10K Ohm wordt door de module niet opgemerkt, vandaar plaatsing van twee.

Ik neem even aan dat je digitaal rijdt. Dan staat er minstens 16V op de baan. Die 16V deel je door 10k en dat levert 1,6 mA op. Daar zou die module het voor moeten doen. Bij de constructie die je toepast heb je ook nog het contact op elke as wat niet optimaal is. Dat zou er de oorzaak van kunnen zijn dat het niet altijd werkt.
Probeer eens een weerstandje direct dwars op het spoor te leggen, wat gebeurt er dan?

Treinliefhebber

Als je even van de waarden van Gerolf uit gaat kun je het als volgt berekenen:
Weerstand is 10K en stroom is 1,5mA. U= 10Kx1,5 mA = 15V.
Voor een stroom van 1mA: R = U/I = 15V/1mA = 15K (standaard waarde).

Mvg,
Dave

Jean

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

.....Bij een stroomverbruik van minimaal 1 mA wordt dit door de Uhlenbrock modules opgemerkt, zo lees ik in de instructie.  
??n enkele weerstand van 10K Ohm wordt door de module niet opgemerkt, vandaar plaatsing van twee.

Ik neem even aan dat je digitaal rijdt. Dan staat er minstens 16V op de baan. Die 16V deel je door 10k en dat levert 1,6 mA op. Daar zou die module het voor moeten doen. Bij de constructie die je toepast heb je ook nog het contact op elke as wat niet optimaal is. Dat zou er de oorzaak van kunnen zijn dat het niet altijd werkt.
Probeer eens een weerstandje direct dwars op het spoor te leggen, wat gebeurt er dan?




Voordat ik de weerstanden onder de wagen heb gemonteerd, wist is al dat ??n enkele 10K Ohm weerstand niet tot signalering leidde.
Na het uitpakken uit de doos heb ik er nl. ??n dwars op de rail gelegd, zonder dat er een gewenste reactie tot stand kwam.

Omdat dit (voor mijn inzichtskader) ook exemplarisch kon zijn, heb ik ook andere exemplaren geprobeerd, maar er gebeurde nog steeds niets. Bij het neerleggen van twee weerstanden in ??n railsectie kwam de verwachte reactie in het schermpje van de IB.


Aan de reacties op het forum te lezen, had het ook met minder dan 2x parallel 10K Ohm gekund.

Ik rij idd digitaal. (sorry Klaas)


Ik ga eens even kijken naar de berekening die gepost is.


Groet,
Jean





ysbeer

Leitlak is inderdaad weerstand lak.
4700 moet rium voldoende zijn ik vind het wat aan de lage kant zeker als je alle wagens gaat doen.
Bij een trein van b.v 10 wagens kom je dan al op 470 ohm =0.5 kilo ohm
er vloeit dan al een stroom van zeg 16 volt/0.5 =32 mA
Snap je bij paralel schakelen van weerstanden deel je de waarde van een door het aantal 4700/10=470
Bij serie schakeling vermenigvuldig je de waarde vaneen weerstand met het aantal .Simpel he.

wim