Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Roco Minitank 1:87 2015 - 2016 PDF

Gestart door eve, 10 september 2015, 09:25:59 AM


NielsVV

Ik hou het liever wreedzaam op mijne zolder. t'Leven daar buiten is al gevaarlijk genoeg.

H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

Gerolf

Citaat van: NielsVV op 10 september 2015, 09:33:51 AM
Ik hou het liever wreedzaam op mijne zolder. t'Leven daar buiten is al gevaarlijk genoeg.
Bewuste tikfout ?  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Voor een duurzame vrede moet je hard vechten...

Erik

Michiel

Verheerlijking van deze moordmachines is ongepast. Het menselijk leed en verderf dat men hiermee brengt is schrijnend. Dergelijk moordtuig is een deel van ons verleden, en zal nog een deel zijn van onze toekomst, maar verheelijking kan niet. Toon dan toch ook alle leed, gruwel en onheil dat ermee is gebracht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

DelticPower

Goh Michiel, als je naar het onderschrift kijkt bij jou naam zou ik denken dat je ieder zijn hobby gunt. Over het algemeen kunnen wij als treinenbouwers veel leren van de militaire bouwers. Dat men daar mee bezig is wil nog niet zeggen dat men wapens verheerlijkt. Een paar maanden terug was in het oorlogsmuseum van Overloon (NL) een duits weekend waarbij gereden werd met duits ww2 materiaal.
Op tv en in de kranten werd gesteld dat degene die daar naar toe gingen "Nazisympatieen" zouden hebben. Was daar op zondag met nog ong.6000 mensen, die allen liefhebber van de duitse techniek waren. Heb daar genoten van het materiaal dat er rond reed. En niemand die zich agressief gedroeg. Toch nogal een verschil met bv een country weekend, een onschuldig vermaak volgens velen. Maar waar je wel volwassen kerels met klapperpistolen rond ziet lopen. 
Michiel dit berichtje is positief bedoeld, ik respecteer je mening, maar wou ook de mijne ventileren.
Groeten Jan

marc goovaerts

Ik denk dat ook bij de 'military'-bouwers één en ander aan het veranderen is de laatste tijd.

Vroeger waren het vooral 'mooie historische uniformen' (ook ik, als gewetensbezwaarde), 'heroïsche scènes' of de 'kameraadschap van den troep' die weergegeven werden.
De laatste tien jaar zie je meer en meer diorama's op beurzen die de afschuwelijke realiteit en vernietiging van het oorlogvoeren weergeven. Ter compensatie van de al te onrealistische helden op de klassieke markt, is er in Dortmund zelfs een fabrikant die op 1/72e enkel en alleen slachtoffers en gewonden verkoopt, van alle tijden en nationaliteiten, ter compensatie van de meestal onrealistische scènes.

Aan de andere kant, in de gloriedagen van de miniatuurtreintjes, was het militair aspect in de samenleving nog meer 'normaal' en 'alledaags'. En hadden we 'onze jongens in Duitsland', waarvan de enige heldendaden zich dikwijls alleen aan de toog afspeelden...
Mijn vader (als hobby reserve- luitenantkolonel bij de genie) wou op zijn treintjesbaan ook een compleet militair kamp (in vredestijd) zetten. Er staan hier dan ook dozen vol met Minitanks, Roskopf,... Meer dan het Belgisch leger er ooit zelf bezat en die ook ooit hun weg via e-bay zullen moeten vinden.
Tanks, soldaten, legers,... zijn nu eenmaal een historische realiteit. En vermits heel wat banen een historisch tijdperk weegeven...

Metpetergaathetbeter

#7
De mens en de samenleving ging al dan niet terecht met sprongen vooruit na tijden van strijd en oorlog.
Mochten er niet zoveel oorlogen geweest zijn hadden wij nooit zo op technisch vlak zo ver gestaan hebben  : elektronica,luchtvaart,computer,ruimtevaart,opsporingstechnieken (radar)raketbouw,spionage, lucht(vaart)fotografie, het gebruik van bepaalde grondstoffen en bouwmaterialen,medicijnen gezondheidsvlak en zelfs sociaal vlak. Vaak hebben de meest eenvoudige dingen een militaire voorgeschiedenis.

Verder ook het zoeken naar oplossingen op weer- en natuurinvloeden om dingen te kunnen doen die we anders op bepaalde momenten niet zouden kunnen doen! Natuurelementen gebruiken om stroom op de wekken, het zoeken naar brandstoffen ...

Denk maar aan alle elektronische componenten die je gebruikt zonder oorlogen hadden dat er veel minder/niet geweest zijn !
Ondanks alle Wreed(ditmaal wel met W)heden hebben oorlogen naast veel verdriet ook vooruitgang gebracht, hoe graag wij het ook anders zouden willen zien!

Groeten Peter ;)

SuSke

Schilder ze in het wit of licht kaki en gebruik ze in een trein ingezet voor de UN of een andere "humanitaire" missie.
Zet deze (on)dingen wel in een ander perspectief dacht ik zo  :-X
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 10 september 2015, 13:12:27 PM
Schilder ze in het wit of licht kaki en gebruik ze in een trein ingezet voor de UN of een andere "humanitaire" missie.
Zet deze (on)dingen wel in een ander perspectief dacht ik zo  :-X

+1

Als je een baan uit een bepaalde periode hebt gemaakt bijvoorbeeld ergens in de jaren 50 dan is een trein met militair materieel heel normaal.

En zoals sommige hier schrijven zouden sommige zaken misschien niet zo snel ontwikkeld zijn.

Ik verafschuw wat er in WW1 en WW2 en later in andere gebieden is gebeurt, maar dit maakt toch nog steeds deel uit van de geschiedenis, zoals de slag van Waterloo die dit jaar zeer uitgebreid s "gevierd" in Waterloo 
 

centauri167

Citaat van: Michiel op 10 september 2015, 10:24:40 AM
Verheerlijking van deze moordmachines is ongepast. Het menselijk leed en verderf dat men hiermee brengt is schrijnend. Dergelijk moordtuig is een deel van ons verleden, en zal nog een deel zijn van onze toekomst, maar verheelijking kan niet. Toon dan toch ook alle leed, gruwel en onheil dat ermee is gebracht.

Dan mogen we ook zeker niets meer met treinen hebben en zeker niet goederenwagons, het lijden, het leed, de gruwel, ... dat die voor miljoenen mensen hebben aangericht ...

Metpetergaathetbeter

Compagnie Internationale des Wagons-Lits wagons zouden dan in principe ook niet meer mogen want daar werd met de ondertekening van de overgave van Duitsland de grondslag gelegd voor nog een veel wredere en bijna totale oorlog !
Verder bestonden de Oostduitse regeringstrein van Piko dat kan dan terug niet want dat systeem liet eigens burgers neerschieten die de muur over wilden kruipen, zo zie je maar er hangt wel overal een beetje onaangenaamheden aan !

Metpetergaathetbeter

Als je  verder wil gaan ook geen wagens en andere zaken die in Duitsland gebouwd werden/worden want daar in de meeste fabrieken moesten krijgsgevangenen slavenarbeid doen gedurende de WOII  :-X

Rangeerduivel

En zeker niet naar een treinbeurs gaan met kleren aan van Hugo Boss,want dat was de man achter de zwarte Nazi-uniformen,
En steek ze allemaal in den bak die met een Duitse wagen rijden....

Doe eens zo onnozel niet jongens,er zit hier onder ons geen enkele tussen die nooit een speelgoedpistool heeft gehad! ::)

;)

Metpetergaathetbeter

enkel aanhalen dat er aan veel dingen een geurtje hangt, juwelen,edelstenen en goud hebben we dan nog niet vermeld en nu terug naar de tanks